Tokyo Motorshow 2019
Open Toekomst
De Tokyo Motorshow vindt traditioneel plaats in "Tokyo Bigsight": een enorm tentoonstellingscomplex waar jaarlijks vele evenementen plaatsvinden. Maar dit jaar is de stemming anders dan anders. Slechts 1 hal is in gebruik voor de Tokyo Motorshow, het is opvallend rustig en de stands zijn een stuk kleiner dan voorheen.
Gelukkig is het nieuws er niet minder om! Zonder enige twijfel hét grootste nieuws van de Tokyo Motorshow 2019 is de eerste elektrische auto van Mazda. Mazda heeft lang vastgehouden aan het verbeteren van bestaande techniek, maar gaat nu toch overstag met de MX-30. Omdat Mazda zeer succesvol is met crossovers en SUV's, is de MX-30 meteen een crossover. Alhoewel de fabrikant in alle talen zwijgt over de specificaties van de MX-30, is de prijs wel bekend: 33.990 euro. Daarmee is de MX-30 niet duurder dan een CX-30 met verbrandingsmotor, maar wel veel voordeliger in gebruik.
Nog een merk dat volledig elektrisch rijden lang heeft uitgesteld: Lexus. Bij Toyota / Lexus stelt men dat hybride-rijden dankzij de hoge acceptatiegraad en daarmee de hoge verkoopcijfers per saldo meer milieuwinst oplevert dan nu omschakelen naar elektrisch rijden. Bovendien wacht Toyota / Lexus op de "solid state" batterij, waarmee laden aanzienlijk sneller gaat en het gevaar voor ontbranding bij ongelukken nul is. De Lexus F-30 Electrified Concept is voorzien van een eerste generatie solid state batterijen. Door ook nog eens te kiezen voor elektromotoren in de wielen, kregen de vormgevers alle ruimte om tot een spectaculair uiterlijk te komen.
Mitsubishi blikt met twee conceptcars vooruit op de vormgeving en de techniek van de nabije toekomst. De MI-TECH Concept is een buggy waarmee Mitsubishi een hint geeft naar de designtaal van de volgende generatie modellen. Daarbij experimenteert Mitsubishi met een gasturbinemotor die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken voor een plug-inhybride. Dit zou efficiënter zijn dan een benzinemotor en werkt bovendien met verschillende brandstoffen.
De Super Height K-Wagon Concept is een kleine auto, die dankzij de omvang belastingvoordeel geniet in Japan. Ondanks de geringe omvang en de kleine motor (660 cc), is de nieuwe K-Wagon bedoeld voor de lange afstand.
Bij Nissan staat de Ariya centraal (zie ook de panoramafoto). Dit is een voorbode van een nieuwe SUV van Nissan. De Ariya wordt elektrisch aangedreven en is voorbereid om dienst te doen als geheel zelfstandig rijdende auto. Gezien de hoge leeftijd van de huidige Qashqai ligt het voor de hand dat de Ariya zal worden doorontwikkeld tot de nieuwe Qashqai.
Op iedere Tokyo Motorshow verleidt Suzuki met creatieve conceptcars en dat is dit jaar niet anders. De Suzuki Hanare (Japans voor "buitenhuis", links op de foto) is een voorbode van een geheel zelfrijdende auto die, eenmaal op de bestemming gearriveerd, dienst kan doen als tweede huis(je). Suzuki toont de Hanare als fietsenhok, bar op wielen en als luxe slaapkamer.
De Suzuki Waku Spo (rechts op de foto) is een retro-model waarvan de indeling van het interieur kan wijzigen. Let daarbij op de achterste zijruiten en de achterruit in kunststof omhulling: die kunnen naar wens in- of uitklappen voor meer of minder ruimte achterin.
Geen futuristische conceptcars bij Honda, maar wel de geheel nieuwe Jazz (in Japan bekend als Fit). De Jazz zal worden geleverd met traditionele verbrandingsmotoren, terwijl de hybride terug is van weggeweest. In plaats van uitvoeringen, zal de Jazz in "thema's" leverbaar zijn. Zo zijn in Tokio de Fit Home, Fit Ness, Fit Crosstar en Fit Luxe te zien.
Van de niet Japanse merken zijn alleen Mercedes-Benz (met Smart) en Renault (met Alpine) aanwezig. Beide fabrikanten brengen geen nieuws mee naar Japan anders dan enkele nationale primeurs. En daarmee lijkt de Tokyo Motorshow 2019 te zijn afgerond voor dit jaar!
Maar... zo karig is de Motorshow nu ook weer niet! Vanwege verbouwingen aan het expo-gebouw is de show dit jaar verdeeld over drie locaties. Bezoekers dienen met de trein of met een (gratis) shuttlebus naar een andere locatie te reizen. Om het shuttelen interessant te maken, zet Toyota daarbij een waterstof-bus in die ook tijdens de Olympische Spelen van 2020 bezoekers van de ene naar de andere locatie zal vervoeren.
Locatie Ariake
Vanwege het geringe aantal deelnemers heeft de organisatie gezocht naar verbreding. Daarom zijn op de locatie "Ariake" vrachtwagens te zien en is een dorp ingericht met activiteiten voor kinderen. Zo tonen stichtingen en universiteiten hun nieuwste projecten om de jeugd enthousiast te maken voor de autobranche. Het mooiste voorbeeld daarvan is de sportwagen met houten frame en houten dashboard. Op basis van houtsnippers is middels een proces dat lijkt op het weven van kevlar een materiaal gebouwd dat veel lichter is dan staal en veel milieuvriendelijker is te produceren.
Even verderop zijn weer enkele stands voor de traditionele personenauto's te vinden. Subaru is in Japan nog altijd succesvol met de snelle WRX-modellen en die zijn prominent aanwezig op de stand. Op een podium is een prototype van de tweede generatie Levorg te zien, die vrijwel productierijp lijkt te zijn.
Daihatsu is niet meer actief in Europa, maar is nog altijd springlevend in Japan. Het merk toont daarom heel veel initiatieven voor de toekomst. De WaiWai (links op de foto) is een auto met de breedte van de Kei-car (140 cm), maar met veel meer interieurruimte. Met de vormgeving richt de WaiWai zich nadrukkelijk op vrouwen.
De IcoIco is een volledig zelfrijdende auto voor gebruik buiten de stad. In Japan leven veel ouderen vanwege de hoge vastgoedprijzen noodgedwongen buiten de stad. Ze zijn afhankelijk van een auto, maar kunnen vaak zelf niet meer rijden. De IcoIco wordt geleverd met een robot die zowel thuis als in de auto overal bij assisteert.
De origineelste conceptcar op de Tokyo Motorshow 2019 is wat Autozine betreft de WakuWaku (Japans voor "er gaan mooie dingen gebeuren"). De WakuWaku heeft een variabel interieur en kan dienst doen als vierzitter, maar ook als vrachtwagentje dankzij een te verhogen dak en een te verlagen laadvloer. De stijl is afgeleid van de huidige Daihatsu Naked (die weer is afgeleid van de Hummer).
Locatie Megaweb
Van "Ariake" naar "Megaweb" is een korte wandeling. "Megaweb" is de grootste Toyota-showroom ter wereld, die voor deze gelegenheid deel uitmaakt van de Tokyo Motorshow. Op de begane grond is een tentoonstelling ingericht met als thema de stad van de toekomst. Toyota toont hier rijdende en vliegende eenpersoons voertuigjes. Daar omheen tonen vele kleine bedrijfjes hun betaaloplossingen, veiligheidssystemen en meer.
De Toyota LQ is een conceptcar die de stemming van de inzittenden probeert aan te voelen middels kunstmatige intelligentie. Vervolgens past de LQ zich bij de behoeften van de inzittenden aan (rijgedrag, verlichting, muziek, massage).
Op een volgende verdieping wacht de belangrijkste primeur van Toyota: de tweede generatie van de Mirai. Deze grote sedan met waterstof-aandrijving heeft een veel stoerdere uitstraling gekregen en is zuiniger dan voorheen.
Conclusie
Blijft de Tokyo Motorshow de kers op de taart onder de internationale autoshows? Nee, helaas heeft de Japanse autoshow zijn charme verloren. Bij gebrek aan deelnemers is de show veranderd van een autoshow in een tentoonstelling voor vervoersoplossingen van de toekomst. En vanwege voorbereidingen voor de Olympische spelen van 2020 is het showgebouw slechts deels beschikbaar, waardoor de Motorshow is verdeeld over drie afzonderlijke locaties.
De nieuwswaarde is mede daarom minimaal. De Japanse fabrikanten tonen enkele interessante conceptcars en geven daarmee een idee van de volgende generatie auto's. Die volgende generatie wordt elektrisch aangedreven. De generatie daarna is zelfrijdend, en dat zal de wereld echt gaan veranderen. Hoe precies, dat durft niemand nog te voorspellen. Evenmin, durft niemand te voorspellen hoe de toekomst van de autoshow er uitziet. Vandaar het thema "Open Future".