Autosalon Parijs 2008
Toekomstmuziek
De Autosalon van Parijs is niet alleen groot in nieuwswaarde, maar ook in oppervlakte. Het tentoonstellingscomplex beslaat zulke grote hallen dat het soms een wandeling vraagt om van het ene naar het andere gebouw te komen. Daarom is het verstandig te beginnen bij de hoofdingang van gebouw 1 (herkenbaar aan de metalen "igloo" voor de deur).

Hal 1
In hal 1 komt de bezoeker oog-in-oog te staan met de Citroën C3 Picasso. Die auto zet meteen de toon voor de rest van de show: nieuwe auto's stralen durf en plezier uit. De C3 Picasso wordt gepresenteerd als Citroën's nieuwste ruimtewonder en een proefzit wijst uit dat de C3 inderdaad veel binnenruimte biedt. De C3 Picasso wordt begin 2009 bij de dealer verwacht.

Even verderop pakt Peugeot uit met de 308 CC. Deze nieuwste coupé cabriolet wordt begin 2009 bij de dealers verwacht. Bovendien beleeft de "Prologue" conceptcar zijn debuut. Zoals dat vaker het geval is bij "Prologues" is de kans op productie groot en is dit hoogstwaarschijnlijk het eerste voorproefje op de Peugeot 3008 (midden 2009 in productie?).

Renault vestigt de aandacht op de geheel nieuwe Mégane. Het ontwerp is minder scherp en eigenwijs dan de voorganger, waarmee het merk een grotere kopersgroep hoopt te vinden. De auto wordt meteen in drie- en vijfdeurs uitvoering getoond in Parijs. Zustermerk Dacia gaat groen en brengt onder het label "eco2" extra zuinige (en dus nog voordeliger!) versies van de bestaande modellen.

Ook groen en zuinig is Nissan en wel met de Pixo. Deze auto is in samenwerking met Suzuki gebouwd, waar exact dezelfde auto wordt geïntroduceerd als "Alto".

De geheel nieuwe Ka schittert bij Ford. De auto is al even scherp vormgegeven als de nieuwe Fiesta en zal begin november aan een eerste test worden onderworpen.

Fiat, Alfa Romeo en Lancia hebben traditioneel de mooiste stands. Lancia heeft een mode-thema en hult zich letterlijk en figuurlijk in schoonheid.
Fiat introduceert onder de naam "ecoDrive" een vernuftig zelflerend systeem dat de rijstijl van de bestuurder analyseert en via de PC tips voor zuiniger rijden geeft. Bezoekers van de stand kunnen in een simulator alvast laten zien hoe zuinig zij kunnen rijden.
Ook Mercedes-Benz gaat voor zuinig en wel met de S-Klasse hybride (S400) die binnenkort daadwerkelijk te koop is. De "Concept Fascination" geeft een spannende blik in de toekomst met een zeer strak gelijnde stationcar ("shooting brake").

Ook BMW voorziet het topmodel van een hybridemotor: de "7-Serie ActiveHybrid". De echte publiekstrekker is echter de X1: een kleine, zeer gestroomlijnde SUV op basis van de populaire 1-Serie.

MINI experimenteert met een SUV en brengt de "Crossover Concept" mee naar Parijs.

Hal 2
Neem de trap achterin het gebouw, naar hal 3 (via hal 2). Hier presenteert Honda vol trots de nieuwe Jazz. Alhoewel de auto hier zijn officiële Europese primeur beleeft is deze al getest door Autozine. Een "oude bekende" is in een nieuw jasje gestoken: de Civic Hybrid heeft een nieuw front en nieuwe velgen gekregen, waardoor de auto er nu een stuk beter uitziet.

Na vele concepts en prototypes onthult Suzuki in Parijs eindelijk de langverwachte nieuwe Alto. In vergelijking met de voorganger is de auto ruimer en vooral meer volwassen geworden. De specificaties beloven keurige prestaties en vooral een zeer laag verbruik.

Bij Hyundai wordt de i20 voor het eerst aan de wereld getoond. Een eerste test van deze opvolger van de Getz is voor midden december gepland.


Hal 4
Verlaat de Autosalon niet, maar neem wel de zijuitgang van hal 3. Een korte wandeling door de frisse lucht leidt naar hal 4, waar de Volkswagen-groep domineert. Hier schittert de Golf VI GTi.

Skoda toont de gefacelifte Octavia, waarvan binnenkort een test.

Seat onthult de "Exeo" en wil met een sportief karakter doordringen in het segment van de luxe sedans.

De Audi A1 komt steeds dichterbij. Een woordvoorder van Audi bevestigde tegenover Autozine dat de auto daadwerklijk in 2010 in productie gaat. Ook wordt in 2010 een hybride versie van de Audi Q5 verwacht. De Audi A4 is binnenkort al beschikbaar in een efficiënte "e"-uitvoering die dankzij een 2.0 TDI motor 120 pk levert en toch slechts 3,99 liter per 100 km verbruikt.
Volop nieuws bij Toyota (zie panoramafoto). Dat begint met de "Urban Cruiser" waarmee het merk een origineel alternatief voor de stadsauto wil aanbieden. Centraal bij Toyota staat de wereldprimeur van de geheel nieuwe Avensis, die meteen als sedan en stationcar wordt getoond. Eind december zal de Avensis voor het eerst aan een test worden onderworpen. De meeste aandacht van het publiek gaat echter uit naar de razendslimme IQ, waarmee Toyota naar verwachting een nieuwe impuls aan de compacte auto zal geven.

Bij Lexus staat de IS 250C (cabriolet) centraal. De LF-HX is een conceptcar waarmee Lexus de nieuwste hybride-technologie demonstreert.

Hal 5
De laatste ruimte vraagt opnieuw een wandeling. Hal 5 bestaat uit twee verdiepingen. De onderste is geheel aan design en autosport gewijd. Hier tonen kleine, exclusieve fabrikanten hun laatste creaties.

Op de bovenverdieping zijn de merken van General Motors te vinden, te beginnen met wederom een oogstrelend fraaie conceptcar van Saab (9-X Air) die helaas nooit in productie zal gaan. De getoonde 9-4X wordt begin 2009 wel degelijk bij de dealers verwacht, samen met een geheel nieuwe 9-5.

Opel brengt de Insignia stationcar ("Sports Tourer") mee.
Nieuw bij Cadillac is de CTS Wagon, waarmee het merk nog meer wil inspelen op de wens van de zakelijke rijder.

Chevrolet breidt het programma op de lange termijn uit met een grote zevenzits MPV, waarvan de "Orlando" alvast een voorproefje geeft. De "Cruze" is de nieuwe, sportieve sedan van Chevrolet en verschijnt begin volgend jaar op de markt.
Kia pakt uit met de Soul, een "dikke" auto die verrassend veel binnenruimte biedt en bovendien op 1001 manieren is aan te kleden. De auto verschijnt eind dit jaar op de markt.

Hal 8
Voor wie er allemaal geen genoeg van kan krijgen in een korte wandeling naar hal 8 aan te raden. Hier is de tentoonstelling "taxi's van de wereld" te vinden waar 40 auto's uit 30 landen, uiteenlopend van 1912 tot nu, zijn te zien. En eenmaal uitgekeken is het tijd voor een taxi terug naar het vliegveld of het station.

Conclusie
"Positief" en "fris"; die woorden kenmerken de Autosalon van Parijs 2008. Fris komt uit de vele milieuvriendelijke vindingen die het autorijden de komende jaren schoner zullen maken. Bijna iedereen is bezig met hybride-techniek, terwijl ook de elektrische auto aan een opmars bezig is (de enkeling die nu al een elektrische auto rijdt kan in Parijs rekenen op een eigen, gratis parkeerplaats).
Positief staat voor de vormgeving van de nieuwe auto's, die stuk voor stuk een vrolijke uitstraling hebben. De boos kijkende sportwagen is uit, de vrolijke stadsauto is in. Dat maken de Suzuki Alto, Nissan Pixo en Ford Ka waar. De compacte MPV's zijn het populairst: binnenkort worden de Citroën C3 Picasso, Honda Jazz, Hyundai i20 en Kia Soul verwacht. In het hogere segment maken de Opel Insignia, Seat Exeo en Toyota Avensis hun opwachting. Kortom: een bezoekje aan de Autosalon van Parijs is zeker de moeite waard, want de toekomst ziet er goed uit!