Internationale Auto Ausstellung (IAA) 2013
Blik vooruit
Wat te doen bij tegenslag? Bij de pakken neerzitten of in de frontale aanval gaan? Als het aan de auto-industrie ligt is het dat laatste, want de autofabrikanten doen er alles aan om de bezoeker te imponeren met enorme stands. Mercedes-Benz heeft bijvoorbeeld een compleet gebouw van drie verdiepingen in gebruik.
En Mercedes-Benz heeft heel wat te melden. Zowel de GLA (een mengvorm van coupé en terreinauto) als de S-Klasse Coupé zijn voor het eerst in Frankfurt te zien.
Zustermerk Smart gaat het opnieuw proberen met een vierzitter en toont alvast de "FourJoy".
Toch gaat de titel voor meest imposante stand naar Audi. Traditiegetrouw heeft Audi een eigen gebouw neergezet op het middenterrein van het tentoonstellingscomplex. Eenmaal binnen is de bezoeker compleet gedesoriënteerd. Aan het plafond hangt namelijk een complete stad! De wanden spiegelen en de vloeren zijn donker.
De bezoeker zou de vele primeurs bijna vergeten! Zo zijn er de "Sport Quattro Concept", een razendsnelle hybride sportcoupé die een ode brengt aan de oer-Quattro van weleer. De Audi A8 onderging een facelift en is nu sneller, zuiniger en luxueuzer. Geheel nieuw is de A3 Cabriolet, die net voor de lente van 2014 op de markt verschijnt.
BMW imponeert met een stand die zo groot is dat er een complete testbaan in is aangelegd. Gedurende de dag worden er shows gegeven met zowel de spectaculaire M-modellen, als de nieuwe elektrische "i"-modellen. Naast de eerder onthulde "i3" is ook de sportieve "i8" in Frankfurt te bewonderen.
Ook Renault scoort de nodige "oh's" en "ah's" met een golvende stand waarop alle conceptcars van de laatste jaren zijn te bewonderen. Bovenop een kunstmatige heuvel pronkt de voorloper van de nieuwe Espace, genaamd "Initiale Paris".
Dankzij veel hout en koele tinten presenteert Volvo omringd door onmiskenbaar Scandinavische charme de "Concept Coupé"; een beeldschone coupé die de nieuwe huisstijl van het merk toont. Volvo heeft geen productieplannen voor de concept, maar elementen ervan zullen terugkeren in de nieuwe XC90.
De titel mooiste conceptcar gaat wat Autozine betreft echter naar Opel, waar de "Monza" wordt getoond (zie ook de panaoramafoto). Ook de Monza zal niet in productie gaan, maar geeft een idee van de doorontwikkeling van de huisstijl van Opel. Naast de Monza staat de vernieuwde Insignia, waarvan al binnen enkele dagen een eerste test verschijnt.
Suzuki brengt de "iV-4" mee naar Frankfurt; een auto die alles in zich heeft om de Grand Vitara op te volgen. Desondanks houdt Suzuki bij hoog en bij laag vol dat dit niet de nieuwe Vitara is.
Citroën geeft een blik op de verre toekomst en wel met de "Cactus". Het betreft hier een doorontwikkeling van een model uit 2007, waarmee Citroën nu de laatste technische ontwikkelingen toont. Tip: bezoek ook het "TechnoLab" op de stand, waar Citroën een robot toont die alles over nieuwe techniek kan vertellen.
Ook Toyota legt de nadruk op nieuwe techniek en wel in de vorm van de "Yaris Hybrid-R". In plaats van de gebruikelijke hybride-aandrijving is dit sportieve model uitgerust met een elektromotor op de achteras, waarmee kortstondig spectaculaire versnellingen mogelijk zijn.
Subaru is welhaast synoniem met sportiviteit en daarom verleidt het merk met de nieuwe "WRX Concept". Helaas is de kans dat de auto in Europa op de markt verschijnt gering omdat de hoge CO2-uitstoot de prijs te veel zou opdrijven. In Amerika en Azië is deze nieuwe WRX binnenkort wel te koop.
Naast de vele conceptcars is er natuurlijk ook ruimte voor modellen die binnenkort daadwerkelijk te koop zijn. Zo onthult Peugeot de nieuwe 308. Dit is, ondanks de naam, een geheel nieuwe auto en geen facelift van de bestaande 308. Eind oktober staat de nieuwe 308 al bij de dealers.
Bij Honda staat de binnenkort te introduceren Civic stationcar centraal. Daarnaast toont Honda voor het eerst de razendsnelle Civic Type-R, alsmede de laatste versie van de in ontwikkeling zijnde NSX supersportwagen.
Ook Chevrolet kiest voor spanning en sensatie, want in Frankfurt worden zowel de vernieuwde Camaro als de geheel nieuwe Corvette ("C07") aan het publiek getoond.
Het altijd nuchtere Volkswagen brengt elektrische uitvoeringen van de Up! en de Golf mee. Volgens Volkswagen zorgt de nieuwe, flexibele bouwwijze er voor dat deze elektrische versies van bestaande auto's net zo goed presteren als een auto die vanaf de basis als elektrisch model is ontworpen.
Voor het grote publiek is er de "Golf Sportsvan". Deze opvolger van de "Golf Plus" zoekt het niet langer in de hoogte, maar vooral in de lengte. Dankzij een langere wielbasis biedt de "Sportsvan" veel meer ruimte dan een gewone Golf, zonder dat dat ten koste gaat van het uiterlijk.
Seat verleidt met extra ruimte: tijdens de IAA toont de Spaanse fabrikant de stationcar-versie van de fraaie Leon. De "ST" zal ook leverbaar zijn met een superzuinige dieselmotor en naar het zich laat aanzien komt deze middelgrote stationcar daarmee in aanmerking voor een lagere bijtelling.
Bij Kia is vanaf april 2014 extra voordeel te halen, want dan is de Picanto ook leverbaar in een versie op LPG. De meeste aandacht gaat echter uit naar de geheel nieuwe "Soul". Deze zal in de tweede helft van 2014 als elektrische auto op de markt verschijnen.
Hyundai pakt groots uit voor de geheel nieuwe "i10". Volgens Hyundai biedt dit instapmodel op alle fronten net even meer dan andere kleine auto's. Het merk verwacht zelfs zoveel van de i10 dat de fabriek compleet is aangepast.
De geheel nieuwe Nissan X-Trail ziet het levenslicht geflankeerd door de "Friend Me"; een conceptcar waarmee Nissan zich richt op de verre toekomst waarin mobiele communicatie belangrijker is dan ooit tevoren.
Bij Mazda staat de nieuwe "3" centraal. Bijzonder is dat enkele exemplaren over de weg van de fabriek in Hiroshima naar Frankfurt zijn gereden, waarmee de betrouwbaarheid van dit model nu al zou zijn aangetoond.
Bij het Italiaanse trio Fiat, Alfa Romeo, Lancia beperkt het nieuws zich tot nieuwe uitvoeringen van bestaande modellen. Favoriet van de redactie is de "Abarth 959"; een ode aan de originele Abarth. Niet alleen de aankleding, maar zelfs het logo is voor de gelegenheid gelijk aan die van de illustere voorganger. Een handjevol exemplaren komt daadwerkelijk naar Nederland.
Conclusie
De "Internationale Auto Ausstellung" van Frankfurt is qua oppervlakte de grootste autoshow van Europa en die kans grijpen de autofabrikanten aan om elkaar af te troeven met enorme stands. Net als de voorgaande jaren ligt de nadruk steeds sterker op hybride-auto's en elektrische auto's. Dit blijft echter in de meeste gevallen bij oogverblindende fraaie conceptcars die nog lang niet rijp zijn voor productie.
Uiteraard is op de IAA ook te zien welke auto's het komende jaar bij de dealer staan. Zo zijn de Seat Leon ST, Peugeot 308, Mazda3, Nissan X-Trail, Hyundai i10 en Volkswagen Sportsvan voor het eerst in Frankfurt te bewonderen.