Audi Q7
Nieuwe plug-in hybride voor Audi Q7
Aan de voorzijde vallen frisse designaccenten op. Licht speelt hierbij een hoofdrol: de Q7 TFSI e quattro heeft standaard LED-verlichting. HD Matrix LED-verlichting met Laser Light is optioneel. Hierbij zijn vier digitale dagrijlichtsignaturen inbegrepen. Deze zijn via de MMI te selecteren. De nieuwe uitvoeringen zijn voor het eerst ook leverbaar met OLED-achterlichten met digitale lichtsignaturen en een nabijheidsindicator, die medeweggebruikers waarschuwt voor het te dicht naderen van de ruime en comfortabele SUV.

Plug-in hybride
De 3.0 TFSI V6 turbo-benzinemotor is een belangrijk onderdeel van de plug-in hybride aandrijflijn in de Q7 TFSI e quattro. Hij werkt samen met een elektromotor, die wordt gevoed door een nieuwe, vloeistofgekoelde 25,9 kWh lithium-ion batterij, die onder de vloer van de bagageruimte is geplaatst. Er is keuze uit twee vermogensvarianten. De Q7 55 TFSI e quattro heeft een systeemvermogen van 290 kW / 394 pk en een maximumkoppel van 600 Nm. Hij accelereert in 5,7 seconden van 0-100 km/u. Dankzij een systeemvermogen van 360 kW/490 pk en een koppel van 700 Nm accelereert de Audi Q7 60 TFSI e quattro sneller (0-100 km/u in 5,0 sec.). In beide gevallen is de topsnelheid elektronisch begrensd tot 240 km/u (135 km/u in elektrische modus). De nieuwe batterij is in beide uitvoeringen in theorie goed voor een elektrische actieradius van maximaal 84 kilometer (WLTP). De batterij is te laden met 7,4 kW. Het laden tot 100% duurt daarmee onder ideale omstandigheden 3 uur en 45 minuten.
Rijstanden
De Audi Q7 TFSI e quattro is te starten in elektrische modus. Zelfs bij het volledig intrappen van het gaspedaal blijft de auto functioneren in deze modus. Via de MMI zijn de hybride-aandrijfvormen 'auto' en 'hold' te selecteren. In 'auto' wordt de predictive operating strategy automatisch gestart. Het doel daarvan is om op een bepaalde rit zo veel mogelijk van de beschikbare elektrische energie te gebruiken. In deze modus vervult de elektromotor vooral een ondersteunende rol, bijvoorbeeld door vermogen af te geven in de tijd die de turbo nodig heeft om druk op te bouwen.
In Hold-modus blijft het actuele niveau van de accu zoveel mogelijk gehandhaafd, onder meer door het terugwinnen van de energie die vrijkomt bij het remmen. Met deze rijstand is het mogelijk om (later) op de plaats van bestemming elektrisch en dus zonder uitstoot van schadelijke gassen te rijden, bijvoorbeeld in zero-emissiezones.
De 'Charge'-stand is gericht op het opladen van de accu, primair door middel van recuperatie en in mindere mate via bijladen door de TFSI-motor, vanaf snelheden boven de 65 km/u. Predictive Efficiency Assist (PEA) komt in actie zodra de bestuurder de voet van het pedaal haalt. Er kan dan tot 25 kW teruggevoerd worden naar de accu. Het systeem werkt samen met de navigatie en diverse assistentiesystemen. Op basis van de afstand tot de voorligger kan het systeem bijvoorbeeld kiezen uit twee opties: uitrollen met uitgeschakelde TFSI-motor en energieterugwinning (recuperatie). In combinatie met de optionele adaptive cruise assist ondersteunt PEA bij het afremmen en bij brandstofbesparend accelereren. Ook als PEA niet actief is, helpt de Q7 de bestuurder bij het aanhouden van een zuinige rijstijl, onder meer door te adviseren de voet van het pedaal te halen, bijvoorbeeld bij het naderen van kruisingen en rotondes.
Lichte tot gemiddelde remacties (tot 0,3 g) worden uitgevoerd door de elektromotor, die dan als generator wordt gebruikt, wat overeenkomt met zo'n 90% van alle dagelijkse remacties. Het reguliere remsysteem wordt alleen gebruikt voor krachtige(re) remacties. Daarbij kan tot 80 kW worden teruggewonnen.
Vierwielbesturing en eAWS
De vernieuwde Q7 55 TFSI e Pro Line en Pro Line Advanced hebben standaard luchtvering (adaptive air suspension). Bij de Q7 55 TFSI e Pro Line S en Q7 60 TFSI e Pro Line S Competition is adaptive air suspension sport af-fabriek inbegrepen.
Voor het eerst levert Audi optioneel vierwielbesturing op de Q7 TFSI e quattro. Bij lage snelheden sturen de voor- en achterwielen in tegengestelde richting. Mede door de kleinere draaicirkel is de Q7 dan wendbaarder. Bij hogere snelheden sturen de voor- en achterwielen in dezelfde richting, voor extra stabiliteit.
Elektromechanische actieve rolstabilisatie (eAWS) is een primeur voor de Q7. Beide assen beschikken hiermee over een compacte elektromotor, die is gekoppeld aan een planetair stelsel. Zo is het mogelijk om de stabilisator in twee delen te splitsen. Bij rechtuit rijden op slechte wegen belooft de onafhankelijke werking een perfecte absorptie van oneffenheden. Bij sportief gebruik kunnen de twee helften van de stabilisator in tegengestelde richting bewegen. Daardoor wordt het overhellen van de carrosserie sterk beperkt, wat zou resulteren in directere reacties op stuurbewegingen.
Standaarduitrusting
De vernieuwde Audi Q7 TFSI e quattro-uitvoeringen vallen ook op door hun standaarduitrusting. Naast de genoemde zaken beschikken ze over lichtmetalen velgen (in grootte variërend van 19-21 inch), een achteruitkijkcamera, park assist, de grootlichtassistent en de convenience key. De Q7 60 TFSI e quattro beschikt daarbij over het S-line interieur, S-line exterieur en Optiekpakket zwart.
De vernieuwde Audi Q7 TFSI e quattro-uitvoeringen zijn nu te configureren en te bestellen. De prijzen beginnen bij € 92.460 voor de Q7 TFSI e quattro Pro Line. De Pro Line Advanced is er vanaf € 98.770, de Pro Line S vanaf € 97.310 en het topmodel, de Pro Line S Competition, is er vanaf € 109.860. In juni 2024 worden ze op de Nederlandse markt verwacht.