26 september 2019
Audi RSQ3

Audi RSQ3

Kers op de taart

Vooruitblik | De makers van de Audi Q3 hebben goed werk afgeleverd. Hun middelgrote SUV is comfortabel, veilig en overtuigt als premium product. Steeds hebben ze de balans gevonden tussen gevoel en verstand. Dat geldt voor de prestaties en het verbruik, de omvang en de binnenruimte, de veiligheid en het rijplezier. Maar voor het volgende project mochten de technici alle remmen loslaten: de Q3 is voortaan ook beschikbaar als supersnelle RS3 en als bijzonder gelijnde Q3 Sportback. Autozine maakte kennis met beide nieuwe varianten tijdens een speciale presentatie nabij de fabriek.
Audi Q3 leasen?
Dat kan! Vanaf € 535,-
Lease.auto

In een voormalig fabriekspand worden beide auto's tentoongesteld, ruim voordat de productie is begonnen en voordat een eerste proefrit kan worden gemaakt. Een team van technici presenteert de auto en beantwoordt vragen van de genodigden. Hun belangrijkste boodschap is: SUV's zijn populair en het merk Audi wordt mede gekozen om de exclusiviteit. Daarom is de toevoeging van een Q3 Sportback en een RSQ3 een logische stap.

Audi RSQ3

Uiterlijk vertoon

Bij de Sportback draait het vooral om het uiterlijk. De daklijn is iets lager en vloeiender, waarmee deze SUV iets weg heeft van een coupé. En de aanpassingen houden niet op bij de lagere daklijn, want vanaf de A-stijl (de balk tussen de voorruit en de zijruiten) verschilt de Sportback van een gewone Q3. Omdat het dak lager ligt, is ook de B-stijl (de balk tussen de beide zijruiten) lager en dat geeft de hele auto een meer gedrongen silhouet. Aan de achterzijde is een kevlar paneel te vinden dat in de regel onder de diffuser wordt gemonteerd, maar voor deze gelegenheid juist erboven. Samen met de unieke achterbumper weet de Q3 Sportback de sportieve aspiraties daarom nog duidelijker te maken. Aan de achterzijde heeft de Q3 Sportback minder glas en meer metaal, waardoor het geheel sterker wordt aangezet. De uitstraling is die van een atleet die ieder moment een sprint kan inzetten.

De RSQ3 (standaard koetswerk of Sportback) valt op met het unieke front. Dat heeft grotere luchtinlaten om de grotere motor er achter beter te kunnen koelen. De "single frame" grille heeft ruimte gemaakt voor een lager en breder exemplaar, dat dankzij de unieke hoeken met staande "blades" nog meer indruk maakt. Kenmerkend voor iedere Audi RS zijn de lamellen in de grille, die niet horizontaal zijn maar een honingraatpatroon hebben. Let ook op de subtiele openingen tussen de motorkap en de neus. Hiermee verwijst Audi naar de RS-modellen uit het verleden. De wielkasten zijn 10 mm verbreed en geven daarmee ruimte aan bredere banden. De spoorbreedte is echter ongewijzigd. Wel wordt het weggedrag verbeterd door de opvallende, lange achterspoiler die daadwerkelijk extra neerwaartse druk levert op hoge snelheid. Bovendien drukt die spoiler de achterzijde ook optisch naar beneden, waarmee de RSQ3 net als de Q3 Sportback een meer atletische uitstraling heeft. Terwijl de vorige generatie van de RSQ3 slechts één uitlaatpijp had, heeft deze tweede generatie er twee (waarbij zwarte omlijsting wijst op de optionele sport-uitlaten).

Audi RSQ3

Zelfs de kleur is uniek voor de RS. De knalgroene kleur op de foto is exclusief voor de RS-versies, terwijl de logo's naar wens in zwart kunnen worden uitgevoerd voor een illustere uitstraling. Voor het eerst in de geschiedenis van de Q3 kunnen velgen tot 21 inch worden gemonteerd, inclusief speciaal voor Audi ontwikkelde banden.

„De topsnelheid is begrensd tot 250 km/u, maar optioneel is deze te verhogen tot 280 km/u“

Binnenin de RSQ3 zijn uiteraard sportstoelen te vinden die een flinke hoeveelheid zijdelingse steun bieden. Deze zijn, net als de grille, optioneel uit te voeren met honingraatmotief. Let op dat de achterzijde van deze kuipstoelen keihard is en dat is onprettig voor de knieën van de achterpassagiers. Mede omdat de achterbank op rails staat, is echter ruim voldoende beenruimte achterin beschikbaar. Het stuurwiel en de versnellingshendel kunnen naar wens worden uitgevoerd in alcantara voor een exclusieve uitstraling. Leuk detail: zelfs de buitenrand van de gordels zijn in de lakkleur van de auto uitgevoerd.

Audi RSQ3
Audi RSQ3

Motor

Bij de RS-modellen van Audi draait veel om traditie. Dat komt niet alleen terug in de aankleding, maar ook in de techniek. Zo is deze RSQ3 (al dan niet met Sportback-koetswerk) voorzien van een vijfcilinder motor. Volgens de technici heeft deze een uniek karakter en een herkenbaar geluid wat meteen herinneringen oproept aan de eerste RS-modellen. Alhoewel een viercilinder evenveel vermogen kan leveren en een zescilinder meer rust geeft, heeft Audi vanwege de historische banden gekozen voor een vijfcilinder.

Terwijl de andere motoren van snelle Audi's zijn voorzien van technieken om brandstof te besparen, zijn die niet besteed aan de RSQ3. Hier geen cilinderuitschakeling en geen hybride-functies. Deze keuze is deels gemaakt om de prijs en deels omdat er simpelweg geen extra ruimte was onder de motorkap. Uit een inhoud van 2.5 liter wordt een vermogen van 400 pk / 480 Nm gehaald. Mochten die waarden bekend voorkomen dan kan dat kloppen, want de Audi RS3 en TT RS worden door deze zelfde krachtbron aangedreven. Die auto's zijn een fractie lichter en lager, waardoor ze iets sneller zijn. De RSQ3 is nog altijd serieus snel met een sprint van 0 naar 100 km/u in 4.5 seconden. De topsnelheid is begrensd tot 250 km/u, maar optioneel is deze te verhogen tot 280 km/u.

Weggedrag

De technici van Audi vertellen vol enthousiasme over de paardenkrachten en de bijbehorende prestaties en die zijn niet alleen te danken aan de "domme" kracht van de grote motor. Het vermogen moet effectief op het asfalt worden overgebracht en daarvoor zorgt Quattro vierwielaandrijving. Daarbij biedt de RSQ3 de keuze tussen standaard stalen veren, een sportonderstel, of een variabel onderstel. Daarbij benadrukt Audi dat die laatste in de sportieve stand nog stugger is dan het sportonderstel. Met het variabele onderstel biedt de auto dus het beste van beide: meer comfort in de comfortabele stand en maximale scherpte op het circuit. En voor wie de RSQ3 meeneemt naar het circuit: daar komen ook de optionele keramische remschijven van pas.

Audi RSQ3

De rijhoogte van de RSQ3 is gelijk aan die van een standaard Q3, maar wel 10 mm lager dan die van de vorige RSQ3. Dit gaat ten koste van de terreinwaardigheid, maar die komt bij deze sportversie sowieso op de tweede plaats. Ook het aangepaste koetswerk zorgt voor minder gunstige in- en uitloophoeken. De belangrijkste bijdrage aan het sportieve weggedrag komt van de "progressieve" besturing die aan de hand van het rijgedrag de mate van stuurbekrachtiging aanpast en bepaalt hoe direct de auto stuurt.

Conclusie

Tijdens een exclusieve presentatie voor de pers gaf Audi een eerste blik op de RSQ3 en RSQ3 Sportback. Met de Sportback introduceert Audi een nieuwe carosserie-variant waarmee de Q3 zich dankzij coupé-achtige lijnen nog meer onderscheid van andere SUV's (alhoewel Audi lang niet de enige is met een SUV-Coupé). Zowel de Sportback als de gewone Q3 zijn voortaan ook leverbaar als RSQ3, waarbij sportiviteit voorop staat.

Terwijl de standaard Audi Q3 vooral op het gezonde verstand inspeelt, draait bij de RSQ3 alles om prestaties en traditie. Zo wordt de RSQ3 traditioneel aangedreven door een vijfcilinder motor vanwege het unieke karakter en het herkenbare geluid. Daarbij zijn vele aanpassingen aan de Q3 gemaakt om het geweld van de krachtbron in goede banen te leiden en dat vermogen om te zetten in maximale prestaties.

plus
  • Zeer snel
  • Onderscheidende vormgeving
min
  • Sportiviteit gaat ten koste van terreinwaardigheid
  • Harde achterkant voorstoelen onprettig voor achterpassagiers
Nieuwe vloermatten voor de Audi Q3?
Dat kan! Vanaf € 45,-
Just Carpets.nl

Alfa Romeo StelvioAlfa Romeo Stelvio
"SPORTS utility vehicle"
Land Rover EvoqueLand Rover Evoque
"Revolutie wordt evolutie"
Jaguar E-PaceJaguar E-Pace
"De jeugd van tegenwoordig"
Lexus UXLexus UX
"Recht in het hart"
Mercedes GLC CoupeMercedes GLC Coupe
"Grootse Luxueuze Coupe"