Publicatiedatum: 9 december 2011
Audi A4 (2007 - 2015)
Autotest

Audi A4 (2007 - 2015)

Opgewaardeerd

Autotest - Wanneer een stewardess in het vliegtuig spontaan een plaats in de "business class" in plaats van "economy" aanbiedt, dan is dat een aangename vooruitgang. Een nieuwe versie van een computerprogramma dat extra functionaliteit biedt, heeft veel meerwaarde. Evenzo was de Audi A4 altijd al meer dan zomaar een zakenauto. Nu is diezelfde A4 verbeterd voor modeljaar 2012. Tijd voor een kennismaking met de nieuwe, opgewaardeerde Audi A4.

Een auto mag best wat kosten, maar ieder jaar opnieuw belasting betalen over de aanschafprijs gaat voor velen net wat te ver. Dat is precies waarom de vernieuwde Audi A4 zuiniger is geworden. Op die manier wordt de CO2-uitstoot omlaag gebracht en dat is weer gekoppeld aan de bijtelling.

Benzine

Wie kiest voor een A4 met 1.8 liter benzinemotor behaalt het meeste voordeel. Deze krachtbron is 19% zuiniger geworden en komt daarom in aanmerking voor 20% in plaats van 25% bijtelling.

De "1.8 TFSI" is de lichtst leverbare motor in de A4, maar daarvan is in de praktijk niets te merken! Al bij een zeer laag toerental is volop trekkracht beschikbaar. Deze benzinemotor laat zich desgewenst schakellui rijden als een grote diesel. Ook bij een laag toerental is een licht tikje op het gaspedaal voldoende voor een instant versnelling. Laat het toerental oplopen tot 2.500 tpm en de A4 schiet er vandoor!

Audi A4 (2007 - 2015)

Desondanks blijft het verbruik beperkt. Audi belooft een gemiddelde van 1 op 17, maar dat is alleen haalbaar wanneer stelselmatig met een gangetje van 80 km/u achter vrachtwagens aan wordt gereden. Het testverbruik kwam uit op 1 op 15 en dat is nog steeds zeer bescheiden voor een auto van deze omvang en met dit snelheidspotentieel. Het lage verbruik is behalve aan de slimme "Valve Lift" techniek (een aanvulling van Audi op de basismotor van Volkswagen) ook aan het prima functionerende stop/start-systeem te danken.

Om het verbruik nog verder te beperken is een "eco"-modus beschikbaar. Hiermee wordt het motorvermogen merkbaar verlaagd, maar blijven de prestaties nog altijd voldoende. Heel prettig: wanneer vol gas wordt gegeven, is het maximale vermogen tijdelijk weer beschikbaar zodat altijd veilig kan worden gepasseerd.

Audi A4 (2007 - 2015)

Als alternatief voor de 1.8 TFSI is een nog sterkere 2.0 TFSI beschikbaar. Deze valt niet in het tarief van de lage bijtelling, maar levert wel merkbaar meer vermogen. Bij een nog lager toerental is de reactie op het gaspedaal nog gretiger. Dat is echter een puur machtsvertoon: de A4 1.8 TFSI is al een snelle auto en de 2.0 TFSI is een ware overdaad. Bovendien heeft de 1.8 liter motor een levendiger karakter en dat komt het rijplezier ten goede.

Diesel

Met een dieselmotor in het vooronder heeft de Audi A4 een heel ander karakter. De "2.0 TDI" (177 pk / 380 Nm) geeft de A4 een zekere grootsheid en maakt de auto rustiger op de lange afstand.

Audi A4 (2007 - 2015)

Ook de dieselmotor is niet zo zuinig als beloofd. Zelfs wanneer uiterst kalm wordt gereden is 1 op 17.5 het best haalbare, terwijl de fabrieksophave 1 op 21 bedraagt.

Ongeacht de gekozen krachtbron is de A4 zeer stil. Voor modeljaar 2012 is het geluidsniveau bijna gehalveerd en bovendien is er alles aan gedaan om de geluiden op storende frequenties te verminderen. Dat is niet bereikt door domweg meer geluidsisolatie aan te brengen, maar door trillingen te voorkomen.

Weggedrag

Iedere Audi A4 is voortaan voorzien van "elektro mechanische stuurbekrachtiging". Traditioneel is stuurbekrachtiging mechanisch. Dit heeft als nadeel dat een pomp het systeem altijd op druk houdt, ook wanneer uren achterelkaar rechtdoor wordt gereden. Elektrische stuurbekrachtiging vraagt alleen energie als er daadwerkelijk wordt gestuurd. Dat levert voor de A4 een besparing op van 0.3 liter per 100 km, ofwel 7 gram CO2 per kilometer.

„de A4 1.8 TFSI is al een snelle auto en de 2.0 TFSI is een ware overdaad“
Audi A4 (2007 - 2015)

Het gevoel van de elektrische stuurbekrachtiging is niet zo zuiver als dat van de mechanische variant. Met name de nodige "feedback" is vrijwel afwezig. De besturing is bijzonder licht, maar wel heel direct. Een venijnig tikje met het stuurwiel is voldoende om bijna gehoekt van rijstrook te wisselen.

De wegligging van de Audi A4 is en blijft uitstekend. Bochten kunnen ongestraft op zeer hoge snelheid worden genomen. Zelfs met de gekste capriolen is de auto niet te verleiden tot onderstuur (wegglijden over de voorwielen). Wie de A4 kiest om de sportieve ondertoon, wordt zeker niet teleurgesteld.

Remmen doet de A4 uitstekend. Wat voor andere auto's een noodstop is, is voor de A4 slechts stevig bijremmen.

Audi A4 (2007 - 2015)

Uitrusting

Voor modeljaar 2012 is de A4 uit te rusten met alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die het merk voorhanden heeft. Net als op de andere modellen werkt de dodehoekdetectie helaas slecht. Een lampje in de buitenspiegel moet waarschuwen voor voertuigen in de dode hoek. Dit systeem geeft echter zoveel valse meldingen dat de bestuurder het al snel negeert en daarmee is "Lane Assist" weggegooid geld.

Juist wel een aanrader is het nieuwe navigatiesysteem dat kaartmateriaal van Google Maps gebruikt. Op die manier wordt een fotografische weergave van de omgeving getoond en dat draagt sterk bij aan de duidelijkheid. Een waarschuwing: het continu ophalen van kaartmateriaal genereert zeer veel dataverkeer en dat kan op buitenlandse ritten een kostbare aangelegenheid zijn.

Audi A4 (2007 - 2015)
Audi A4 (2007 - 2015)

Onzichtbaar, maar uiterst praktisch is de ingebouwde hotspot. Hiermee wordt het SIM-kaartje in de auto gebruikt om Internettoegang te bieden aan alle inzittenden. Dit werkt in de praktijk goed en eenvoudig; het installeren van drivers of speciale software is niet nodig. De snelheid en betrouwbaarheid is afhankelijk van de gekozen telefoonmaatschappij.

Wanneer de A4 is voorzien van het standaard audiosysteem, is de klank teleurstellend. De luidsprekers zijn overduidelijk in plastic klankkasten ondergebracht en dat past niet bij een auto in deze prijsklasse. Het optionele B&O audiosysteem klinkt juist buitengewoon fraai en draagt sterk bij aan het bevoorrechte gevoel om een hoogwaardige auto te rijden.

Conclusie

De Audi A4 biedt op alle fronten net even meer dan zomaar een zakenauto. Het huidige model is echter sinds 2007 op de markt en om concurrerend te kunnen blijven is het nu tijd voor een verjongingskuur. De uitrusting is opgewaardeerd en met name het gebruik van GoogleMaps in het navigatiesysteem is een grote verbetering. Ook de integratie met mp3-spelers en smartphones is een waardevolle extra.

Alle motoren zijn zuiniger geworden, de meeste ook krachtiger. De 1.8 liter benzinemotor is een regelrechte aanrader. Deze lichtste benzinemotor presteert niet alleen uitstekend, maar komt ook nog eens in aanmerking voor een lagere bijtelling bij zakelijk gebruik. Ongeacht de gekozen motor heeft de A4 een sportieve ondertoon en daarmee levert deze Audi ook meer rijplezier dan zomaar een doorsnee zakenauto.

plus
  • Prima prestaties
  • Smetteloze bouwkwaliteit
  • Uitstekende rijeigenschappen
min
  • Magere klank standaard audiosysteem
  • Zuinig, maar niet zo zuinig als beloofd
  • Dodehoek detectie geeft te veel valse meldingen