Opel Insignia (2008 - 2017)
Stilstand is achteruitgang
"Revolutionair" is een groot woord, maar "vernieuwend" doet weer afbreuk aan wat de Insignia teweegbracht toen het model in 2008 op de markt verscheen. Alhoewel Opel het liever niet wil horen, is de Insignia de opvolger van de Vectra. De Vectra was een prima zakenauto waar weinig op aan was te merken, maar opvallend of onderscheidend was het model allerminst.
De Insignia heeft juist zulke chique lijnen, dat deze Opel de vergelijking aankan met luxe zakenauto's van prestigieuze merken. Nog steeds weet de Insignia zich op het gebied van de vormgeving positief te onderscheiden en daarom is het uiterlijk niet gewijzigd voor modeljaar 2012. Het enige zichtbare nieuws is de gewaagde kleur "Luxor", die het midden houdt tussen donkerblauw en paars. De fotograaf was er gelukkig mee!
Om nog nadrukkelijker in te zetten op luxe, is een nieuwe bekleding leverbaar. Optioneel kan de Insignia voortaan met hoogwaardig nappa-leder worden bekleed. Opel adviseerde voorafgaande aan de testrit het leder nadrukkelijk te voelen en te ruiken. Dat lijkt wat overdreven, maar al snel bleek dat het hier inderdaad om een kwaliteit gaat die tot nu toe alleen in auto's uit het absolute topsegment was voorbehouden.
Span dat leder om een "ergonomische" stoel (ontwikkeld in samenwerking met het Duitse instituut voor gezonde ruggen) en de koper heeft een zetel die zo fijn zit dat alleen dat al een reden is om voor een Insignia te kiezen.
Opel Eye
Wat de Insignia destijds zo vernieuwend maakte, is de geavanceerde elektronica. Het "Opel Eye" leest verkeersborden en toont een lokaal geldende maximumsnelheid of inhaalverbod als geheugensteuntje in het display tussen de snelheidsmeter en toerenteller. Diezelfde camera wordt nu ook gebruikt om te waarschuwen wanneer de belijning op het wegdek onbedoeld (lees: zonder richting aan te geven) wordt overschreden. Helaas werkt dit systeem in de praktijk matig en bleven waarschuwingen ondanks hevig slingeren veelal uit.
De camera wordt ook gebruikt om de afstand tot de voorligger te bepalen. In het display wordt getoond hoeveel ruimte er tussen beide auto's resteert. Dit wordt echter uitgedrukt in seconden en dat is voor de gemiddelde automobilist een weinigzeggende eenheid. Pas als de achterbumper van de voorligger bijna wordt geschampt, verschijnt een cartooneske waarschuwing en klinkt een alarm.
Net als bij de andere nieuwe Opels, kan het navigatiesysteem van de Insignia voortaan toeristische informatie geven. Handig voor de zakelijke rijder: het navigatiesysteem kan een logboek bijhouden om eventuele bijtelling door de belastingdienst te voorkomen.
1.4 Turbo
Het grootste nieuws voor 2012 is te vinden onder de motorkap. Een aantal motoren is sterker en tegelijkertijd significant zuiniger geworden. In enkele gevallen betreft het een afname in de CO2-uitstoot van vele tientallen grammen per kilometer.
Het verbruik wordt mede verlaagd door een verbeterde stroomlijn aan de onderzijde van de auto, banden met lage rolweerstand, een schakelindicator, een prima functionerend stop/start-systeem en vele kleine mechanische verfijningen om de interne wrijving te verminderen.
De belangrijkste nieuwkomer is de 1.4 liter turbo benzinemotor. Deze vervangt de 1.8 liter benzinemotor die eenzelfde vermogen leverde, maar tegen een veel hoger brandstofverbruik. Opel weet meer vermogen uit deze relatief kleine motor te halen dan de directe concurrenten en doet dat bij een lager verbruik.
Het vermogen van 140 pk / 200 Nm is precies voldoende om mee te komen met de verkeersstroom. Alleen wanneer de naald van de toerenteller onverbiddelijk het rode gebied in wordt gejaagd, is de "Insignia 1.4 Turbo" in staat tot een vlotte tussensprint. Dan klinkt een verrassend sportief geluid voor een dergelijke motor.
Wanneer de 1.4 Turbo de ruimte krijgt, weet zelfs deze lichtst gemotoriseerde Insignia met gemak zeer hoge kruissnelheden aan te houden. De auto doet dat bovendien in alle rust. De grandeur die bij een auto in dit segment (en met dit veelbelovende uiterlijk) hoort is echter ver te zoeken met deze kleine motor in het vooronder.
Het door Opel beloofde gemiddelde verbruik van 1 op 17.5 is in de praktijk niet of nauwelijks te realiseren. Zelfs met een uitgesproken kalme rijstijl bleef de boordcomputer steken op 1 op 14.7, wat nog steeds een keurige waarde is voor een auto van deze omvang.
2.0 Turbo 4x4
Wereldwijd wordt bijna een kwart van alle Insignia's geleverd met een motor die tweehonderd paardenkrachten of meer levert. Volgens de geleerden van Opel kwam de 2.0 liter turbo benzinemotor in combinatie met vierwielaandrijving iets vermogen tekort. Het vermogen is daarom vergroot van 220 naar 250 pk. Dit wordt echter pas afgegeven bij een zeer hoog toerental. Dankzij de vierwielaandrijving wordt het vermogen veilig en effectief in prestaties omgezet; wielspin is deze Insignia zo goed als vreemd.
Bij een laag toerental pakt de krachtbron helaas moeizaam op. Accelereren gebeurt niet vloeiend, maar zo aarzelend dat het lijkt alsof de hagelnieuwe testauto een vervuild brandstoffilter had of dat er verkeerde benzine was getankt.
Eenmaal op toeren is de 2.0 liter turbo serieus snel en geeft de Insignia het superieure gevoel dat hoort bij een auto als deze. Ongeacht het toerental laat de 2.0 liter benzinemotor een ongekend fraai geluid horen. Bij lage toeren spint deze viercilinder als een tevreden zescilinder! Mede door het uitdagende karakter werd het streefverbruik van 1 op 11.9 tijdens deze test niet gehaald en bleef de naald bij 1 op 9 steken.
Weggedrag
Ondanks alle aanpassingen rijdt de Insignia niet anders dan voorheen. De banden met lage rolweerstand doen geen afbreuk aan het comfort of de wegligging. Om brandstof te besparen zijn de "ecoFLEX"-uitvoeringen voorzien van elektrische stuurbekrachtiging. De meer traditionele mechanische stuurbekrachtiging heeft een pomp die altijd energie vraagt, ook wanneer uren lang rechtuit wordt gereden. Elektrische stuurbekrachting vraagt alleen stroom wanneer daadwerkelijk gestuurd wordt.
De elektrische stuurbekrachtiging van Opel doet zijn werk bovengemiddeld goed; de bestuurder heeft voldoende gevoel met de voorwielen. De mechanische stuurbekrachtiging van de sportievere uitvoeringen doet het echter nog beter: deze laat de bestuurder duidelijker weten wat er gaande is onder de voorwielen.
In beide gevallen is het weggedrag prima. Dat is te danken aan een oude bekende: "FlexRide". Afhankelijk van de rijstijl (of met een druk op de knop) wordt het karakter van het onderstel aangepast aan de situatie. Dat maakt de Insignia comfortabel wanneer dat moet en sportief wanneer het mag.
Conclusie
De concurrentie zit niet stil. Zeker een vernieuwende auto als de Opel Insignia moet daarom bij de tijd blijven. Bij de introductie van het model in 2008 stonden vormgeving en comfort voorop. De vormgeving is voor modeljaar 2012 niet gewijzigd. Het comfort zou moeten worden vergroot door meer elektronische hulpsystemen, maar tijdens deze test functioneerden die nieuwe assistenten niet vlekkeloos.
Om met de tijd mee te gaan zijn de meest populaire motoren sterker en tegelijkertijd zuiniger geworden. De 1.4 liter turbo benzinemotor is zelfs de zuinigste en sterkste krachtbron in z'n klasse. Met deze kleine motor presteert de Insignia voldoende, maar het gevoel van overdadige luxe is ver te zoeken. De vernieuwde 2.0 liter turbomotor presteert juist uitstekend. Ongeacht de gekozen krachtbron zijn de rijeigenschappen als vanouds prima.
- Uiterst comfortabel
- Onderscheidende vormgeving
- Nieuwe functies Opel Eye onbetrouwbaar
- Beloofde lage verbruik nauwelijks haalbaar