Ford Mondeo ECOnetic
Grootscheeps besparen
De huidige generatie van de Ford Mondeo is sinds 2007 op de markt. Daarom is het wellicht zinnig om het geheugen even op te frissen. De Mondeo is Fords grote zakenauto. Omdat een nieuw model altijd meer moet bieden dan het vorige, is de nieuwste Mondeo meer dan royaal bemeten. In vergelijking met de concurrentie is de Mondeo bijna altijd langer. Die enkele tegenstrever die nóg langer is, is smaller dan de Mondeo; waardoor de Ford per saldo de grootste auto in z'n klasse is.
Dat groter niet altijd beter is, wordt pijnlijk duidelijk in de stad. De Mondeo past nauwelijks op een parkeerplek. Daarbij opent de achterklep zo ver omhoog, dat het problemen geeft in parkeergarages. Met geopende klep is de Mondeo ruim twee meter hoog!
Uiteraard worden de enorme buitenafmetingen vertaald in overvloedige binnenruimte. Voorin biedt de Mondeo niet alleen volop hoofd- en beenruimte, ook de beweegruimte rondom de voorstoelen is enorm. Achterin zitten twee volwassenen comfortabel. Met opgeklapte achterbank biedt de Mondeo hatchback zo veel ruimte (1.460 liter) dat de gemiddelde stationcar zich er niet voor zou schamen.
Uitrusting
Ondanks het spaarzame karakter, is de Mondeo ECOnetic voorzien van alle luxe die gangbaar is in dit segment. Ford heeft dus geen gewicht bespaard om op die manier het verbruik te verlagen.
Het gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem functioneert prima. Heel handig is, dat vrijwel alles is te bedienen met twee combinatie-knoppen op het stuurwiel. Bij eenvoudige handelingen volstaat het kleine display tussen de snelheidsmeter en toerenteller. Alleen voor complexe commando's wordt het aanraakgevoelige kleurenscherm gebruikt, dat centraal op het dashboard is geplaatst.
De geboden voorzieningen hebben niet alleen betrekking op het comfort, maar vooral op de veiligheid. Toch zijn deze systemen niet allemaal even zinvol. Een systeem dat de bestuurder helpt binnen de belijning op het wegdek te blijven is technisch knap gemaakt, maar wie zoiets nodig heeft kan beter niet achter het stuur kruipen. Ook een indicator voor objecten in de dode hoek van de buitenspiegel is mooi, maar over de schouder kijken is net zo makkelijk.
De meest zinvolle veiligheidsoptie is de actieve bochtverlichting, waarbij een breedstraler kortstondig aan gaat om de bocht de verlichten voordat deze daadwerkelijk wordt ingestuurd. De optionele parkeercamera is dankbaar gebruikt en eveneens een aanrader.
De vele veiligheidsvoorzieningen zijn zeker niet uniek. Inmiddels is deze grote zakenauto zelfs ingehaald door de kleine broer: de Ford Focus biedt nog meer veiligheidssystemen, inclusief een mogelijkheid om zelf te remmen voor obstakels. Hierdoor is merkbaar dat de Mondeo al enige jaren op de markt is.
Prestaties
De aanleiding voor het opnieuw testen van de Mondeo is de introductie van de nieuwe "ECOnetic"-uitvoering. De eerste generatie Mondeo ECOnetic was al zeer zuinig, maar niet zo zuinig dat de auto in aanmerking kwam voor belastingvoordeel. De nieuwe ECOnetic stoot 114 gram CO2 per kilometer uit. Voor zakelijke rijders bedraagt de bijtelling daarom 20 in plaats van 25 procent.
De vorige generatie Mondeo ECOnetic was voorzien van een 2.0 liter dieselmotor. Deze tweede generatie wordt aangedreven door een 1.6 liter diesel. Alhoewel het vermogen nauwelijks minder is dan voorheen, is dit keer duidelijk merkbaar dat deze lichte motor een zware auto moet aandrijven.
Wie gewend is aan een snelle leaseauto en de linker rijstrook beschouwt als de natuurlijke habitat, zal zich niet prettig voelen in deze ECOnetic. Zelfs wanneer op de snelweg van de zesde naar de vierde versnelling wordt teruggeschakeld, blijft het sprintvermogen gering.
Om mee te komen met de verkeersstroom, is het vermogen precies voldoende. Bovendien is de ECOnetic even stil als de andere uitvoeringen. Dankzij de zeer lange zesde versnelling is het toerental laag (120 km/u = 2.000 tpm) en dat geeft heel veel rust in de cabine.
Verbruik
Juist omdat de prestaties matig zijn, wordt de bestuurder welhaast gedwongen kalm te rijden. Mede daarom is het door Ford beloofde verbruik van 4.3 liter per 100 km (1 op 23,3) in de praktijk goed haalbaar. Een stevige rijstijl kost een liter meer. Alleen wie als een bullebak door het verkeer raast, verbruikt meer dan 6 liter per 100 km (1 op 16,6). Daarmee is de nieuwe ECOnetic echter alleen op papier zuiniger, want in de praktijk verbruikte de vorige (snellere!) ECOnetic even weinig.
Het lage verbruik is te danken aan een waar arsenaal van brandstofbesparende technieken. Eén daarvan is uniek voor Ford: de "active grille shutter" sluit de grille als de motor geen extra koeling nodig heeft en dat verlaagt de luchtweerstand. Daarnaast is de ECOnetic voorzien van inmiddels gangbare zaken zoals een schakelindicator en een stop/start-mechanisme. Deze laatste doet zijn werk zo snel, dat het nooit storend is. Tijdens een start wordt het audiosysteem bovendien niet onderbroken en knipperen de koplampen niet.
Weggedrag
Een verlaagd onderstel en (Michelin) banden met lage rolweerstand worden eveneens ingezet in de strijd tegen de CO2-uitstoot. Alhoewel dit standaardmaatregelen zijn, vragen aanpassingen aan het onderstel extra aandacht bij Ford. Een belangrijke reden om voor een Ford te kiezen, is de sublieme combinatie van comfort en rijplezier. Een te stug onderstel, of banden met minder grip zouden daar afbreuk aan doen.
Ondanks alle aanpassingen stuurt ook de ECOnetic prima en remt de auto als een blok. Als vanouds is de wegligging zeer goed, terwijl oneffenheden in het wegdek keurig worden opgevangen. Alleen wanneer uitermate sportief wordt gereden en de grenzen doelbewust worden opgezocht, worden deze iets eerder bereikt; maar daar is de ECOnetic dan ook niet voor bedoeld.
Conclusie
Ford introduceert de tweede generatie van de Mondeo ECOnetic. De 2.0 liter dieselmotor is ingeruild voor een 1.6 liter krachtbron. Daarbij zijn alle brandstofbesparende technieken ingezet die het merk momenteel in huis heeft. Op papier is de CO2 uitstoot sterk gedaald en daarom komt de auto nu wel in aanmerking voor belastingvoordeel. In vergelijking met de vorige ECOnetic is het verbruik in de stad sterk gedaald, terwijl het verbruik op de snelweg in de praktijk nauwelijks lager is dan voorheen. De prestaties zijn helaas matig.
De Mondeo ECOnetic is echter vlot genoeg om mee te komen met de verkeersstroom. Alhoewel het klinkt als het ombuigen van een nadeel in een voordeel: dankzij het uitgesproken kalme karakter geeft de ECOnetic meer rust dan een gewone Mondeo. Net als iedere andere Mondeo, biedt ook de ECOnetic volop comfort terwijl het weggedrag bovengemiddeld goed is.
- Ruim
- Zuinig
- Comfortabel
- Onhandig groot
- Matige prestaties