3 juni 2011
Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Vele kleintjes maken een grote

Rij-impressie | Mercedes-Benz wil niet spreken van een "facelift". De C-Klasse kreeg namelijk meer dan alleen een nieuw uiterlijk. De auto is zo ingrijpend herzien, dat alle kleine verbeteringen samen voor een grote vooruitgang moeten zorgen. De aanpassingen betreffen niet alleen het uiterlijk, maar ook de rijeigenschappen. Daarom is het nu tijd voor een kennismaking met de vernieuwde C-Klasse.
 

Vaak is een testauto voorzien van de sterkst leverbare motor en alle denkbare opties. Dat geeft aan waartoe een bepaald model in staat is en welke mogelijkheden er zijn. Het nadeel van zo'n superdeluxe demo is dat het een te mooi beeld van een auto kan geven. De klant zal immers een heel gewone uitvoering kopen. Daarom is voor deze hernieuwde kennismaking gekozen voor de absolute basisuitvoering van de C-Klasse: de "C180 BlueEfficiency".

Facelift

Ook dit instapmodel heeft de uitstraling die hoort bij een C-Klasse. Dat is mede te danken aan de verjongingskuur. Voor modeljaar 2011 hebben de vormgevers namelijk goed gekeken naar de eigen "CLS". Deze vierdeurs coupé van Mercedes werd door Autozine eerder omgeschreven als "kunst op wielen", dus het is een dankbaar voorbeeld voor deze alledaagse C-Klasse.

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

De vernieuwde C-Klasse heeft niet alleen een scherper front, de auto lijkt ook breder. Dat wordt letterlijk onderstreept door de nieuwe LED-dagrijverlichting. Als bijkomend voordeel van de aangepaste vormgeving is de stroomlijn verbeterd, hetgeen de auto stiller en zuiniger maakt.

Ruimte en uitrusting

Ook in het interieur heeft de Mercedes CLS als voorbeeld gediend. De basislijnen van het dashboard zijn nu iets dynamischer, waardoor het interieur een moderner tintje geeft. De snelheidsmeter en toerenteller zijn gevat in diepe metalen ringen, wat een hint naar een sportwagen vormt. Het stuurwiel is in de "Avantgarde"-uitvoering niet vier-, maar driespaaks en dat geeft een sportief tintje. Alle gebruikte materialen zijn van een hogere kwaliteit dan voorheen en ook dat draagt bij aan de hoogwaardige uitstraling.

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

De testauto is voorzien van het nieuwe "budget" navigatiesysteem dat is verzorgd door Becker. Het belangrijkste nadeel van dit goedkope navigatiesysteem is dat het beeldscherm erg klein is en dat staat minder mooi. Bij het bedienen is duidelijk merkbaar welke functies zijn verzorgd door Mercedes-Benz zelf (radio, telefonie, klimaatcontrole) en welk deel afkomstig is van Becker. De functionaliteit van het navigatiesysteem laat weinig te wensen over: de instructies zijn duidelijk en de bediening is logisch.

De C-Klasse kan voortaan worden voorzien van een reeks veiligheidssystemen, afkomstig uit de E-Klasse. Denk daarbij aan een waarschuwing bij het onbedoeld overschrijden van de belijning van het wegdek, een waarschuwing voor een object in de dode hoek van de buitenspiegel, het automatisch afstand houden bij gebruik van de cruise-control of het automatisch bedienen van het grootlicht. Zoals eerder aangegeven is de testauto een basisuitvoering en dus niet voorzien van deze nieuwigheden. Eerdere tests van de E-Klasse bewijzen echter dat al deze systemen prima werken en de auto zowel veiliger als comfortabeler maken.

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Omdat de C-Klasse slechts is verfijnd, blijft de binnenruimte gelijk. Voorin zijn de hoofd- en beenruimte prima. De ruimte achterin is en blijft matig.

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Motoren

De eenvoudigste uitvoering van de C-Klasse luistert naar de naam "C180". Dat wijst op een 1.8 liter benzinemotor die 156 pk / 250 Nm levert. Met name die laatste waarde, het koppel, is opmerkelijk hoog voor een motor als deze. Dankzij de combinatie van een gemiddeld vermogen en een bovengemiddeld koppel is de "C180" vlot en vooral op hoge snelheid zeer sterk. Ook deze lichtst gemotoriseerde C-Klasse voelt zich prima thuis op de linker rijstrook. Dankzij de zeer lange zesde versnelling, legt de auto met groot gemak, en desgewenst met een zeer hoge kruissnelheid, lange afstanden af.

Het verbruik wordt beperkt door een prima functionerend stop/start-systeem ("eco"-mode) en een schakelindicator. Wanneer kalm wordt gereden en de instructies van de schakelindicator prompt worden opgevolgd, bedraagt het gemiddelde verbruik 5,6 liter per 100 km. Daarmee is de nieuwe C-Klasse benzine nu even zuinig als de oude diesel! Een vlottere rit met de C180 kost 6.4 liter euroloodvrij per 100 km.

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Weggedrag

Het sterkste punt van de huidige generatie C-Klasse is het weggedrag. De auto is comfortabel, zonder zweverig of gevoelloos te worden in de bocht. Dat geldt zeker voor de vernieuwde C-Klasse die nog iets meer gevoel in het stuurwiel geeft, terwijl de rust in het interieur is gebleven.

Onder alle omstandigheden is de C-Klasse buitengewoon stil. De motor is zelden hoorbaar en zelfs bij storm en regen zijn geluiden van de rijwind minimaal. Alleen de banden zijn, afhankelijk van het wegdek, hoorbaar. Het is vooral dit comfort waarmee ook het instapmodel van de C-Klasse zich onderscheidt van andere auto's in dit segment.

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Conclusie

Vele kleintjes maken één grote. In totaal is de Mercedes-Benz C-Klasse op 2.000 punten gewijzigd. Daarom spreekt de fabrikant niet over een facelift, maar over een vernieuwde C-Klasse. Toch is het het gewijzigde front dat het meest in het oog springt. Geïnspireerd door de Mercedes CLS heeft de C-Klasse nu een moderner en scherper aangezicht. De prestaties van de motoren zijn gelijk gebleven, maar dankzij vele aanpassingen is het verbruik significant lager geworden.

Omdat de C-Klasse slechts is verbeterd, blijft het karakter gelijk. De C-Klasse reageert voortaan iets directer op commando's van de bestuurder, maar het comfort staat nog altijd op de eerste plaats. Het comfort is ook vergroot dankzij de vele nieuwe opties, waarmee de veiligheid toeneemt en het dagelijks leven met de C-Klasse nog aangenamer is geworden.

plus
  • Uiterst comfortabel
  • Nette prestaties, beschaafd verbruik
min
  • Matige ruimte achterin
  • Karige standaarduitrusting
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!