7 november 2010
Opel Astra Sports Tourer (2010 - 2016)

Opel Astra Sports Tourer (2010 - 2016)

Groeten uit ConstantinOpel

Autotest | Er is een stad die half in Europa en half in Azië ligt. In het kapitalistische Europa staat innovatie op de eerste plaats, om de concurrentie steeds een stap voor te blijven. In Azië tellen tradities en worden oude waarden hoog gehouden. Ook de Opel Astra Sports Tourer combineert twee werelden. Deze stationcar belooft overvloedige ruimte te verenigen met sportieve rijeigenschappen. Bovendien biedt de zo vertrouwde Astra onderhuids uiterst geavanceerde techniek. Genoeg vergelijkingen? Dan is het tijd voor een proefrit.
 

De stad die half in Europa en half in Azië ligt, is het Turkse Istanbul. De zeestraat Bosporus scheidt beide delen, die alleen via enorme bruggen (zie panoramafoto) met elkaar verbonden zijn. De proefrit begint in de Europese helft van Istanbul en daar is de verkeerschaos ongekend.

Hier komt de geavanceerde techniek meteen van pas. Het (optionele) "Opel Eye" is een camera die met de bestuurder meekijkt. De computer leest verkeersborden en herinnert de bestuurder indien nodig aan een snelheidslimiet of inhaalverbod. Ook wanneer onbedoeld een doorgetrokken streep op het wegdek wordt overschreden, waarschuwt de computer. Mocht zich tijdens het wisselen van rijstrook een object in de dode hoek van de buitenspiegel bevinden, dan klinkt eveneens een waarschuwing.

Opel Astra Sports Tourer (2010 - 2016)

In het heuvelachtige Istanbul maakt "Hill Start Assist" de vele hellingproefjes eenvoudig. "Adaptive Forward Lighting" past de lichtbundel aan de omstandigheden aan en verhoogt op die manier actief de veiligheid. Toch zijn het de parkeersensoren vóór en achter die de eerste uren van de proefrit overuren maken.

Weggedrag

Het optionele "FlexRide" past het karakter van de auto aan aan de omstandigheden. Wanneer hard wordt gereden, stuurt de auto scherp en is de reactie op het gaspedaal direct. Daarbij helt de auto minder over, omdat het onderstel tijdelijk stugger is geveerd. Omgekeerd kan de auto met een druk op de knop zachter worden geveerd en minder direct op commando's reageren.

Opel Astra Sports Tourer (2010 - 2016)

Eenmaal over de brug, in het Aziatische deel van Istanbul, is vooral die laatste stand een uitkomst. Hier is het wegdek ronduit slecht en is een extra comfortabel onderstel een uitkomst.

Benzine: 1.4 Turbo

Het verschil tussen de sportieve en comfortabele stand is sterk afhankelijk van de motorisatie. De "Sports Tourer" maakt de naam vooral waar met de 1.4 liter turbo benzinemotor onder de motorkap. Deze reageert gretig op het gaspedaal en kan desgewenst heerlijk versnellen. Vooral in de stad komt dit kwieke karakter goed van pas.

De "1.4 Turbo" levert 140 pk / 200 Nm en is gekoppeld aan een prettig schakelende zesversnellingsbak. Een schakelindicator geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen. Volgens Opel legt de Sports Tourer met turbomotor 16.4 km af op een liter benzine. Op de veeleisende testroute kwam het gemiddelde verbruik uit op 1:14.3.

Diesel: 2.0 CDTi

Eenmaal in het uitgestrekte Azië is de "2.0 CDTi" de uitgelezen keuze. Deze sterkste dieselmotor op de prijslijst heeft een uitgesproken terughoudend karakter en is vooral bedoeld om met groot gemak lange afstanden af te leggen.

De krachtbron heeft bij vrijwel ieder toerental veel trekkracht voor handen en dat maakt het rijden uiterst ontspannend. Deze eigenschap kan echter ook worden ervaren als "karakterloos". De meest gespierde uitvoeringen van concurrerende stationcars bouwen het vermogen minder geleidelijk op en geven daarom een levendiger gevoel.

Opel Astra Sports Tourer (2010 - 2016)

In cijfers uitgedrukt is de "Astra 2.0 CDTi" juist een fractie sneller dan de tegenstrevers! Het verbruik is grofweg gelijk aan dat van de concurrentie; volgens Opel zou deze 160 pk / 350 Nm sterke diesel 19,6 km op een liter afleggen. De testauto wist 16.4 km af te leggen op een liter dieselolie.

Opel Astra Sports Tourer (2010 - 2016)

In vergelijking met de dieselmotor is de benzinemotor stiller en meer verfijnd. De "2.0 CDTi" laat een bijna ouderwets nagelend geluid horen, terwijl de benzinemotor z'n werk zo goed als onhoorbaar doet.

Ruimte

Tot de B-stijl (de balk tussen de beide portieren) is de Astra Sports Tourer gelijk aan iedere andere Astra. Voor de stationcar is de daklijn verder doorgetrokken om meer binnenruimte te creëren. Dankzij een oplopende schouderlijn, die bovendien is aangezet met een chromen rand, straalt de Sports Tourer zelfs meer snelheid uit dan de Astra hatchback!

Opel Astra Sports Tourer (2010 - 2016)

De wielbasis van de stationcar is gelijk aan die van de gewone Astra, wel is de overhang achter de achterwielen groter. Dit zorgt er voor dat de ruimte op de achterbank van de Sports Tourer niet beter is dan gemiddeld. De bagageruimte meet standaard 500 liter en dat is juist veel meer dan de gewone Astra (die scoort 370 liter).

De afdekhoes van de bagageruimte is te openen door simpelweg een tik te geven op het uiteinde. Deze rolt zich dan niet op, maar beweegt omhoog. Dat geeft prima toegang tot de bagageruimte, maar wie vergeet de hoes zelf weer omlaag te trekken heeft geen zicht in de binnenspiegel. Het simpelweg oprollen van de afdekhoes zou makkelijker zijn geweest.

Opel Astra Sports Tourer (2010 - 2016)

Wel heel prettig: wanneer de afdekhoes wordt uitgenomen, past deze in een uitsparing onder de laadvloer. Twee bijzondere voorzieningen zijn de de "dogliner" (een beschermhoes die doorloopt tot de achterbumper en krassen van nagels voorkomt) en Opels onvolprezen "FlexFix" fietsendrager.

Om tot de maximale laadruimte van 1.550 liter te komen, moet de zitting van de achterbank worden opgeklapt waarna de rugleuning kan worden platgelegd. Het is echter ook mogelijk om simpelweg een hendel in de zijwand van de bagageruimte over te halen. Dan is de laadvloer niet volmaakt vlak en is iets minder ruimte beschikbaar, maar de procedure is wel veel eenvoudiger.

Opel Astra Sports Tourer (2010 - 2016)

Conclusie

Opel betitelt de "Astra Sports Tourer" als het beste van twee werelden en stelde de auto daarom in het Turkse Istanbul aan de pers voor. Die vergelijking is zeker niet onterecht. Alhoewel de naam "Astra" vertrouwd is, staat de auto onderhuids bol van de geavanceerde techniek. Vertrouwd en toch modern.

Bovendien deelt de Astra veel luxe voorzieningen met de grotere Insignia, waardoor de Sports Tourer meer comfort biedt dan menig concurrent. Als stationcar biedt de Astra diverse slimme voorzieningen waardoor de bagageruimte flexibel en optimaal bruikbaar is. Motorisch gezien is de Astra Sports Tourer niet sneller of zuiniger dan de tegenstrevers, maar zeker niet slechter.

Dankzij "FlexRide" maakt de Sports Tourer z'n naam waar. Afhankelijk van de situatie is dit een comfortabele of juist een meer sportieve auto (let op: het verschil tussen beide modi is sterk afhankelijk van de gekozen motor). Ook in dat opzicht weet de Astra twee tegenstellingen te combineren. Constantin-Opel, zoals Istanbul voorheen heette, was daarom een gepaste bestemming voor de proefrit met deze Opel!

plus
  • Ruim en praktisch
  • Prima rijeigenschappen
  • Vooruitstrevende, bruikbare techniek
min
  • Sterke, maar karakterloze 2.0 dieselmotor
  • Onhandige constructie afdekhoes bagageruimte
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!