Volkswagen Golf Variant (2007 - 2013)
Nieuwe variant
Het front laat er geen twijfel over bestaan: deze Variant is een Golf van de zesde generatie. De neus is strak vormgegeven met slanke koplampen, een brede, zwarte grille en extra luchtinlaat onder de voorbumper. De hier gereden "Highline"-uitvoering is herkenbaar aan verchroomde accenten die de auto een chiquere uitstraling geven.
Interieur
Kenmerkend voor de Golf VI is het strak vormgegeven, maar sobere interieur dat ook terugkomt in deze gefacelifte Golf Variant. Alle materialen voelen degelijk aan en de afwerking is smetteloos. De ruimte voorin is prima. Bovendien hebben zowel het stuurwiel als de stoelen veel verstelmogelijkheiden, zodat bestuurders van uiteenlopend postuur een prima zitpositie kunnen vinden.
De ruimte op de achterbank is gemiddeld voor een auto van deze omvang. Het gevoel van ruimte kan worden vergroot met het optionele, glazen panoramadak dat helemaal doorloopt tot boven de achterbank.
De vernieuwde Variant is voortaan leverbaar met "Park assist" (de computer draait zelf aan het stuurwiel, de bestuurder hoeft alleen nog te remmen en gas te geven) en "Rear assist" (een achteruitrijcamera). Het audiosysteem is opgewaardeerd en weet nu beter raad met moderne media als USB-sticks en mobiele telefoons met Bluetooth-verbinding.
Stationcar
De Golf Variant is niet bedoeld als "life style" auto, deze stationcar is daadwerkelijk bedoeld als werkpaard. De bagageruimte meet standaard 505 liter (iets minder dan voorheen) en kan flexibel worden ingedeeld. Onder de laadvloer zijn twee extra vakken te vinden voor kleine spullen die aan prangende ogen moeten worden onttrokken. Ook is het mogelijk schotten te plaatsen om de bagageruimte in vakken te verdelen. Op die manier kunnen bijvoorbeeld tere spullen worden gescheiden van grotere stukken. Volkswagen voorziet in sjor-ogen, netjes, spanbanden en ander moois om de bagage vast te zetten.
De achterbank kan in twee ongelijke delen worden opgeklapt om de bagageruimte te vergroten tot 1.495 liter. De procedure om de achterbank op te klappen is omslachtig, net als bij het vorige model. Eerst moeten de hoofdsteunen worden losgemaakt en moet de zitting van de achterbank worden opgeklapt. Pas dan kan de rugleuning van de achterbank worden platgelegd. Volkswagen voorziet niet in bergvakken voor de hoofdsteunen of de hoedenplank.
De laadvloer is volmaakt vlak en dankzij het ontbreken van een tildrempel wordt het laden en lossen makkelijk gemaakt. De rugleuning van de bijrijdersstoel is optioneel wegvouwbaar, zodat langere objecten kunnen worden vervoerd.
Motoren
Geheel nieuw voor modeljaar 2010 is de 1.6 liter viercilinder dieselmotor. Hiermee speelt Volkswagen in op de vraag naar sterke en toch zeer zuinige motoren. De nieuwe krachtbron levert 105 pk / 250 Nm en dat is precies genoeg.
In stadsverkeer en op buitenwegen presteert de Golf 1.6 TDI verdienstelijk. Nooit voelt de auto ondergemotoriseerd of traag. Het grootste verschil met de 2.0 liter diesel is dat deze laatste met meer gemak presteert en overtuigender doorbijt wanneer het uiterste wordt gevraagd.
Daar staat echter een zeer laag verbruik voor de 1.6 TDI tegenover. Dat is niet alleen te danken aan de techniek van de motor, maar ook aan de schakelindicator die precies aangeeft wat het meest economische moment is om een volgende versnelling te kiezen.
Tijdens een proefrit met afwisselend stadsverkeer en Duitse Autobahn kwam het gemiddelde verbruik uit op 5,7 liter per 100 km. Volkswagen is een stuk optimistischer en belooft een gemiddelde van 4,5 liter per 100 km.
Wegligging
Alhoewel de vernieuwde Golf Variant op alle punten is gemoderniseerd, is het onderstel niet aangepast. Dit is het enige punt waarop de Golf VI hatchback merkbaar verfijnder en stabieler is dan deze Variant. Het gaat hier echter om een nuanceverschil tussen "goed" en "uitstekend". Bovendien is de Variant voortaan standaard voorzien van ESP. Mocht de bestuurder onverhoopt toch iets te enthousiast een bocht in sturen (of een plotselinge uitwijkmanoeuvre maken), dan waakt de computer over de veiligheid.
De Variant rijdt, remt, stuurt en schakelt zoals het hoort. Het onderstel is niet te hard en niet te zacht. Ook de vernieuwde Variant geeft daarom het vertrouwde gevoel dat kenmerkend is voor een Volkswagen Golf.
Conclusie
De experts hadden gelijk. Technisch gezien is de nieuwe Volkswagen Golf Variant gebaseerd op het bestaande model (vijfde generatie), maar dan ingrijpend aangepast. En dat is inderdaad voldoende om de nieuwe Variant op vrijwel hetzelfde niveau te brengen als de Golf VI. Het verschil zit in details als de mate van geluidsisolatie en de stabiliteit van het onderstel. In vergelijking met de Variant uit 2007 is het model voor 2010 zo sterk verbeterd dat het niet onterecht is om van een nieuwe auto te spreken.
Het uiterlijk is modern en de uitrusting helemaal van deze tijd. De motoren zijn sterk en toch zeer zuinig. Wat is gebleven, is de vertrouwde Golf Variant: een degelijke, ruime en veelzijdige stationcar.
- Prima weggedag
- Volop binnenruimte
- Degelijke, smetteloze afwerking
- Minder zuinig dan beloofd
- Omslachtige procedure opklappen achterbank