4 april 2002
 

Jaguar X-TYPE

Stoeipoes

Rij-impressie | Wie zou er niet in een Jaguar willen rijden? Voor velen is dat een kinderdroom en voor een enkeling komt de tijd dat hij/zij het zich daadwerkelijk zou kunnen veroorloven. Maar dat deel van het publiek dat de auto kan betalen, kiest uiteindelijk toch een andere auto omdat het imago van Jaguar te oubollig is. Dat is precies waar Jaguar met de X-TYPE een einde aan wil maken. Met de X-TYPE richt het merk zich op jonge succesvolle zakenmensen die chique, sportief en vooral exclusief voor de dag willen komen. Zeker de hier gereden 2,5-liter zescilinder rekent af met alle vooroordelen.
 

Ondanks de forse buitenmaten van deze "kleine" Jaguar, geeft het interieur een knus en veilig gevoel dat eigenlijk bij een sportcoupé hoort. De stoelen omarmen de inzittenden direct en zijn zo stevig dat het niet kan missen dat dit de X-TYPE "Sport" is. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de kuipvorm zo smal is dat "fervente liefhebbers van zakendiners" er wellicht een probleem mee zullen krijgen. Bovendien is ook de hoofdruimte gering, zodat het elektrisch verstelbare meubilair direct in de laagste stand wordt gezet bij aanvang van de proefrit.

Het stuurwiel en het dashboard zijn nadrukkelijk dicht op de bestuurder geplaatst om het gevoel van geborgenheid te benadrukken. De baan van groen/grijs esdoornhoutfineer over de gehele breedte van het dashboard is buitengewoon fraai. Samen met de diverse donkergroene accenten en verchroomde randen op precies de juiste plekken, krijgt de bestuurder het bevoorrechte gevoel dat hoort bij het rijden met een Jaguar.

Raskat

Van de zes-cilinder 2,5-liter motor is alleen het tevreden spinnende geluid te horen dat past bij een raskat als deze. Maar wanneer de krachtbron prestaties moet leveren, verandert dat geluid in een zeldzaam mooie grom van macht, kracht en souplesse. Vanaf 4.500 toeren levert de motor behoorlijke prestaties terwijl pas bij 6.800 toeren de echte kracht los komt. Die kracht komt heel geleidelijk los, zodat de bestuurder nooit verrast zal worden door een plotselinge acceleratie.

Op de snelweg wordt het vermogen vooral gebruikt om hoge snelheden aan te houden en desgewenst prima acceleraties neer te zetten wanneer de maximumsnelheid al lang is overschreden. Voor het gevoel had een zesversnellingsbak deze auto niet misstaan.

Jaguar X-TYPE

Iedere X-TYPE is standaard voorzien van continue vierwielaandrijving (40/60 verdeling). Daarom geeft de auto bij snel accelereren door een bocht het gevoel alsof de hele auto door de bocht gaat zonder wringende voor- of achterwielen die liever een andere koers hadden ingezet. Mede daarom is de X-TYPE in staat tot ronduit spannende bochtsnelheden.

Jaguar X-TYPE

Omdat de jonge koper een voorkeur heeft voor moderne techniek, is de X-TYPE voorzien van vele nieuwigheden. Dat is bijvoorbeeld het optionele DVD gebaseerde navigatiesysteem met een zeer duidelijk touch screen dat het grootste deel van de middenconsole in beslag neemt. Daaronder is de bediening van het uitgebreide audiosysteem te vinden. Dat systeem klinkt goed, maar is gezien de prijsklasse van deze auto klanktechnisch voor verbetering vatbaar. Ook de diverse tik- en taalfoutjes in de Nederlandse teksten zijn slordig.

Op het gebied van veiligheid is de X-TYPE behalve van vierwielaandrijving ook voorzien van zes airbags. Vier van die airbags zijn voorin de auto te vinden, waarbij de zij-airbag ook dienst doet als window-airbag. Het A.R.T.S. systeem (Adaptive Restraint Technology System) combineert in geval van een ongeluk informatie over stoelbezetting, gordelgebruik en kracht van de impact om de airbags optimaal te gebruiken.

Conclusie

Met de X-TYPE heeft Jaguar precies de auto neergezet die een gefortuneerde maar duidelijk jongere doelgroep zoekt dan Jaguar tot voorheen kon bedienen. Zeker deze Sport-variant is een plezier om in te rijden. Dankzij een aangepast onderstel en permanente vierwielaandrijving doet de X-TYPE Sport zijn naam eer aan. Daarbij is de motor in staat spannende prestaties te leveren zonder ooit de goede manieren uit het oog te verliezen.

De vormgeving tenslotte is dankzij de van de XJ afgeleide scherpe neus en de vloeiende lijn van de S-TYPE, precies de juiste mengvorm van Jaguar-elegantie die bij deze speelse raskat past.

plus
  • Fijne motor
  • Uitstekende wegligging
  • Nobele afkomst/chique imago
min
  • Minder solide gevoel
  • Fors brandstofverbruik
  • Te lichte besturing op hoge snelheid
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!