9 maart 2010
Audi A4 e

Audi A4 e

Schone energie

Rij-impressie | De Audi A4 is de droomauto van menig zakenman. De leaserijder zwijmelt bij de strakke vormgeving en de zelfverzekerde uitstraling van de A4. Maar omdat de auto financieel voor velen onhaalbaar is of een ongunstig milieulabel heeft, moet de A4 echter altijd een droom blijven. Onder de naam "e" introduceert Audi nu een extra economische versie van de A4 die aan alle milieueisen voldoet en dankzij de lage uitstoot ook nog eens voordeliger is. Rijdt dit nieuwe instapmodel ook als een volwaardige A4?
 

Uiterlijk, daar draait het allemaal om bij de Audi A4. Menigeen vertoont zich maar wat graag met deze schoonheid. Wie een A4 rijdt, straalt succes uit. Niet alleen het exterieur, ook het interieur is smetteloos afgewerkt en zeer strak vormgegeven.

Voor dit nieuwe instapmodel is dat niet anders. De aanpassingen aan het uiterlijk zijn zelfs zo minimaal dat een "e"-logo er niet van af kon. Toch maakt die "e" een wereld van verschil, want een "e"-model is zuiniger en schoner dan een alledaagse Audi. Om dat te bereiken is de auto iets verlaagd (20 mm) en de stroomlijn verbeterd door een gesloten grille. Een extra bodemplaat zorgt ervoor dat de lucht ook onder de auto met minimale weerstand doorglijdt.

Audi A4 e

Binnenin zijn de aanpassingen al even subtiel. Een schakelindicator geeft aan wat het meest economische moment is om de volgende of vorige versnelling te kiezen. De boordcomputer kan het actuele verbruik en het gemiddelde verbruik over twee trajecten meten. Zoals bij iedere A4 is de standaarduitrusting karig. Om de auto echt bijzonder of luxueus te maken moeten vele (kostbare) opties worden bijbesteld.

Aanpassingen

De aanpassingen die de A4 "e" echt zuinig maken zijn te vinden onder de motorkap. Een start/stop-systeem zorgt er voor dat de motor automatisch wordt uitgeschakeld wanneer de auto tot stilstand komt en de versnellingshendel in neutraal wordt gezet. Zodra de koppeling weer wordt ingetrapt om de eerste versnelling in te leggen, start de motor automatisch en razendsnel. Volgens Audi levert dit een besparing op van 0,2 liter per 100 km (5 gram CO2).

Audi A4 e

Een heel enkele keer kan de bestuurder te haastig wegrijden en is de motor nog niet klaar, maar in de regel hoeft de rijstijl niet te worden aangepast aan het start/stop mechanisme. Wel valt op dat de motor slechts korte tijd uit blijft, vaak start de motor nog bij stilstand om bijvoorbeeld de airconditioning aan te drijven.

Zoals iedere nieuwe Audi, kan ook dit "e"-model energie terugwinnen. Energie die normaal gesproken verloren zou gaan tijdens remmen of uitrollen, wordt nu omgezet in elektriciteit. Deze "gratis" elektriciteit wordt gebruikt om de dynamo te ontlasten tijdens het rijden.

Audi A4 e

Prestaties

Eenmaal onderweg is het verschil met een gewone A4 direct merkbaar, en wel in positieve zin. De banden met lage rolweerstand zorgen er voor dat de auto ontzettend gemakkelijk in beweging komt en blijft. Omdat de auto zo moeiteloos vooruit komt, voelt de A4 "e" verfijnder dan de andere uitvoeringen.

Audi A4 e

De prestaties van de 136 pk / 320 Nm sterke viercilinder dieselmotor zijn prima. De bestuurder heeft nooit het gevoel dat de auto te weinig vermogen heeft omwille van een laag verbruik. Sterker nog: een klein tikje op het gaspedaal is vaak al voldoende voor een vlotte tussenacceleratie. Ook wanneer de instructies van de schakelindicator strikt worden opgevolgd, levert de A4 "e" de prestaties die horen bij een auto van deze klasse. Dankzij de lange zesde versnelling is de auto op de snelweg bovendien aangenaam stil.

Verbruik

Audi belooft een gemiddeld verbruik van 4.6 liter diesel per 100 km (1 op 21.7). Dat is in de praktijk al te realiseren door kalm mee te rijden met de verkeersstroom. Wie goed anticipeert (en daarmee onnodig remmen en optrekken voorkomt) en onder de maximumsnelheid blijft, kan zelfs nog zuiniger rijden.

Audi A4 e

Wanneer juist stevig wordt doorgereden, loopt het verbruik op tot 5 liter per 100 km (1 op 20). Over een testperiode van een week en 1.000 km bedroeg het gemiddelde verbruik 4.7 liter (1 op 21.3). Gezien het slechte weer en de geringe leeftijd van de testauto is dat een uitstekend resultaat.

Weggedrag

De eco-aanpassingen hebben ook op het weggedrag alleen een positieve invloed. Omdat de auto verlaagd is, is de wegligging nog beter. De eco-banden (Michelin Energy Saver) geven geen extra rijgeluiden en doen geen afbreuk aan het weggedrag. Ook remmen doet de eco-Audi uitstekend: een licht tikje op het middelste pedaal is al voldoende voor een indrukwekkende vertraging. De sportieve ondertoon die de A4 voor velen zo aantrekkelijk maakt is dus gebleven.

Audi A4 e

Conclusie

Biedt het instapmodel van de Audi A4 alles wat deze auto voor menigeen zo aantrekkelijk maakt? Ja, zonder twijfel. Sterker nog: de aanpassingen die de auto zuiniger moeten maken, leiden op de koop toe ook nog eens tot betere rijeigenschappen. Vooral het verlaagde (sport)onderstel doet het weggedrag goed.

De "2.0 TDI e" levert prima prestaties. De auto geeft nooit het gevoel dat er op het vermogen is ingeleverd ten gunste van een laag verbruik. Desondanks is het beloofde lage verbruik in de praktijk gemakkelijk te realiseren. Kortom: dankzij de zuinige "e"-uitvoering is deze schoonheid van Audi voor een grote groep kopers dichterbij gekomen.

plus
  • Vlot en zuinig
min
  • Pas echt compleet met kostbare opties
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!