30 januari 2010
Volvo C30

Volvo C30

Mooi zuinig

Rij-impressie | De Volvo C30 is een succes. Dit instapmodel van Volvo heeft een compleet nieuw publiek aan weten te trekken dat zich tot voor kort niet aangetrokken voelde tot het degelijke, "vierkante" imago van Volvo. Om nog beter te benadrukken dat de C30 meer is dan een hippe driedeurs versie van een bestaand model, is het uiterlijk aangepast. Bovendien is de extra zuinige "DRIVe"-versie nog efficiënter geworden. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.
 

"Van achteren is het best een mooie auto, maar van voren is het net een Volvo", schreef een journalist van de Volkskrant fijntjes over de eerste generatie van de Volvo C30. Een scherpe opmerking, want technisch gezien is de C30 gelijk aan de S40 en V50. De neus tot en met de A-stijl was vrijwel gelijk aan die van de degelijke en meer zakelijke familieleden. Alleen de achterzijde en het driedeurs koetswerk maakten de eerste generatie van de C30 bijzonder.

Om het verschil met de andere Volvo's te benadrukken, heeft de C30 voortaan een compleet nieuw front. Dankzij scherpere lijnen heeft de auto een jonger en dynamischer aangezicht. Ook de rest van de auto is herzien en verfijnd. De achterpartij lijkt door een minder duidelijke scheiding tussen de achterbumper en de rest van het plaatwerk groter en steviger.

Interieur

De testauto oogt binnenin al even fris als aan de buitenkant. De stoelen zijn bekleed in een nieuwe kleurcombinatie: "blond" (een door Volvo bedachte kleur die het midden houdt tussen wit en grijs) met appeltjes groen, en dat staat de auto ontzettend goed! Terwijl bij veel andere merken een chique uitstraling gelijk staat aan een sober en stemmig interieur, weet Volvo frisse kleuren te koppelen aan een hoogwaardige uitstraling. Dit kenmerkende Scandinavische design geeft de C30 nog steeds een unieke aantrekkingskracht.

Volvo C30

Ook in "blond" en fris groen, geeft de C30 binnenin een nadrukkelijk "premium" gevoel. Desondanks zijn de prijzen voor modeljaar 2010 verlaagd! De uitrusting van de hier gereden "Summum"-uitvoering (het topmodel) laat weinig te wensen over. Daarbij verdient het audiosysteem een speciale vermelding. Geen enkel ander automerk besteedt zo veel aandacht aan de klank van de radio/CD-speler, zeker niet voor een alledaags model als de C30.

Ruimte

Omdat de C30 is gebaseerd op de S40 en V50, is de auto voorin even ruim. Daarmee biedt de C30 merkbaar meer ruimte dan tegenstrevers die van origine zijn ontworpen als compacte auto. De begweegruimte rondom de voorstoelen draagt er aan bij dat de C30 als meer dan zomaar een compacte auto wordt ervaren.

De voorstoelen zitten voortreffelijk en zoals mag worden verwacht van Volvo zijn ze ook nog eens heel veilig. Met name de kans op letsel bij een aanrijding van achteren zou door deze stoelen effectief worden verkleind. Wel lastig is dat de gordels aan de onderkant vastzitten aan de stoelen en daardoor wordt de instap naar de achterbank bemoeilijkt. De ruimte achterin is gemiddeld. De bagageruimte is beperkt, maar wel degelijk voldoende voor een paar flinke boodschappentassen.

Volvo C30

Rijeigenschappen

De facelift beperkt zich voornamelijk tot het uiterlijk van de C30. Het onderstel, de besturing en de meeste motoren zijn gelijk gebleven. De C30 is sinds 2006 op de markt en blijkt zich ook zonder aanpassingen nog prima te kunnen meten met de nieuwkomers in het segment. Alleen op het gebied van geluidsisolatie beginnen de jaren te tellen, een heel gewone Opel Astra of Volkswagen Golf is inmiddels stiller.

Volvo C30

1.6D DRIVe

De extra zuinige "DRIVe"-uitvoering is wel verbeterd. De opzet ervan is gelijk gebleven: ten opzichte van een gewone C30 heeft de DRIVe een verbeterde stroomlijn, aangepaste versnellingsbakverhoudingen, een schakelindicator, een start/stop systeem en banden met lage rolweerstand. Op alle punten hebben de technici de DRIVe nog verder aangescherpt. Met name het motormanagement is efficiënter gemaakt en daarom zou de C30 volgens fabrieksopgave voortaan slechts 3,8 liter diesel per 100 km verbruiken. Daarmee wordt de CO2 uitstoot beperkt tot 99 gram per kilometer.

Omwille van de fotografie stond de testauto echter op extra brede banden met minder gestroomlijnde velgen (jawel, zelfs de stroomlijn van een velg is van invloed!). Deze geven de C30 merkbaar een nog betere wegligging, maar dit gaat wel ten koste van het lage verbruik. Mede door de lage temperatuur tijdens de testrit, kwam het gemiddelde verbruik niet lager dan 4,9 liter per 100 km.

Volvo C30

De prestaties van de 1.6 liter dieselmotor zijn ondanks het spaarzame karakter prima. De krachbron levert op papier 109 pk / 240 Nm, maar gevoelsmatig is het meer dan dat. Bij lage toeren is de C30 1.6D aangenaam sterk, terwijl bij een hoger toerental volop sprintkracht voor handen is. Bovendien is de C30 dan uiterst gewillig en zelfs uitdagend. Niet voor niets is deze motor ook beschikbaar in de veel grotere Volvo S80 en V70! Ondanks het royale motorvermogen, mag de "DRIVe Start/Stop" geen aanhanger trekken; iets wat eco-auto's van andere merken vaak wel kunnen.

Het start/stop-systeem is uitschakelbaar, maar werkt zo snel dat het nooit storend is. De DRIVe vraagt daarom geen aangepaste rijstijl en geeft even veel rijplezier als iedere andere C30.

Volvo C30

Conclusie

De Volvo C30 heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2010. Dankzij een nieuw aangezicht onderscheidt de C30 zich nadrukkelijker van de brave S40 en V50, waar hij technisch gezien van is afgeleid. Het uitrustingsniveau is gelijk gebleven, waarbij veiligheid nog altijd voorop staat. Ondanks alle aanpassingen zijn de prijzen verlaagd.

De rijeigenschappen zijn gelijk gebleven en dat is terecht. Ook vier jaar na introductie kan de C30 zich probleemloos meten met de concurrentie. Alleen het extra zuinige "DRIVe"-model is dankzij diverse verfijningen nog zuiniger geworden, zonder daarbij in te leveren op de prestaties of het rijplezier. Kortom: mooi én zuinig.

plus
  • Zeer veilig
  • Onderscheidende vormgeving
  • Prima prestaties, laag verbruik
min
  • Lastige instap naar achterbank
  • DRIVe-uitvoering mag geen aanhanger trekken
  • Wel zuinig, maar niet zuinig genoeg voor belastingvrijstelling
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!