19 december 2009
Citroen C3 (2010 - 2016)

Citroën C3 (2010 - 2016)

Kleurrijke persoonlijkheid

Autotest | Alle auto's lijken op elkaar. Zeker in het middensegment is het moeilijk kiezen omdat iedereen hetzelfde belooft. Alle auto's zouden voordelig, ruim, veilig en zuinig zijn. Als het aan de verkopers ligt, zou iedere auto de koper zielsgelukkig maken. Maar er is een auto die even verstandig is als de rest, maar wél karakter toont. Die kleurrijke persoonlijkheid is de nieuwe Citroën C3.
 

Niet alleen voor de autokoper lijken alle auto's op elkaar. Ook een autojournalist test zo veel verstandige auto's, dat ze nog nauwelijks indruk weten te maken. Vooral in de middenklasse lijkt het wel alsof alles draait om de prijs en specificaties en er geen ruimte meer is voor emotie of creativiteit. Maar als de nieuwe Citroën C3 in ontvangst wordt genomen, zorgt dat spontaan voor een glimlach op het gezicht. Wat een creatieve vormgeving! Wat een gewaagde kleur!

Bovendien is rijden met de nieuwe C3 vanaf het eerste moment een bijzondere ervaring. Dat is te danken aan de zogenaamde "Zenith"-voorruit. Die is standaard op de hier gereden "Exclusive"-uitvoering en een optie op alle andere versies. De voorruit loopt helemaal door tot boven de hoofden van de bestuurder en bijrijder. Daarmee geeft de C3 een bijna overrompelend gevoel van vrijheid. Sommigen omschrijven het gevoel als "bloot" en "onbeschermd", anderen vallen alleen al om dit ultieme gevoel van vrijheid voor de C3.

Citroen C3 (2010 - 2016)

Bovendien is de extra grote voorruit praktisch; zo is het makkelijk om in de stad hoge verkeerlichten te zien. De Zenith-voorruit heeft ook een aantal nadelen. In het donker reflecteren de klokken en het beeldscherm van het navigatiesysteem in de voorruit en dat leidt af. Bovendien zitten de zonnekleppen recht boven de hoofden en dat beperkt de hoofdruimte voorin. De zonnekleppen zijn echter in een groot paneel ondergebracht dat verschuifbaar is. Dat is niet alleen handig om extra hoofdruimte te maken, maar ook om bijvoorbeeld een lage zon te blokkeren.

Ruimte

Behalve dat de C3 een ruimtelijk gevoel geeft, is de auto ook daadwerkelijk heel ruim. De C3 is een mix tussen een gestroomlijnde MPV en gewaagde hatchback en dat geldt, niet geheel onverwacht, ook voor de binnenruimte. Dankzij de bijzondere vorm is de C3 ruimer dan de doorsnee hatchback, maar niet zo ruim als een MPV.

Wanneer de zonnekleppen niet in de weg zitten, zijn zowel de hoofd- als beenruimte voorin prima. Helaas zijn de gordels niet in hoogte verstelbaar, wat vervelend kan zijn voor langere bestuurders. Ook achterin biedt de C3 meer hoofd- en beenruimte dan gemiddeld voor een auto van deze omvang. Daarmee is de C3 geschikt als voordelige gezinsauto. De bagageruimte kent helaas een flinke tildrempel, maar is wederom ruim bemeten.

Citroen C3 (2010 - 2016)

Uitrusting

Net als aan de buitenkant, onderscheidt de C3 zich ook van binnen met originele vormgeving. De C3 is minder radicaal dan de grote broer, de C4. Zo heeft de C3 geen stuurwiel met vaste kern en geen digitale snelheidsmeter. Het lijnenspel en de gebruikte materialen geven de C3 een exclusieve en frisse uitstraling. Dat laatste mag letterlijk worden genomen, want dankzij de "parfumeur" hangt er altijd een aangename lucht in het interieur.

Citroen C3 (2010 - 2016)

De testauto is gezien de prijs zeer compleet uitgerust. Het centrale beeldscherm toont informatie van de boordcomputer, het navigatiesysteem, het audiosysteem en de Bluetooth carkit. Deze laatste werkt in de praktijk prima. De bediening van alle functies vragen enige gewenning omdat Citroën niet heeft gekozen voor een aanraakgevoelig scherm, maar alle toetsen laag in het dashboard rondom de radio zijn ondergebracht. Heel praktisch zijn de twee 12-volt aansluitingen, zodat tegelijkertijd bijvoorbeeld een telefoon en MP3-speler kunnen worden aangesloten.

Citroen C3 (2010 - 2016)

Motoren

De C3 is vooralsnog leverbaar met vier benzine en twee dieselmotoren. Voor deze rijtest is gekozen voor de sterkste benzinemotor en dat is merkbaar! De "1.6 VTi" motor levert 120 pk / 156 Nm, wat meer dan voldoende vermogen is. De C3 1.6 voelt daarom lichtvoetig en vlot. Wanneer nodig kan de C3 1.6 vlot invoegen of als eerste weg zijn bij het verkeerslicht.

Toch draait het bij de C3 niet alleen om emotie. Net als bij de brave tegenstrevers denkt ook Citroën aan het milieu. Dat geldt zeker voor de 1.6-liter motor. Een schakelindicator geeft aan wat het meest economische moment is om de volgende of vorige versnelling te kiezen. Tijdens de testrit zijn die instructies strikt opgevolgd. Ondanks de prima prestaties, bedraagt het gemiddelde testverbruik 1 op 16 (fabrieksopgave: 1 op 17).

Citroen C3 (2010 - 2016)

De 1.6 VTi motor kent één probleem: als de krachtbron koud is, is de C3 uiterst onwillig. Het is daarom belangrijk de eerste minuten voorzichtig om te springen met de koppeling, anders komt de auto met bokkensprongen vooruit.

Weggedrag

Het onderstel van de C3 is iets zachter dan gebruikelijk. Daarmee is dit bepaald geen strak sturende auto. De nadruk ligt op comfort en daarom is de C3 juist heel prettig op de lange afstand. Vooral op slecht wegdek blijft de rust gewaarborgd.

Citroen C3 (2010 - 2016)

Ondanks het relatief zachte onderstel is de wegligging prima. In een snelle bocht reageert de auto veilig en voorspelbaar. Daarmee heeft de C3 tussen alle grijze muizen een heel eigen karakter, terwijl de auto toch even degelijk en verstandig is.

Conclusie

De Citroën C3 is even ruim, veilig, degelijk, zuinig en verstandig als alle andere auto's in het middensegment. De auto rijdt ook even goed, maar legt de nadruk op comfort boven sportieve prestaties. De vormgeving houdt het midden tussen een hatchback en MPV, waarmee de C3 ook iets ruimer is dan de gemiddelde hatchback. Gezien de prijs is de uitrusting royaal.

Daarmee is de Citroën C3 op papier even goed als alle concurrenten. Maar hét sterke punt van de nieuwe C3 is het eigenzinnige karakter. Dat begint met de enorme Zenith-voorruit die een ongekend gevoel van vrijheid geeft. De vormgeving is zo speels en creatief dat deze kleurrijke persoonlijkheid spontaan een glimlach op het gezicht van iedere bestuurder tovert.

plus
  • Vormgeving stemt vrolijk!
  • Bijzondere belevenis dankzij Zenith voorruit
min
  • Koude motor zeer onwillig
  • Gordels niet in hoogte verstelbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!