Publicatiedatum: 11 september 2008
Ford Fiesta (2008 - 2017)
Autotest

Ford Fiesta (2008 - 2017)

Feest in de stad

Autotest - Ford heeft wat te vieren. Al 32 jaar lang is de Fiesta één van de best verkochte stadsauto's. Nu is het tijd voor de zesde generatie. Die bedient zich van een geheel nieuw ontwerp en natuurlijk de laatste stand van de techniek. Tegelijkertijd blijft de Fiesta trouw aan de succesformule: compacte buitenmaten en toch een volwassen rijgedrag. Dat moet wel een feestelijke proefrit worden, of zoals de naam al zegt: fiësta!

Als er één punt is waaraan de Ford Fiesta de lange succesgeschiedenis te danken heeft, is het het weggedrag. Om welk model het ook gaat: Ford weet als geen ander een sublieme balans tussen comfort en wegligging te vinden.

Er zijn daarom letterlijk maar een paar kilometers nodig om te voelen wat de Fiesta van de concurrentie onderscheidt. In de regel gaat comfort ten koste van de wegligging, en omgekeerd. Met name bij stadsauto's is dit een probleem: ze moeten bij voorkeur wendbaar zijn en toch op slecht wegdek ook het nodige comfort bieden.

Al in de eerste bocht is merkbaar dat de Fiesta nauwelijks overhelt en bijzonder rustig blijft. Wanneer even later een straat met slecht wegdek volgt, weet de Fiesta alle hobbels en kuilen juist keurig voor de inzittenden glad te strijken.

Ford Fiesta (2008 - 2017)

Daarbij geeft de besturing de nodige feedback. Ford stemt het stuurgedrag af op de gekozen motorvariant. Bovendien is de mate van stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk. Mede dankzij het solide gevoel gedraagt de Fiesta zich als een grotere, volwassen auto. Ondanks het sublieme weggedrag is de Fiesta toch geen vermakelijk gooi-en-smijt autootje; het is wel de meest volwassen auto in z'n segment.

Motoren

De Fiesta is leverbaar met drie benzine- en één dieselmotor. Voor deze gelegenheid is gereden met de 1.6 liter benzinemotor en die draagt bij aan het goede gevoel over de auto. Al bij lage toeren is veel kracht voor handen en daarom kan zeer ontspannen worden gereden met de Fiesta 1.6.

Ford Fiesta (2008 - 2017)

In de eerste drie versnellingen is de Fiesta lekker vlot en kan de auto desgewenst watervlug door het drukke stadsverkeer worden geloodst. Deze zwaarste motor presteert prima, maar dankzij het geringe gewicht van de auto voldoen ook de lichtere motoren prima.

In de hogere versnellingen is juist gekozen voor comfort; dan blijft het toerental laag en is de auto stil en zuinig. Echter rond 110 km/u is de Fiesta (zowel deze benzineuitvoering als de diesel) wat onrustig. Vreemd genoeg keert de rust bij snelheden boven de 120 km weer terug. Het gemiddelde testverbruik van de 120 pk / 152 Nm sterke Fiesta kwam uit op een keurige 6,5 liter per 100 km.

Ford Fiesta (2008 - 2017)

Vormgeving

De feestvreugde wordt verder verhoogd door de vormgeving. Het is bewonderenswaardig dat Ford niet krampachtig heeft vastgehouden aan de stijl van het oude model, maar met een radicaal nieuw ontwerp komt. De nieuwe Fiesta is gebaseerd op de "Kinetic"-huisstijl die ook is gebruikt voor de Mondeo en S-Max. De sterke lijnen komen echter nog beter tot hun recht in deze compacte Fiesta.

Niet uniek maar wel bijzonder: de Fiesta is getekend door een vrouw. Daarbij is al tijdens het vormgeven gekeken naar het uiterlijk in combinatie met de diverse lakkleuren. Met name in lichte, felle kleuren wordt het lijnenspel goed benadrukt (de getoonde auto heeft de kleur "Squeeze", op deze website is een wallpaper te vinden van de Fiesta in "Spa").

Ford Fiesta (2008 - 2017)
Ford Fiesta (2008 - 2017)

Ford laat weten dat de gekozen vorm minder letsel veroorzaakt bij een onverhoopt ongeval met voetgangers. Bijkomend voordeel is dat kostbare onderdelen op minder kwetsbare plaatsen zijn ondergebracht, zodat schade eenvoudiger kan worden hersteld.

Ruimte

De inzittenden hebben absoluut niet het gevoel onderweg te zijn met een compacte stadsauto. Sterker nog: de hoofd- en beenruimte zijn prima, alleen de bewegingsruimte rondom de voorstoelen verraadt dat dit een kleine auto is.

De ruimte op de achterbank is in de basis goed, maar hier heeft Ford een steekje laten vallen. In de rugleuningen van de voorstoelen zijn uitsparingen aangebracht om de beenruimte op de achterbank te vergroten. Deze zijn echter zo laag geplaatst dat menigeen alsnog met de knieën tegen de voorstoelen drukt. Ook de kofferruimte kent een klein ongemak: de forse tildrempel bemoeilijkt het laden en lossen iets.

Interieur

Het interieur is al even creatief vormgegeven als het exterieur. Ook hier geven de strakke, heldere lijnen een krachtig beeld. Wel jammer is dat het dashboard minder strak aansluit bij de portieren, waardoor de zo zorgvuldig opgebouwde harmonie wordt verstoord.

De meeste bedieningselementen zijn te vinden in de middenconsole, waarvoor Ford naar eigen zeggen inspiratie heeft gezocht bij mobiele telefoons. Een aantal van de toetsen lijkt zelfs direct te zijn gekopieerd van een populair Nokia-toestel.

De Fiesta is optioneel te voorzien van gadgets als Bluetooth telefoonkoppeling, een USB-aansluiting voor MP3-spelers (incl. prima functionerende verbinding met de Apple iPod) en (al even goed werkende) spraakherkenning.

Alle gebruikte materialen voelen stevig aan en de afwerking van de auto is keurig. Opnieuw weet de Fiesta zich van de tegenstrevers te onderscheiden met een meer volwaardig en volwassen gevoel. Kortom: met de nieuwe Fiesta zet de stadsauto een forse stap vooruit. Met de Fiesta wordt het letterlijk en figuurlijk feest in de stad!

Conclusie

Het was een aangename kennismaking! Dat begint met een veelbelovend uiterlijk. De nieuwe Ford Fiesta is getekend volgens het "Kinetic Design", dat eerder al werd toegepast op de Mondeo en S-Max. Het komt op de compacte Fiesta echter nog beter tot z'n recht. De binnenruimte is prima, ook de vormgeving van het interieur geeft een goed gevoel over de auto. Door een kleine ergonomische misser valt de beenruimte achterin iets tegen.

De motoren bedienen zich van de laatste stand van de techniek en bieden daarom prima prestaties, terwijl het verbruik bescheiden is. In vergelijking met de vorige Fiesta is deze zesde generatie beduidend sneller en toch zuiniger.

Het belangrijkste pluspunt van de Fiesta is en blijft de wegligging: die is subliem. De rijeigenschappen zijn zo feestelijk als het uiterlijk van de auto doet geloven. Daarom is de nieuwe Ford Fiesta letterlijk en figuurlijk reden voor een feestje.

plus
  • Volwassen gevoel
  • Vlotte, zuinige motoren
  • Uitmuntende rijeigenschappen
min
  • Matige (been)ruimte achterin
  • Forse tildrempel bagageruimte