Renault Zoe
Zo gaat het verder
Wanneer een conventionele auto een nieuwe motor krijgt, dan is dat groot nieuws. Bij een elektrische auto ligt dat anders: de Zoe heeft voor modeljaar 2017 een nieuwe accu gekregen en dat is groot nieuws!
Nieuwe accu
Renault was er namelijk al in geslaagd om met de Zoe een voordelige elektrische auto neer te zetten die voor een grote groep betaalbaar is. Er was eigenlijk nog maar één reden om niet elektrisch te gaan rijden: de geringe actieradius. De Zoe is namelijk een puur elektrische auto, zonder hulpmotoren of wat dan ook. Is de accu leeg, dan komt de Zoe onherroepelijk tot stilstand.
Bij de eerste introductie van de Zoe bedroeg de officiële actieradius 240 km (NEDC), tijdens de eerste test kon er zo'n 160 km worden afgelegd op een volle batterij. Destijds was dat een heel verdienstelijke afstand, maar om elektrisch rijden echt door te laten breken is meer nodig.
Daarom heeft Renault de accu grondig herzien. Dankzij slimmere technieken is het interne oppervlak bijvoorbeeld met 10% vergroot zonder dat de buitenmaten van het accupakket toenamen. Het gewicht is met slechts 25 kg toegenomen.
Door de accu's efficiënter te verwarmen, zijn deze nu altijd op de ideale bedrijfstemperatuur en daarom laden ze sneller en is het rendement hoger. Tegelijkertijd is de elektromotor vernieuwd, want deze doet bij de Zoe tevens dienst als AC/DC converter (bij de meeste andere elektrische auto's moet het laadstation dit doen) en een groter batterijvermogen vereist ook een grotere inverter.
Actieradius
Het resultaat is dat de Zoe volgens de zogenaamde NEDC norm voortaan 400 km kan afleggen. Deze norm is in het leven geroepen om het bereik van elektrische auto's onderling te kunnen vergelijken. Zaken zoals de rijstijl, de weersomstandigheden en het gebruik van accessoires bepalen het daadwerkelijke bereik.
Voor deze test is in het najaar (15 graden) gereden in de binnenlanden van Portugal. De route bestond uit snelwegen, stadsverkeer en binnenwegen over een heuvelachtig landschap. Daarbij is voornamelijk met de verkeersstroom meegereden. Echter, het altijd parate vermogen van de elektromotor was soms te verleidelijk en in de stad is soms hondsbrutaal doorgereden. Toch is het vooral op de snelweg en bij snelheden boven de 110 km/u waar het stroomverbruik echt toeneemt.
Tot twee keer toe kon 300 km worden afgelegd op een volle accu. Dat wil zeggen: een verbruik van 13.4 kWh per 100 km. Helaas is dit hoger dan het verbruik van elektrische auto's van recentere datum. Maar... als het gaat om de actieradius kan de Zoe nu wedijveren met zowel nieuwere als (veel) duurdere elektrische auto's!
En als het toch over de financien gaat: aanvankelijk moesten de accu's bij de Zoe worden gehuurd. Op veler verzoek van de klanten is de Zoe nu leverbaar inclusief batterij of met de oude constructie waarbij batterijen worden gehuurd. En omdat de nieuwe batterijen even groot zijn als de oude, kunnen bestaande Zoe's worden geconverteerd tot "ZE40" (de aanduiding voor de nieuwe Zoe met sterkere accu's). Echter, vooralsnog ontmoedigt Renault dit met een torenhoge prijs voor de aanpassingen.
Weggedrag
Anders dan de nieuwe accu, is er voor modeljaar 2017 niets veranderd aan de Zoe. Het guitige uiterlijk is gelijk gebleven en ook het onderstel is niet aangepast. Als vanouds is de Zoe vrij zacht geveerd en dat geeft aanvankelijk enige onzekerheid (het koetswerk helt iets over in snelle bochten). Echter, al snel is merkbaar dat de Zoe zeer stabiel is dankzij het lage en centrale zwaartepunt. Het weggedrag is daarmee heel anders dan bij traditionele auto's waarbij de motor veel gewicht op de voorwielen brengt.
De combinatie van het centrale zwaartepunt en het zachte onderstel geeft de Zoe een uniek karakter. Wat Autozine betreft rijdt de Zoe zelfs beter dan de meeste andere compacte auto's!
Bose
Om nog meer comfort te kunnen bieden is de Zoe voortaan leverbaar in een extra chique "Bose"-uitvoering. Deze is herkenbaar aan de hier getoonde grijs/bruine kleur in combinatie met zwarte velgen. De donkere tinten komen ook terug in het interieur, waarmee de Zoe een minder futuristische uitstraling heeft en meer verfijning uitstraalt.
Naast de rijkere uitrusting is de Bose-uitvoering uiteraard voorzien van een audiosysteem van... Bose! Hiervoor heeft de fabrikant speciale lichtgewicht luidsprekers en een energiezuinige versterker ontwikkeld. Autozine heeft vaak kritiek op audiosystemen van Bose, maar dit "lichtgewicht" systeem heeft ook een lichtgewicht geluid. Dit keer geen snerpend hoog of bonkend laag, maar een evenwichtig en rijk geluid.
Conclusie
Renault wil met de Zoe elektrisch rijden bereikbaar maken voor een grote doelgroep. Daar slaagde de Zoe al in met een nette prijs, aantrekkelijke vormgeving en natuurlijk de uitstekende rijeigenschappen die kenmerkend zijn voor iedere elektrische auto.
Voor modeljaar 2017 zijn het uiterlijk of de uitrusting niet aangepast. Volgens Renault is dat om de prijs laag te kunnen houden, maar anno 2017 mogen zaken zoals ondersteuning voor Apple CarPlay of Android Auto toch wel worden verwacht.
In plaats daarvan heeft Renault alles in het werk gesteld om het belangrijkste bezwaar tegen elektrisch rijden weg te nemen: de beperkte actieradius. Voortaan kan de "Zoe ZE40" op een volle batterij volgens de NEDC norm 400 km afleggen. Tijdens de diverse proefritten kwam dit op 300 km uit. Bovendien is het voortaan aan de klant om te kiezen voor huur of koop van de accu's, waarmee de Zoe in alle opzichten verder gaat dan voorheen.
- Nette prijs
- Bruikbare actieradius
- Uitstekende rijeigenschappen
- Voorstoel en gordel niet in hoogte verstelbaar
- Geen ondersteuning voor Apple CarPlay / Android Auto