10 november 2009
Subaru Outback (2009 - 2015)

Subaru Outback (2009 - 2015)

Alleen voor fijnproevers

Autotest | Voor een buitenstaander is de Subaru Outback niet meer dan de zoveelste grote stationcar. Maar ... autokenners weten wel beter. Zij waarderen de Outback om de eigenzinnige techniek en het verhoogde onderstel, waardoor de auto zich ook thuis voelt buiten de gebaande paden. Nu is er een geheel nieuwe Outback. Heeft Subaru het recept voor echte fijnproevers verder weten te verbeteren?
 

Goede timing kan Subaru niet worden ontzegd. Meer dan ooit zijn terreinauto's sociaal onacceptabel, vanuit milieuoogpunt ongewenst en financieel gezien onhaalbaar. De Subaru Outback is altijd een prima alternatief geweest: de auto heeft het uiterlijk van een forse stationcar, maar is dankzij extra bodemvrijheid (200 mm) en Subaru's befaamde vierwielaandrijving even terreinwaardig als menig SUV.

Boxer

De 2.5 liter motor werd overgenomen van de vorige Outback, maar is wel iets verfijnd. Uiteraard is Subaru's eigenzinnige techniek behouden. De 2.5 liter benzinemotor is een zogenaamde "boxermotor". Dankzij een alternatieve opstelling van de cilinders (liggend, twee-aan-twee) ligt het zwaartepunt lager dan gebruikelijk. Bovendien levert deze opzet minder trillingen en dat komt het comfort ten goede.

Subaru Outback (2009 - 2015)

Wanneer de startknop wordt ingedrukt, schieten de naalden van alle meters in één resolute beweging naar het einde van de schaalverdeling. Een "sweep" heet dat bij Subaru. Het is zowel een leuke show als een test van de meters. Het geluid van de motor is heel wat minder spectaculair en dat was de bedoeling van de ontwerpers. De Outback is in de praktijk zelfs zo stil dat de windruis rondom de buitenspiegels nog het meeste opvalt!

De 2.5 liter viercilinder boxermotor is goed voor 167 pk / 229 Nm en heeft daarmee een heel ander karakter dan de veelal overgemotoriseerde concurrenten. De Outback 2.5 is zeker geen trage auto, maar de krachtbron heeft weinig reserve. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u kost 10.4 seconden en dat is bepaald geen recordtijd. De overmacht die kenmerkend is voor veel van de tegenstrevers blijft daarom uit.

Verbruik

Mede omdat de auto zo stil is, leent de Outback zich vooral voor een zeer kalme rijstijl. Wanneer over een lange afstand met de verkeersstroom wordt meegereden, bedraagt het gemiddelde verbruik 6.6 km per 100 km. Daarmee worden de matige prestaties goedgemaakt, want zelfs menig dieselauto zou zich niet schamen voor zo'n verbruik!

Over de gehele testperiode, inclusief stadsverkeer en een off-road proef, noteerde de boordcomputer 7.4 liter per 100 km. Dat betekent dat de nieuwe Outback op papier minder zuinig is dan de vorige generatie, maar in de praktijk juist zuiniger.

Subaru Outback (2009 - 2015)

Dat is mede te danken aan de nieuwe versnellingsbak. De Outback is leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar ook met een automaat. Deze automaat maakt geen keuze uit vaste versnellingen, maar heeft variabele versnellingsbakverhoudingen. Afhankelijk van de situatie kiest deze "continu variabele transmissie" (CVT) zelf de ideale verhouding.

Het probleem hierbij is dat de elektronica wel moet weten wat de bestuurder wil om een ideale verhouding te kunnen kiezen. Wanneer extra gas wordt gegeven voor een tussenacceleratie, reageert de automaat direct. Maar soms heeft het systeem enige bedenktijd nodig om te concluderen dat de gewenste snelheid is bereikt en maakt de motor langdurig meer toeren dan nodig. De oplossing is het gaspedaal even helemaal los te laten; dan snapt de computer de hint en keert de rust in het interieur terug. Deze bijzondere automaat is zeker niet slecht, maar vraagt wel enige gewenning.

Weggedrag

De Subaru Outback biedt veel comfort op de lange afstand, maar schuwt dankzij het verhoogde onderstel ook het terrein niet. Dit resulteert echter in een tegenstrijdig weggedrag.

Subaru Outback (2009 - 2015)

De besturing is direct voor een auto als deze. De bestuurder krijgt daarom het gevoel dat alles kan. Maar een eenvoudige slalom leert dat de langere veerwegen, die nodig zijn voor de verhoogde bodemvrijheid, de auto flink doen overhellen. De Outback lijkt daarom een sportieve stuurmansauto, maar leent zich toch echt het beste voor lange afstanden op de snelweg.

Subaru Outback (2009 - 2015)

Ruimte

Ten opzichte van de voorganger is de nieuwe Outback stevig gegroeid. De auto is nu zelfs ruimer bemeten dan de Saab 9-3X en Audi A4 AllRoad, maar nog steeds een slag kleiner dan de Volvo XC70.

Niet alleen de maatgeving is naar de Europese concurrentie toegegroeid, ook de vormgeving. Voorheen leek ieder onderdeel van de Outback te zijn vormgegeven door een andere afdeling met een onevenwichtig geheel als resultaat. De nieuwe Outback is veel harmonieuzer vormgegeven, maar is daarmee ook wat van het karakter kwijt (het is ook nooit goed).

Subaru Outback (2009 - 2015)

De testauto is voorzien van een fraai, crème-kleurig interieur dat de inzittenden een warm en welkom gevoel geeft. De voorstoelen zijn lekker groot, waarbij opvalt dat de hoofdsteunen over een enorme afstand verstelbaar zijn. Ook voor lange mensen bieden de hoofdsteunen daarom daadwerkelijk een bijdrage aan de veiligheid. Zelfs wanneer de voorstoelen ver naar achteren staan, resteert op de achterbank nog steeds ruimte voor nog eens twee grote volwassenen.

In het donker valt het mystiek blauwe schijnsel achter de klokken op. Diezelfde kleur komt terug in transparante panelen in het dashboard, wat een heel bijzondere sfeer geeft.

Subaru Outback (2009 - 2015)

Uitrusting

De Outback is het topmodel van Subaru en dus is deze exclusieve auto voorzien van alle luxe die het merk in huis heeft. Alles wat elektrisch bedienbaar moet zijn, is dat ook.

De elektronica kent echter enkele schoonheidsfoutjes. De handrem is elektrisch bedienbaar, maar werkt contra-intuïtief. Het aantrekken van de hendel lost de rem, terwijl het indrukken de rem aantrekt. Dit is het omgekeerde van een traditionele handrem en mede daarom voorziet Subaru in een grote waarschuwingssticker.

Het navigatiesysteem is voorzien van een bijna overbemeten kleurenscherm. De instructies zijn daarom zeer makkelijk af te lezen. Het audiosysteem heeft geen USB-aansluiting of slot voor geheugenkaartjes. Als alternatief biedt Subaru Bluetooth-ondersteuning voor zowel de mobiele telefoon als voor MP3-spelers die hun muziek draadloos kunnen delen met de buitenwereld.

Subaru Outback (2009 - 2015)

Conclusie

Heeft Subaru z'n stationcar voor fijnproevers weten te verbeteren? Ja, maar tegen een prijs. Alle sterke punten zijn gebleven: de Outback biedt volop comfort op de snelweg, maar voelt zich even goed thuis in licht terrein. Dankzij eigenzinnige techniek is de Outback bovengemiddeld veilig en betrouwbaar. De binnenruimte is enorn, zowel voor- als achterin.

Maar de nieuwe Outback is niet meer zo karaktervol als de voorgangers en weet zich daarom minder goed te onderscheiden van de concurrentie. Alhoewel de auto ontegenzeggelijk op alle punten is verfijnd, is het prijsvoordeel ten opzichte van de concurrentie verdwenen. De Outback is daarom meer dan ooit een auto voor echte fijnproevers; die zullen er dankzij de vele verbeteringen nog meer van genieten dan voorheen.

plus
  • Beschaafd verbruik
  • Uiterst comfortabel
  • Uitstekend vierwielaandrijvingssysteem
min
  • Elektronica soms iets achterhaald
  • Heeft niet de grandeur van de voorganger
  • Enorm prijsverschil t.o.v. vorige generatie
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!