26 mei 2009
Volkswagen Polo

Volkswagen Polo

Volwassen, maar nog lang niet uitgespeeld

Autotest | Wie volwassen wordt, wordt verstandiger en verantwoordelijker. Maar daarmee wordt zo iemand ook minder spontaan en levenslustig. Zoiets geldt ook voor nieuwe auto's. Vooral compacte auto's worden steeds groter en comfortabeler dan de voorgangers. Maar daarmee gaat vaak het dynamische karakter verloren. Ook de nieuwe Volkswagen Polo is ruimer, veiliger, zuiniger en verstandiger dan de vorige generatie. Maar tegelijkertijd is de nieuwste VW Polo uitdagender en dynamischer dan ooit tevoren. Lees zelf hoe dat kan.
 

Ook de nieuwe Polo is flink gegroeid ten opzichte van de voorganger. De auto is langer (+5 cm), breder (+4 cm) en hoger (+1 cm). Tussen de veelal flamboyant vormgegeven en over-ontworpen concurrenten, onderscheidt de Polo zich met eenvoudige, heldere lijnen. De royale afmetingen en het bijna simplistische lijnenspel geven de Polo een zelfverzekerde uitstraling.

De Polo onderscheidt zich echter vooral van andere compacte auto's met een smetteloze afwerkingskwaliteit. De plaatdelen sluiten strakker op elkaar aan en de portieren vallen met een solide plof dicht alsof dit een pantserauto is.

Volkswagen Polo

In het interieur vallen de hoogwaardige materialen op (met name op de luxere uitrustingsniveaus), waardoor de Polo het gevoel geeft tot het einde der tijden mee te kunnen gaan. Het zorgt er allemaal voor dat de Polo minder als kleine auto voelt en meer als volwassen auto.

De binnenruimte is gemiddeld voor een auto van deze omvang. Helaas zijn de stoelen kleiner dan gemiddeld, wat afbreuk doet aan het zo zorgvuldig opgebouwde gevoel van een compacte maar volwassen auto. Het zitvlak is net iets te kort, de hoofdsteunen zijn maar net hoog genoeg om daadwerkelijk een bijdrage aan de veiligheid te leveren. De ruimte op de achterbank is, zoals bij de meeste auto's van deze omvang, matig.

Volkswagen Polo

Rijeigenschappen

Zoals in de inleiding al aangegeven, gaat een volwassen gevoel bij compacte auto's vaak ten koste van de dynamiek. Dat is echter niet het geval bij de Polo. Ook de nieuwe Polo is merkbaar steviger en stabieler dan de voorganger. Dat zorgt ervoor dat de auto zich beter leent voor het afleggen van lange afstanden; opnieuw is de auto daarmee volwassener geworden.

Maar tegelijkertijd is de Polo een dynamische en zelfs uitdagende auto. Dat is te danken aan het lage gewicht, want deze vijfde generatie van de Polo weegt minder dan de voorganger! De Polo voelt tegelijkertijd solide en lichtvoetig.

De wegligging is daarom uitstekend, wat niet alleen bijdraagt aan het rijplezier maar ook aan de veiligheid. Wie zichzelf toch een keer overschat kan rekenen op ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma), want dat is standaard op iedere Polo. Bovendien remt deze lichtgewicht Polo als een blok!

1.2 TSI

Het belangrijkste nieuws is de geheel nieuwe 1.2 liter motor met "TSI" (= Turbo Stratified Injection) techniek. Dit maakt motoren sterker en toch zuiniger. Volkswagen past deze techniek al enkele jaren met groot succes toe op grotere motoren. De 1.2 liter Polo-motor is de eerste kleine motor die van TSI profiteert.

Het effect is nog beter merkbaar dan bij de grotere TSI motoren. Met de 1.2 liter turbomotor is de Polo zeer levendig en zelfs uitdagend. De kleine viercilinder is ronduit gretig en versnelt zo heerlijk dat het veel zelfbeheersing vraagt om niet iedere aanleiding aan te grijpen het volledige vermogen van 102 pk / 175 Nm volledig te benutten.

Volkswagen Polo

Tegelijkertijd is de 1.2 TSI zeer zuinig. Wie kalm rijdt en de instructies van de schakelindicator prompt opvolgt, verbruikt in de praktijk gemiddeld 6 liter euro loodvrij per 100 km (fabrieksopgave: 5,5 liter / 100 km). Wie zich laat verleiden (en die kans is groot) verbruikt gemiddeld 7,5 liter per 100 km en daarmee is de Polo nog steeds zuiniger dan menig tegenstrever!

Ongeacht de gekozen motor is de Polo opmerkelijk stil. Voor een auto in deze klasse zijn de geluiden van de motor, banden en rijwind minimaal. Het zorgt er echter wel voor dat eventuele bijgeluiden extra opvallen. Met name de mechaniek van de zesversnellingsbak is duidelijk hoorbaar, terwijl de "vijfbak" geen bijgeluiden produceert.

Volkswagen Polo

Diesel

In combinatie met een dieselmotor heeft de Polo een heel ander karakter en dan is dit juist een voordelige zakenauto. Omdat een dieselmotor meer gewicht op de voorwielen legt, stuurt de Polo-diesel minder scherp dan de Polo 1.2 en daagt minder uit tot hard rijden.

Voor het eerst gebruikt Volkswagen de modernste "common rail" technieken ook voor de kleinste dieselmotoren, met als resultaat dat ook deze prima presteren en toch zeer spaarzaam omspringen met brandstof. Eerst is gereden met de 1.6 liter viercilinder diesel met 75 pk / 195 Nm, de lichtst leverbare dieselmotor. Deze levert al voldoende vermogen om moeiteloos mee te komen met de verkeersstroom en wanneer nodig vlot te kunnen accelereren. Ook bij een laag toerental is al veel kracht beschikbaar, zodat desnoods schakellui kan worden gereden.

Volkswagen Polo

Op een veeleisende route met voornamelijk bergweggetjes (en een hard werkende airconditioning) verbruikte deze diesel 4,5 liter per 100 km. Het door de fabriek beloofde verbruik van 4.2 liter / 100 km moet in het vlakke Nederland dus zeker haalbaar zijn.

BlueMotion

Wie nog efficiënter wil rijden, kiest voor dezelfde motor met "BlueMotion"-techniek. Dan wordt de 1.6 TDI voorzien van een systeem voor regeneratie van energie (kinetische energie die vrijkomt bij uitrollen/remmen opvangen), een start/stop mechanisme (motor schakelt uit bij stilstand en start automatisch bij wegrijden) en banden met lagere rolweerstand.

De Polo BlueMotion presteert even goed als de gewone 1.6-liter diesel, maar de eco-banden maken iets meer rolgeluiden. Na het rijden van exact hetzelfde traject onder dezelfde omstandigheden als de gewone diesel, laat de BlueMotion 3,9 liter per 100 km voor zich noteren. Zelfs wanneer stevig wordt doorgereden komt het verbruik in de praktijk niet boven de 5 liter per 100 km.

Volkswagen Polo

Conclusie

Volkswagen breekt de regels. Tussen alle wild vormgeven compacte auto's komt Volkswagen met de strak, maar eenvoudig getekende Polo. Geheel volgens de trend is de nieuwe Polo ruimer, veiliger en comfortabeler dan de voorganger. Maar tegen alle regels in is de Polo tegelijkertijd een dynamisch en zelfs uitdagend sturende auto geworden.

Dit is echter sterk afhankelijk van de gekozen krachtbron. In combinatie met een dieselmotor is de Polo een zakelijkere en vooral volwassen auto. De wegligging is uitstekend, maar de zakelijkere exemplaren hebben een tam karakter. Dat zorgt ervoor dat de bestuurder als vanzelf kalm rijdt en het verbruik aangenaam laag blijft.

Met de 1.2 TSI motor is de Polo een eersteklas pretnummer dat scherp stuurt en uitstekend presteert. Maar ook dan doorbreekt VW de trend, want dankzij "TSI"-techniek springt de Polo toch heel spaarzaam om met brandstof. De 1.2 TSI presteert zelfs zo goed en is zo zuinig, dat alleen dit al een reden is om voor de Polo te kiezen. Kortom: de Volkswagen Polo is volwassen geworden, maar nog lang niet uitgespeeld!

plus
  • Zeer stil
  • Smetteloze afwerking
  • Prima prestaties, laag verbruik
min
  • Matige ruimte achterin
  • Voorstoelen iets te klein
  • Bijgeluiden van zesversnellingsbak
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!