8 mei 2009
Lexus RX450h

Lexus RX450h

De verlosser

Autotest | De SUV krijgt harde klappen. Ooit was een SUV (Sports Utility Vehicle) de ultieme luxeauto die de weelde van een limousine combineerde met de prestaties van een snelle reisauto en de macht van een terreinwagen. Maar nu wordt de SUV verguisd om twijfelachtige veiligheid, de nimmer gebruikte off-road capaciteiten en vooral het torenhoge verbruik. De Lexus RX450h belooft echter een beschaafde vormgeving, vooruitstrevende techniek en vooral: het lage verbruik van een gewone middenklasser! Is de RX450h de verlosser van de SUV?
 

Het instappen in de Lexus RX heeft iets van het binnentreden in een kathedraal. Een kerk imponeert met de enorme binnenruimte en veelal weelderige aankleding. De bezoeker voelt zich er klein en tegelijkertijd deelgenoot van iets groots. Het interieur van de RX is meer dan royaal bemeten en uiterst luxueus. Natuurlijk bieden alle andere auto's in dit prijssegment volop ruimte en luxe, maar een SUV is ook groots in de hoogte. De hoge zit geeft het gevoel onderweg te zijn in een machtige machine.

Niet alleen voorin, ook achterin hebben de passagiers alle ruimte. De bijzondere techniek (waarover later meer) gaat niet ten koste van de bagageruimte. Die meet 1.570 liter en dat is een keurige waarde voor een auto van deze omvang.

Lexus RX450h

Uitrusting

Omdat de RX is bedoeld als de SUV die "mag", straalt de auto een zekere waardigheid maar ook bescheidenheid uit. Dat geldt niet alleen voor de vormgeving van het exterieur, maar zeker ook voor het interieur. Alhoewel de uitrusting weinig te wensen over laat, is het aantal knoppen beperkt.

Het kleurenscherm van het gecombineerde audio-, navigatie-, communicatie- en informatiesysteem is zo diep in het dashboard geplaatst dat de bestuurder er niet meer bij kan. In plaats van een aanraakgevoelig scherm is daarom gekozen voor "remote touch". Op de middentunnel is een "muis" te vinden waarmee net als op de PC een pijltje kan worden bewogen over de diverse menu's. Zoals Lexus belooft, biedt dit veel flexibiliteit. Maar in de praktijk kost het bedienen van de muis te veel concentratie tijdens het rijden en gaat dit ten koste van de veiligheid.

Ook jammer: het standaard gemonteerde audiosysteem heeft een rommelige en vooral bombastische klank. Terwijl het optionele, door specialist "Mark Levinson" verzorgde, audiosysteem tot de allerbeste op de markt behoort, is het standaard audiosysteem juist onder de maat voor een auto in deze prijsklasse.

Lexus RX450h

Weggedrag

Een grote, hoge auto helt in de regel sterk over in de bocht. Als "verlosser" van de SUV, heeft Lexus er alles aan gedaan om de RX een veilig weggedrag mee te geven. De hier gereden variant met standaard onderstel weet oneffenheden in het wegdek keurig op te vangen, maar is nooit zweverig.

De RX stuurt als een machtige, grote auto. Alleen bij hard remmen is merkbaar dat dit een zware auto is. De forse omvang (en gunstige gewichtsverdeling over de voor- en achterwielen) maakt de RX juist uiterst stabiel. Ook wanneer het de auto moeilijk wordt gemaakt, volgt de RX het ingezette spoor tot op hoge snelheid (en zelfs op slecht wegdek!) voorbeeldig.

Hybride

Tot zo ver biedt de Lexus RX alle luxe, ruimte en praktische mogelijkheden die een SUV voor velen zo aantrekkelijk maken. Hét punt waarop de RX450h zich onderscheidt, is de hybride-aandrijving. Onder de motorkap is een 3.5 liter zescilinder benzinemotor te vinden die een zeer imponerend geluid voortbrengt. Deze is goed voor 249 pk en 317 Nm trekkracht.

Deze benzinemotor wordt bijgestaan door twee (!) elektromotoren. De eerste elektromotor drijft de voorwielen aan en levert 167 pk / 335 Nm. De achterwielen ontvangen nog eens 68 pk / 139 Nm extra.

Lexus RX450h

Het is niet nodig om de RX450h aan te sluiten op het stopcontact om de elektromotoren van stroom te voorzien. Tijdens het rijden worden de accu's opgeladen door de benzinemotor. Ook bij remmen of uitrollen wordt energie die daarbij normaal gesproken verloren zou gaan, omgezet in elektriciteit.

Prestaties

Tot zo'n 40 km/u kan de RX450h geheel elektrisch rijden, dit over een afstand van ongeveer 3 km. Boven de 40 km/u wordt de benzinemotor (geheel onmerkbaar) gestart en springt deze bij.

Lexus RX450h

Afhankelijk van de situatie wordt de auto dan door één, twee of zelfs alle drie de motoren aangedreven. In de stad is elektro het zuinigste, op de buitenweg de benzinemotor. Wat de beste combinatie is, is geen kopzorg voor de bestuurder; de computer regelt het allemaal.

Wanneer nodig kunnen de motoren elkaar versterken en dan is deze hybrideauto zelfs sneller dan menig traditionele SUV. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt in 7,8 seconden geklaard. Ook bij snelheden ver boven de 120 km/u accelereert de RX gretig, op weg naar een topsnelheid van precies 200 km/u.

Verbruik

Wie wil weten wat er gaande is onder de motorkap (bijvoorbeeld om een minimaal verbruik te realiseren), kan de energie-stroom volgen op een schema in het kleurenscherm.

Ook heel praktisch is de alternatieve toerenteller. In plaats van drie toerentellers voor drie motoren, heeft de RX450h één grote "energiemeter". Deze heeft drie zones: wit voor een hoog verbruik, groen voor een laag verbruik en blauw voor het opwekken van energie (de wielen drijven de motor aan en de accu's worden opgeladen).

Lexus RX450h

Wie de rijstijl helemaal aanpast om een minimaal verbruik te realiseren, kan uitkomen op ongeveer 5,7 liter per 100 km. Flink doorrijden op de snelweg resulteerde in 8,9 liter per 100 km. Een sportieve rit op een kronkelende bergweg kostte 11 liter benzine per 100 km.

Het gemiddelde verbruik over de gehele testrit bedroeg 6,6 liter en dat is een ongekend lage waarde voor een auto met dit vermogen en deze omvang. Ter illustratie: de Lexus RX350 (dezelfde auto met dezelfde motor, maar dan zonder hybride-aandrijving) verbruikt gemiddeld 10,6 liter per 100 km en stoot 250 gram CO2 per kilometer uit. De RX450h heeft een uitstoot van slechts 148 gram CO2 per kilometer.

Daarmee zijn het verbruik en de bijbehorende uitstoot vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld een Toyota Auris 1.4 (verbruik: 6.9 liter per 100 km, uitstoot: 163 gram CO2 per km).

Lexus RX450h

Conclusie

Is de Lexus RX450h de redder van de SUV? Tot op zekere hoogte: ja. Ook deze derde generatie van de RX is een fors bemeten auto die uiterst onpraktisch is in de stad. Ook de RX450h beschikt over terreincapaciteiten die niet of nauwelijks zullen worden gebruikt.

Maar daar staat veel tegenover. De vormgeving is heel wat beschaafder dan die van andere SUV's en dat lokt minder negatieve reacties uit. Het weggedrag vormt een geslaagde combinatie van dynamiek en comfort en daarmee behoort de RX450h duidelijk tot de modernste generatie SUV's.

Het belangrijkste is echter dat alle claims van Lexus over het lage verbruik worden waargemaakt. De RX450h is een ronduit snelle en machtige reisauto, die desondanks even zuinig is als een alledaagse middenklasser. En dat maakt de RX450h tot de langverwachte verlosser van de SUV. Nog steeds biedt de RX het machtige gevoel, de enorme ruimte en overweldigende luxe die een SUV zo aantrekkelijk maken; maar nu in een vorm die kan en mag.

plus
  • Geslaagde combinatie comfort / dynamiek
  • Groot, machtig, luxueus en toch zeer zuinig
min
  • Onhandige bediening "remote touch"
  • Matige klank standaard audiosysteem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!