Lexus NX (2014 - 2021)
Op scherp
Lexus staat voor luxueus, modern en hoogwaardig. Maar daarmee is het merk niet uniek. Wat een Lexus uniek maakt is de hybride-aandrijving. Op een enkele uitzondering na, is iedere Lexus voorzien van een benzine- en een elektromotor. Dat maakt een auto zuiniger en comfortabeler.
Bij de gemiddelde auto is dat al een hele aanwinst, maar voor een compacte SUV maakt het een wereld van verschil. Een compacte SUV wordt immers gekocht omdat een "full size" exemplaar te kostbaar is in aanschaf en gebruik. En dankzij de hybride-aandrijving belooft Lexus verbruikscijfers waar de concurrentie alleen maar van kan dromen.
En als het toch om de beloften gaat: de benzinemotor en elektromotor zijn samen goed voor 197 pk / 210 Nm en daarmee behoort de Lexus NX ook nog eens tot de echte krachtpatsers in z'n soort.
Praktijk
Tot zo ver de theorie, dan nu de praktijk. De hybride-techniek van moederbedrijf Toyota is in de loop der jaren steeds verder geperfectioneerd. De computer regelt de samenwerking tussen de elektromotor en de benzinemotor. De bestuurder merkt daarom weinig van de bijzondere techniek onder de motorkap. De NX is standaard voorzien van een automatische versnellingsbak, dus ook hier biedt Lexus extra gemak.
Opladen aan het stopcontact is niet nodig, de energie die vrijkomt bij remmen of uitrollen wordt omgezet in elektriciteit om de elektromotor aan te drijven. Ook hier heeft de bestuurder dus geen omkijken naar.
Als er al iets opvalt aan het rijden met de NX, dan is het dat de auto wel heel erg stil is omdat bij lage snelheid zo veel mogelijk elektrisch wordt gereden. Alleen wanneer veel gas wordt gegeven (vlot wegrijden bij een verkeerslicht), springt de benzinemotor merkbaar bij. Dit gaat niet gepaard met schokken of lawaai, maar het is wel voelbaar dat er meer vermogen beschikbaar komt.
Op de snelweg zorgt de benzinemotor altijd voor de aandrijving. De elektromotor is dan slechts een assistent om tijdens tussenacceleraties het verbruik te beperken. Wanneer het gas wordt losgelaten, valt op dat de NX zeer gemakkelijk uitrolt; deze auto staat overduidelijk op banden met lage rolweerstand! Door juist gebruik te maken van de schakel-hendels achter het stuurwiel, kan worden geremd op de motor. Op die manier wordt extra energie opgewekt voor de elektromotor.
Wie doelbewust gebruik maakt van deze middelen, ziet het verbruik sterk dalen. Het door Lexus beloofde verbruik van 1 op 18.9 is echter te scherp gesteld. Ondanks een uiterst behouden rijstijl bleef het testverbruik steken op 1 op 14.7. Aan de andere kant: bij andere merken zou zelfs de diesel-uitvoering zich niet schamen voor een dergelijk verbruik!
Prestaties
Ook als het aankomt op de prestaties, is de NX in de praktijk minder spannend dan Lexus doet geloven. Met een druk op de knop kan worden gekozen voor een sportieve modus. Dan vullen beide motoren elkaar aan om maximaal te kunnen presteren, maar ook dan is de NX geen uitgesproken snelle auto (acceleratie 0 - 100 km/u kost 9,2 seconden).
Wat de sportieve modus vooral doet is de illusie wekken van meer snelheid. Zo beschikt de hier gereden "F-Sport"-uitvoering over "ASC" (Acoustic Sound Compensation). Wanneer nadrukkelijk gas wordt gegeven produceren de luidsprekers een motorgeluid dat de bestuurder het idee geeft met een supersportwagen op stap te zijn. Het geluid komt echter niet uit het vooronder, maar uit het midden van de auto en klinkt daarom onecht.
Ook in de sportieve uitvoering is en blijft de NX vooral een comfortabele auto die zich het beste leent voor een uitgesproken kalme rijstijl. Wanneer wordt gereden alsof het hier een limousine betreft, zorgt de elektromotor voor extra rust en souplesse bij lage toerentallen.
Rijeigenschappen
De Lexus NX is bedoeld als luxe reisauto, niet als terreinauto. De NX is leverbaar met vierwielaandrijving, maar ook dan is de auto niet terreinwaardig. Dat is een bewuste keuze, want op die manier kon Lexus zich geheel toeleggen op het weggedrag op de verharde weg.
De NX heeft geen uitgesproken hard of zacht onderstel, maar probeert juist een zo groot mogelijke afstand tussen de bestuurder en het mechaniek te creëren. Toch is goed merkbaar dat de NX op een zeer geavanceerd onderstel staat, want oneffenheden in het wegdek worden keurig opgevangen. Zelfs wanneer de bestuurder zich misdraagt, reageert de NX zo goedmoedig dat het lijkt alsof er niets aan de hand is.
Ook hier verschilt de F-Sport van de gewone NX. Naast uiterlijke aanpassingen (honingraat-grille, scherper getekende bumpers, aluminium velgen, extra getint glas) is de F-Sport namelijk voorzien van een iets stugger onderstel. Zonder dat dit ten koste gaat van het comfort, zorgt dit ervoor dat de NX wél met de bestuurder communiceert. Meer dan bij de gewone NX voelt de bestuurder als vanzelf aan waartoe de NX in staat is, en maakt daar vervolgens met plezier gebruik van!
Uitrusting
Om dat plezier kracht bij te zetten, heeft ook het interieur een sportief tintje. Het dashboard is namelijk in lagen opgebouwd en dat is afgekeken van Lexus' supersportwagen: de LF-A. Net als in de LF-A zijn enkele schroeven in de middentunnel bewust zichtbaar.
In iedere NX is het dashboard nadrukkelijk om de bestuurder en bijrijder heengebouwd. Daarbij liggen de inzittenden iets onderuit, hetgeen ook ongebruikelijk is voor een SUV. Dit alles geeft een voor een SUV ongebruikelijk geborgen gevoel. De donkere bekleding van onder andere het plafond versterkt dit nog eens. De ongebruikelijk opzet gaat niet ten koste van de ruimte; ook de achterbank en kofferruimte zijn prima.
De Lexus NX is voorzien van alle gangbare luxe- en veiligheidsvoorzieningen die van een auto in deze prijsklasse mogen worden verwacht, plus de nodige extra's! Denk daarbij aan head-up display, een elektrisch bedienbare achterklep, een achteruitrijcamera en een systeem om smartphones draadloos op te laden.
Conclusie
Het Japanse luxemerk Lexus introduceert een compacte SUV. Daarmee is het merk bepaald niet uniek, maar de invulling die Lexus aan het concept geeft is wel degelijk uniek. Dat begint met de vormgeving van zowel de binnen- als de buitenkant die scherp, modern en daarom onderscheidend is. Zoals gebruikelijk bij Lexus staat het comfort op een zeer hoog niveau.
Het sterkste punt van de Lexus NX is de hybride-aandrijving. Deze zorgt op de eerste plaats voor een lager verbruik, waardoor de NX in vergelijking met de concurrentie voordeliger is in aanschaf en gebruik. Echter: het verbruik is in de praktijk niet zo laag als beloofd en het rijden is niet zo spannend als de reclame-uitingen doen vermoeden.
In de "F-Sport" variant krijgt de NX een sportief tintje. Het uiterlijk is nog scherper en de uitrusting nog rijker. Dankzij de "Sports+" modus wordt de auto spannender en agressiever, maar niet sneller. Het sportievere onderstel zorgt wel voor verschil en maakt zet de NX op scherp.
- Vlot en relatief zuinig
- Onderscheidende vormgeving
- Sportief en toch comfortabel
- Matige klank standaard audiosysteem
- Touch-pad lastig te bedienen in rijdende auto
- Trage werking elektrisch bedienbare achterklep