Mercedes-Benz GLC 350e
Schijnbare tegenstrijdigheden
De SUV (Sports Utility Vehicle) van nu, begon ooit als een terreinauto. Het avontuurlijke, onoverwinnelijke gevoel dat rijden met een echte terreinauto geeft, sprak velen aan. Het gebrek aan comfort en de matige rijeigenschappen waren echter minder aantrekkelijk.
En dus ontstond de SUV: een luxueuze terreinauto, aangepast aan dagelijks gebruik op de openbare weg. Maar daarmee ontstond meteen een nieuw probleem: een grote, zware auto vereist een dito motor en dat maakt een SUV duur in aanschaf en gebruik.
Gaandeweg werd de techniek steeds verder verfijnd en daalde het verbruik. Alleen door te kiezen voor alternatieve aandrijving, kan het verbruik nog verder worden verlaagd. Mercedes-Benz volgt die trend met de "350e". De 350e is een zogenaamde "plug-in hyrbid". Dat wil zeggen dat deze uitvoering van de GLC volledig elektrisch rijdt zolang dat kan en bij een lege batterij terugvalt op een verbrandingsmotor.
Prestaties
De proefrit begint met een volle batterij. Volgens Mercedes-Benz kan de 350e daarmee 34 km afleggen. Hoe ver de 350e in de praktijk komt, is afhankelijk van de weersomstandigheden, rijstijl en het gebruik van accessoires.
De 350e is tegelijk met de andere uitvoeringen van de GLC getest en dan valt des te meer op dat deze elektrische versie stiller en vooral veel sterker is. Dat is niet alleen te danken aan het absolute vermogen (de 350e wordt aangedreven door dezelfde elektromotor als de veel grotere elektrische S-Klasse!), maar ook aan de manier waarop het vermogen wordt geleverd.
De 350e heeft onder alle omstandigheden meer vermogen en meer reserve paraat (320 pk / 560 Nm). Daarmee heeft deze elektrische versie de overtuigingskracht waar het bijvoorbeeld de lichte dieselmotor (220d) aan ontbreekt. Tegelijkertijd zorgt het enorme koppel voor meer souplesse dan zelfs de sterkste standaard GLC biedt.
Weggedrag
De batterijen en extra motor maken de 350e zo'n 400 kg zwaarder dan een standaard uitvoering. Maar... in plaats dat de 350e daardoor zwaarlijvig voelt, geeft het de auto een groots en bijna statig karakter.
Zelfs off-road biedt de hybride-aandrijving voordelen. Net als iedere andere GLC is de 350e standaard voorzien van vierwielaandrijving, waarbij slimme elektronica terreinrijden mogelijk maakt (de elektronica vervangt diff-locks, lage gearing en andere mechanische voorzieningen). Dankzij extra vermogen van de hybride-aandrijving is de 350e ook hier nog vaardiger.
Verbruik
Pas na 37 testkilometers (!) kan niet langer elektrisch worden gereden en valt de 350e terug op de benzinemotor. Zelfs dan is de trukendoos nog niet leeg. De batterijen hebben namelijk nog zo'n 10% van hun lading over. Dat is voldoende om de 350e te veranderen in een hybride-auto! Vanaf dat moment zorgt een 2.0 liter benzinemotor (uit de "GLC 250") voor de aandrijving. Wanneer deze hard moet werken, springt de elektromotor kortstondig bij om het verbruik te verlagen. Als gunstig bijeffect presteert de 350e hierdoor met meer gemak.
Omdat tijdens remmen en uitrollen energie wordt teruggewonnen, blijft het accu-niveau voldoende om langdurig in hybride-modus te rijden. Ook is het mogelijk om een "laadmodus" in te schakelen, waarbij de batterijen al rijdende worden opgeladen (ten koste van het brandstofverbruik). Op die manier kan later bijvoorbeeld in een woonwijk elektrisch worden gereden. Beter is het natuurlijk om op de plaats van bestemming een laadpunt te zoeken en de accu's (lithium ion, 8.7 kWh / 22.5 Ah) op te laden via een meer duurzame bron.
Hoe zuinig de 350e in de praktijk is, is vooral afhankelijk van het gebruik. Wie iedere 35 km bijlaadt, realiseert letterlijk een verbruik van nul. Hoe vaker de benzinemotor moet bijspringen, hoe hoger het gemiddelde verbruik. Het door Mercedes-Benz opgegeven verbruik van 2.6 liter per 100 km (60 gram CO2 per km) is het resultaat van een standaard test waardoor verbruikscijfers onderling vergeleken kunnen worden.
Uitrusting
Wie dat wil, kan middels de boordcomputer precies zien hoe de aandrijving zijn werk doet. Op een grafiek is te zien wanneer hoeveel vermogen door welke motor wordt gebruikt. In het terrein is te zien welk wiel hoeveel vermogen krijgt toegediend en hoe het onderstel wordt aangepast aan de ondergrond. Als dat allemaal niet genoeg is, is er zelfs een iPhone app om continu inzicht te hebben in de staat van de auto.
Wie geen behoefte heeft aan alle "spielerei" kan de computer het werk laten doen en de 350e rijden als een heel gewone GLC. Dan is alleen aan de bagageruimte merkbaar dat dit geen gewone GLC is; de vloer ligt namelijk iets hoger dan gebruikelijk om ruimte te kunnen bieden aan de batterijen.
Het passagierscompartiment en de uitrusting zijn gelijk aan die van iedere andere GLC. Dat betekent dat deze compacte SUV vrijwel alle luxe en veiligheidsvoorzieningen biedt die Mercedes-Benz in huis heeft. Op het moment van schrijven biedt de GLC daarmee alles wat de concurrentie biedt, plus enkele extra's. Zo is de GLC te voorzien van head-up display en kan de cruise-control ook gebruikt worden om file te rijden.
Conclusie
Terwijl een SUV in de regel groot, stoer en sterk is, is de Mercedes-Benz GLC 350e compact, elegant en zuinig. Een proefrit leert dat deze ongebruikelijke aanpak niet negatief, maar juist zeer positief uitpakt.
Ondanks de relatief bescheiden buitenmaten is de binnenruimte prima. Bovendien zijn de bodemvrijheid en de in- en uitloophoeken ruim voldoende om serieus terrein te kunnen rijden. De moderne uitrusting en hoge afwerkingskwaliteit zorgen ervoor dat dit "instapmodel" overtuigt als echte Mercedes-Benz.
De "plug-in hybrid" aandrijving biedt louter voordelen. Dankzij de combinatie van een elektromotor en een benzinemotor is de 350e sneller en sterker dan de sterkste gewone GLC. Tegelijkertijd ligt het verbruik lager dan dat van de zuinigste diesel.
- Snel en zuinig
- Beschaafde vormgeving
- Ook vaardig in het terrein
- Bagageruimte 350e iets kleiner dan bij gewone GLC
- Burmester audio niet zo goed als in andere Mercedes-modellen