22 maart 2009
Opel Insignia Sports Tourer

Opel Insignia Sports Tourer

Doorbreek de sleur!

Autotest | Denk eens aan een saaie vergadering op een veel te vroege maandagochtend. Grijze oude heren in nog grijzere pakken draaien voor de zoveelste keer hetzelfde bekende verhaal af. Tot er op zekere dag een durfal binnenstapt die alles mooier en beter maakt. Tussen alle saaie en behoudende zakenauto's is die vernieuwer de Opel Insignia. En die is nu nog zakelijker geworden, want de Insignia is er nu ook als stationcar.
 

Het is inmiddels een half jaar geleden dat Opel een radicale vernieuwing in gang zette met de Insignia. In vergelijking met andere auto's in dit segment legt de Insignia veel meer nadruk op innovatieve techniek, luxe en design.

Stationcar

Voor de Insignia "Sports Tourer", zoals de stationcar formeel heet, wilde Opel wederom boven de massa uitsteken. De Sports Tourer moest dezelfde hoogwaardige uitstraling krijgen als de sedan. Bovendien moest de gunstige stroomlijn behouden blijven, want die zorgt voor een minimum aan rijgeluiden en een laag verbruik.

Opel Insignia Sports Tourer

Voor de stationcar begint de vernieuwing logischerwijs bij de toegang tot de bagageruimte. Om deze optimaal bereikbaar te maken, kiest Opel voor een achterklep die om de hoeken van de auto heenloopt en inclusief achterlichten opent. Met andere woorden: de gehele achterkant van de auto opent en dat zorgt voor een ongekend grote toegang tot de bagageruimte!

Het beeld wordt iets ontsierd door een extra set achterlichtjes (die verdacht veel weg hebben van een oude Fiat 500), omdat de wetgever vereist dat de achterlichten ook zichtbaar zijn met geopende achterklep.

Opel Insignia Sports Tourer

De achterklep is desgewenst elektrisch uit te voeren. Een bijzonderheid daarbij is dat de gebruiker zelf kan instellen hoe ver de achterklep opent. Op die manier wordt voorkomen dat de enorme klep het plafond van een lage garage raakt. Helaas voorziet Opel niet in een dergelijk systeem wanneer de achterklep handbediend is.

Praktisch

Om de kosten te beperken is de wielbasis gelijk gebleven, maar achter de achterwielen is de stationcar met acht centimeter verlengd. Die extra lengte komt geheel ten goede aan de bagageruimte. De bagageruimte meet standaard 540 liter en dat is iets beneden het gemiddelde in dit segment.

Opel Insignia Sports Tourer

Met een eenvoudige beweging kan de achterbank in twee ongelijke delen worden opgeklapt. Het opklappen van de zitting of uitnemen van hoofdsteunen is overbodig. De volledige bagageruimte meet 1.530 liter en dat is wederom iets minder dan de meeste tegenstrevers.

Heel praktisch is de "Flex Organizer" waarmee de bagageruimte flexibel kan worden ingedeeld. Zo kunnen tere spullen veilig worden gescheiden van de rest van de bagage.

Uiteraard is de Sports Tourer niet alleen een pakezel, dit is ook een praktische familieauto. De ruimte voor- en achterin is prima. Heel bijzonder is dat de stoelen zijn te bekleden met een vuilwerende stof. Zelfs een licht interieur blijft bij intensief gebruik schoon. Voor deze test is "Top Tec" daadwerkelijk op de proef gesteld. Het werkt echt; vuil krijgt geen vat op de stof en is met een doekje gemakkelijk te verwijderen!

Opel Insignia Sports Tourer

1.6 Turbo

Met de Sports Tourer introduceert Opel ook een nieuwe motor voor de Insignia. Deze meet 1.6 liter en levert dankzij een turbo 180 pk / 230 Nm. De krachtbron komt tussen de bestaande 1.8 liter (140 pk / 175 Nm) en 2.0 liter (220 pk / 350 Nm) motor. Dankzij de turbotechniek moet de relatief kleine 1.6 liter motor prima prestaties leveren, terwijl het verbruik laag zou blijven.

Opel Insignia Sports Tourer

De praktijk geeft echter een ander beeld. In eerste instantie is de 1.6 liter motor inderdaad zeer zuinig (8 liter per 100 km is haalbaar) maar de prestaties zijn onder de maat. Om met de verkeersstroom mee te komen moet soms vol gas worden gegeven. Omdat regelmatig het uiterste wordt gevraagd, loopt het verbruik uiteindelijk toch op.

Bovendien verliest de Insignia de grandeur die deze auto juist zo aantrekkelijk maakt. De motor moet te hard werken om mee te komen en het superieure gevoel dat de andere uitvoeringen geven ontbreekt daarom.

Opel Insignia Sports Tourer

In combinatie met het zogenaamde "FlexRide" systeem kan de bestuurder met een druk op de knop kiezen voor een comfortabel of juist een sportief karakter.

In de "Sport"-stand toont de turbomotor een heel ander karakter. In plaats van terughoudend en kalm, is de Insignia nu gretig en ronduit agressief. Vooral in de stad moet zeer voorzichtig met het koppelingspedaal worden omgesprongen om te voorkomen dat de auto er razendsnel vandoor schiet. Met de prestaties zit het nu wel goed, maar het verbruik loopt op tot minimaal 10 liter per 100 km. Op de Duitse Autobahn wil de turbomotor niets liever dan presteren en staan binnen een oogwenk zeer hoge snelheden op de teller.

Opel Insignia Sports Tourer

Weggedrag

"Flexride" is ook van invloed op de rijeigenschappen. In de sportieve stand stuurt de Insignia strak en daagt dan zelfs uit tot vlot bochtenwerk. Wanneer wordt gekozen voor comfort is de Insignia juist een heerlijke kilometervreter.

Gewoontemensen die iedere dag hetzelfde doen zullen zich misschien prettiger voelen bij de middenmoot. Maar wie altijd op zoek is naar verbetering, doorbeekt de sleur met deze uitblinker van Opel.

Opel Insignia Sports Tourer

Conclusie

De Opel Insignia onderscheidt zich van andere grote zakenauto's met vooruitstrevende techniek, veel aandacht voor vormgeving en een hoge mate van comfort. Dat geldt des te meer voor de "Sports Tourer". Opnieuw is het lijnenspel bovengemiddeld elegant. Dankzij een enorme achterklep is de bagageruimte optimaal bereikbaar.

De nieuwe 1.6 liter turbomotor zal door het uitgesproken karakter niet bij iedereen in de smaak vallen. In tegenstelling tot moderne motoren van andere fabrikanten is de 1.6 turbo niet snel én zuinig; de Opel-motor is snel of zuinig. Een tussenweg is er niet.

Wanneer kalm wordt gereden is het verbruik zeer laag, maar voelt de Insignia ondergemotoriseerd en ontbreekt de grootsheid die deze auto juist zo aantrekkelijk maakt. In de "Sport"-stand loopt het verbruik snel op. De prestaties zijn echter uitstekend en dan maakt de Insignia de naam "Sports Tourer" helemaal waar.

plus
  • Uiterst comfortabel
  • Waardige uitstraling
  • Innovatieve techniek
min
  • 1.6 turbomotor te traag of te snel (geen tussenweg)
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!