30 januari 2009
Honda Insight

Honda Insight

Hybride voor iedereen

Autotest | De term "hybride" heeft de laatste jaren bijna een magische bijklank gekregen. Alleen al bij het horen van deze term worden politici en milieuactivisten enthousiast. Ook het bedrijfsleven laat zich graag van z'n groenste kant zien en koopt massaal van deze zuinige auto's met zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. Maar die combinatie vraagt om ingewikkelde techniek en is daarom niet voor iedereen haalbaar. Maar nu introduceert Honda de Insight, die hybride-techniek binnen bereik van het grote publiek moet brengen.
 

Honda wil met de Insight drempels wegnemen die de andere hybride-modellen minder aantrekkelijk maken. De eerste daarvan is de hoge prijs. Om de Insight voordeliger te kunnen maken, kiest Honda voor relatief eenvoudige techniek.

Het idee achter een hybride-auto is dat een traditionele verbrandingsmotor (benzine danwel diesel) efficiënt is op lange afstanden en bij een constante snelheid. In de stad, met veel stops en tempowisselingen, is een elektromotor een betere oplossing. Een hybride-auto beschikt daarom over twee motoren die afhankelijk van de situatie het werk verdelen.

Honda Insight

Integrated Motor Assist

Honda geeft datzelfde concept een eenvoudigere invulling. De benzinemotor is de hoofdkrachtbron. Wanneer nodig assisteert de elektromotor slechts door een "zetje" te geven en het werk lichter te maken. Bij optrekken of klimmen assisteert de 14 pk / 78 Nm sterke elektromotor de benzinemotor. Dit bespaart in de praktijk even veel brandstof als een complexer systeem dat ook in staat is langere tijd op alleen een elektromotor te rijden.

Natuurlijk moet de stroom voor de elektromotor ergens vandaan komen. Hier kiest Honda een inmiddels vertrouwde methode: tijdens het remmen of uitrollen wordt de energie die daarbij normaal gesproken verloren gaat, nu omgezet in elektriciteit en opgeslagen in accu's. Die "gratis" energie wordt gebruikt om de elektromotor te laten assisteren bij het optrekken.

Maar dat is lang niet het enige wat de Insight zuiniger maakt. Zodra de auto tot stilstand komt, wordt de benzinemotor uitgeschakeld. Wanneer het gas weer wordt ingedrukt, start de motor automatisch weer. Dit gaat echter niet zo soepel en onmerkbaar als bij de concurrenten, maar daar is de prijs van de Insight dan ook naar. Ook de automatische (CVT) versnellingsbak schakelt soms wat onrustig.

Honda Insight

Insight geeft inzicht

Maar de Insight gaat verder dan alleen het vereenvoudigen van bestaande technieken. Honda wil zuinig rijden ook leuk maken en doet dat met "eco-assist": een klein arsenaal aan beeldschermen, animaties en special effects! Dat begint met de vertrouwde verbruiksmeter, die nu van de laatste drie ritten het gemiddelde verbruik registreert. Het doel: iedere rit moet zuiniger dan de vorige!

De achtergrond van de snelheidsmeter wordt afhankelijk van de rijstijl blauw of groen verlicht ("ambient meter"). Hard rijden mag best, maar de snelheid moet wel geleidelijk worden opgebouwd om groen te blijven.

Honda Insight

Het meest leerzaam is een grafiek dat de ene kant uitslaat wanneer te snel wordt geaccelereerd en de andere kant wanneer te hard wordt geremd. Dat laatste lijkt onlogisch: maar hard remmen wijst op een bestuurder die minder goed op het verkeer anticipeert. Bovendien hebben de accu's meer kans om op te laden bij een lange remweg, dan bij een plotselinge stop. Kortom: hoe gelijkmatiger wordt gereden, hoe zuiniger.

Honda Insight

Wanneer de bestuurder lang genoeg zuinig rijdt verschijnen boompjes in het display. Deze hebben eerst alleen takken, maar langer zuinig rijden wordt beloond met bladeren en bloemen aan de bomen. Wie lang, trouw en consequent superzuinig weet te rijden, wordt uiteindelijk beloond met een trofee in beeld!

Mede dankzij "eco-assist" zou het beloofde verbruik van 4,4 liter per 100 km (4,6 liter voor de hier gereden luxere uitvoering) voor iedereen haalbaar moeten zijn. Na een urenlange rit door de stad liet de testauto een gemiddelde van 4,8 liter per 100 km noteren. Een langere rit over buitenwegen resulteerde in 4,6 liter per 100 km.

Rijeigenschappen

De prestaties van de 1.3 liter viercilinder benzinemotor zijn keurig. Wanneer toch een keer extra vermogen nodig is, kan het "ECON"-programma tijdelijk worden uitgeschakeld en dat geeft een merkbaar extra zetje in de rug (4% extra koppel).

De overige rijeigenschappen zijn weinig opmerkelijk en dat is een compliment. Het betekent dat de Insight even goed rijdt als andere auto's in deze prijsklasse, en de bestuurder geen enkele consessie hoeft te doen om zuinig te rijden. Sterker nog: omdat de accu's extreem laag in de auto zijn geplaatst, ligt ook het zwaartepunt zeer laag en heeft de Insight een bovengemiddeld goede wegligging.

Honda Insight

Ruimte

De accu's die noodzakelijk zijn voor een hybride-systeem gaan bij sommige tegenstrevers ten koste van de bergruimte. Omdat deze bij de Insight zeer laag liggen, is ook de binnenruimte vergelijkbaar met andere auto's van deze omvang.

Onder de gestroomlijnde jas biedt de Insight ruimte aan vier volwassenen (de ruimte voorin is goed, de ruimte op de achterbank gemiddeld tot matig) en een forse hoeveelheid bagage. Bovendien kan de achterbank worden opgeklapt, waarna deze groeit van 408 tot 1.017 liter. Kortom: dit is de hybride voor het hele gezin!

Honda Insight

Conclusie

Brengt de Honda Insight hybride-techniek binnen bereik van het grote publiek? Ja, zeker. De Insight rekent af met nadelen van bestaande hybrides. Dat begint met de prijs, want door eenvoudigere techniek toe te passen is de Insight een stuk voordeliger dan andere hybrides. Zoals het hoort bij een hybride-auto rijdt, remt en stuurt de Insight even goed als iedere andere auto, maar is ongemerkt een stuk zuiniger.

Voor wie dat wil, biedt de Insight een scala aan hulpmiddelen om te leren nog zuiniger te rijden en/of het zuinig rijden tot een sport te verheffen.

Tenslotte is de techniek zo slim weggebouwd, dat dit niet langer ten koste gaat van de binnenruimte. Kortom: Honda is in z'n opzet geslaagd, niets staat het grote publiek nu nog in de weg om hybride te gaan rijden.

plus
  • Sportief weggedrag
  • Eco-coach maakt zuinig rijden leuk
  • Eenvoudige, maar doeltreffende hybride-techniek
min
  • Start/stop-systeem werkt niet geheel onmerkbaar
  • Matig zicht in binnenspiegel door tweedelige achterruit
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!