6 mei 2001
 

BMW Z3

Sexawheel

Autotest | De eerste lentezon heeft zich laten zien en meteen begint de cabriokoorts weer te kriebelen. Open rijden onder de blauwe hemel met een stralende zon op de bol is dé ultieme rijervaring. BMW heeft het imago echte rijdersauto's te maken en zet met de Z3 Roadster een buitenissig fraai en uitdagend model neer. Bovendien heeft deze schone alles in huis om het de veeleisende bestuurder naar de zin te maken.
 

Estoril blauw moet één van de mooiste kleuren zijn waarin een auto ooit gespoten is. Het staat de testauto uitzonderlijk goed en maakt deze Z3 tot zo'n fraaie verschijning, dat het als een groot voorrecht voelt een testverslag over deze schoonheid te mogen schrijven. Zo geparkeerd is de auto niet zozeer mooi, de vele welgekozen bijna wulpse bollingen en rondingen geven het ding zelfs een onmiskenbare sexapeal. Dankzij de blauwe cabriokap oogt de auto ook goed met gesloten kap en dat is nog wel eens anders met cabriolets.

De bijzondere Estoril blauwe kleur is normaalgesproken alleen voorbehouden aan de allersnelste BMW's: de M-uitvoeringen. In een speciale gelimiteerde oplage is de kleur éénmalig leverbaar in combinatie met andere motoren. Samen met het M-stuurwiel, -spiegels, -pook en -handremhoes maakt de testauto deel uit van een zeer exclusieve serie waarvan slechts tien exemplaren in Nederland zijn.

BMW Z3

Evenals het exterieur, is ook de vormgeving van het interieur gebaseerd op dat van klassieke roadsters. Zo zijn alle klokken rond met verchroomde randen. Zelfs de display van de (standaard) boordcomputer is ondergebracht in een rond paneel met daaromheen een verchroomd randje. De verlichting wordt bediend met een verchroomde trekschakelaar. Het gehele interieur is oogstrelend, overzichtelijk en geeft de inzittenden het gevoel in een bijzondere auto te rijden.

Daarbij is BMW de ergonomie niet vergeten en is de afwerking van een zeer hoog niveau. De stoelen zitten voortreffelijk en zijn in de S-variant voorzien van verwarming. Zoiets lijkt misschien overbodig in Nederland, maar het maakt het wel mogelijk ook bij kou de kap te openen en te genieten van waarvoor de Z3 is gemaakt: topless rijden. De kap is eenvoudig met twee grote hendels achter de zonnekleppen te openen, waarna het cabrioplezier kan beginnen.

BMW Z3

De 1.9i S is het op één-na-voordeeligste model van de Z3 serie en daarom heeft BMW een keuze moeten maken. De auto is riant uitgerust met onder andere airconditioning, elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen, lederen bekleding, cruise control, vier airbags en ABS.

Daarom is deze uitvoering voorzien van een, om het netjes te zeggen, "minder indrukwekkende" motor. Met de 1.9 liter viercilinder komt de Z3 moeiteloos met het verkeer mee. De auto schakelt prima, zodat het niet bezwaarlijk is de motor op toeren te houden. Dan klimt de krachtbron gretig in de toeren en is het aardig spelen met de Z3. Tot echt indrukwekkende prestaties is de auto met deze motor echter niet in staat. Dit is typisch een geval van veel uiterlijk vertoon, maar weinig prestaties.

Pas als de wegen smaller worden en de bochten talrijker, komt de Z3 in z'n element. Door de zitpositie bijna op de achterwielen laat de auto zich perfect aanvoelen. Dan is het mogelijk bijzonder laat te remmen en de bocht met hoge snelheid in te sturen. De anti-slip regeling kan worden uitgeschakeld om de auto vervolgens driftend door de bocht te zetten, maar het onderstel is zo goed dat daarvoor uitzonderlijk hard en bot moet worden gereden.

BMW Z3

Wie het systeem aan laat staan zal vrijwel nooit iets van de werking merken en denken zelf een bijzonder goed chauffeur te zijn. De combinatie van het onderstel, de precieze besturing en de prachtige gewichtsverdeling maakt de BMW Z3 tot zo'n fijn sturende auto dat de Z3 qua weggedrag de vergelijking aan kan met rassportwagens met middenmotor.

Cruisen

Zie dit instapmodel vooral als een reisauto die niet gekocht wordt om indruk te maken op feesten en partijen, maar om zelf van te genieten. Wie minder gehaast is, zal bovendien extra genieten van het cabrio-rijden en kan heerlijk cruisen met de Z3. De motor is vooral zeer sterk, zodat gemakkelijk lage snelheden in hoge versnellingen kunnen worden gereden zonder dat de motor afslaat; ideaal om met een armpje uit het raam kalm over de boulevard te toeren.

Daar trekt de auto -met of zonder fotomodel- veel aandacht. Niet alleen BMW-rijders blijken aan de hand van de kleur denken te weten dat het om iets heel bijzonders gaat, ook de politie heeft bovengemiddeld veel interesse voor de Z3. Tijdens de testperiode werd de auto meer dan eens tijden lang door de politie gevolgd, die haast verbaasd is dat deze opvallende verschijning geen overtreding begaat, om vervolgens teleurgesteld een ander slachtoffer te zoeken.

BMW Z3

De cabrio-ervaring van de Z3 verschilt van die van andere roadsters. Omdat de voorruit relatief laag is en de stoelen hoog, is het gevoel van vrijheid enorm. Daar staat tegenover dat de wind maar net over de kruinen van de inzittenden blaast en het (optionele) windscherm op de snelweg geen overbodige luxe is. Vooral lange inzittenden vangen bovengemiddeld veel wind.

Het niveau van de rijgeluiden is tot zo'n 100 km/u keurig, daarboven moet de stem worden verheven om nog een goed gesprek te kunnen voeren. De kwaliteit van de kap is prima. Die bestaat uit twee lagen, in het interieur steken geen stangen of scherpe delen uit. Het geluidsniveau met gesloten kap is opnieuw netjes. Torderen is de auto vreemd, wat samen met de perfecte afwerking en de als kluisdeuren sluitende portieren een zeer degelijk en Duits gevoel geeft. De Z3 geeft het gevoel dat met deze schoonheid nooit iets kapot zal gaan en het plezier eeuwig voort zal duren. Niets liever dan dat!

Conclusie

De BMW Z3 blinkt uit door een uitdagende vormgeving en sublieme wegligging. De 1.9i uitvoering is bepaald niet snel en daarmee vooral bedoeld voor de stille genieter die de auto niet koopt om indruk te maken op vrienden, maar om rustig mee te toeren. Wie toch probeert indruk te maken, wordt er zelfs door de eenvoudigste GTi nog uitgereden.

Wel is de auto praktisch. De kap is van goede kwaliteit en leent zich dankzij de dubbellaagsconstructie ook goed voor rijden in de winter. De bagageruimte is groot genoeg voor twee weekendtassen zodat ieder weekend met de Z3 een weekendje Franse Rivièra wordt. Ik zou het wel weten met deze sexy verschijning ... (Ivo Kroone)

plus
  • Adembenemend mooi
  • Sublieme besturing en wegligging
  • Zeer fraaie en degelijke afwerking
min
  • Matige prestaties
  • Plastic achterruit
  • Enorme dode hoek met gesloten kap
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!