Opel GT
Voor zon- en feestdagen
Op een lijstje van mogelijke pretauto's voor in het weekend zal de Opel GT een prominente plaats innemen. Het flamboyante uiterlijk geeft het gevoel van een rasechte "supercar". Deze auto is niet zozeer mooi, maar zelfs opwindend. De lijnen zijn wulps en extravagant als van een Corvette, maar zonder het vulgaire en het foute.
Om het gewicht laag en het karakter puur te houden, heeft Opel gekozen voor een traditionele handbediende stoffen cabriokap. Een bijkomend voordeel: de GT ziet er met gesloten kap al even intrigerend uit als met geopend dak.
De kap is, na enige oefening, binnen luttele seconden te openen en te sluiten. Het comfort met gesloten dak is redelijk, zelfs de hoofdruimte valt niet tegen. Met geopend dak geeft de GT de vrijheid en de bewonderende blikken die horen bij een auto als deze.
Interieur
Het interieur is fraai verzorgd met twee diepe sportstoelen die volop zijdelingse steun bieden. Alhoewel de GT oogt als een Spartaanse volbloed sportwagen, is het interieur relatief luxueus. Airconditioning, cruise-control, een boordcomputer en een audiosysteem (met MP3, AUX-ingang en stuurbediening) zijn allemaal standaard.
De bergruimte is minimaal. Het dashboardkastje en het bergvak achter de stoelen bieden samen minder ruimte dan een gemiddeld lunchtrommeltje. Met gesloten dak is de bagageruimte redelijk, met geopend dak past er hoogstens een strak gevouwen jas in de kofferruimte.
Luxeproblemen
Dat is niet het enige luxeprobleem van deze GT. De bodemvrijheid is minimaal. De neus loopt spits toe waardoor de overhang groter is dan op het eerste gezicht lijkt. Een kunststof rand onder de voorbumper doet dienst als waarschuwingssysteem. Wanneer die rand (hoorbaar) de grond raakt, is de grens bereikt. Nieuwbouwwijkjes vol drempels vormen een "no go area" voor de GT en dat beperkt het gebruik ernstig.
Gelukkig staat tegenover de minimale bodemvrijheid een maximale wegligging. De besturing is lekker zwaar en uiterst direct. Daardoor laat de GT zich uiterst exact sturen en dat geeft volop rijplezier. De GT is lenig, wendbaar en uiterst alert. Zelfs met geopend dak is torderen deze cabrio geheel vreemd. De wegligging is zo goed dat het lef van menig bestuurder eerder op is dan de grip van de auto.
Toch is de GT geen pure sportwagen en geen opvolger van de Opel Speedster. Op het grensgebied wordt de auto zweverig. Bovendien geeft de stuurbekrachtiging geen enkele feedback. In snel genomen bochten is niet te voelen wanneer de voorwielen gaan wringen of wanneer het wegdek slecht is.
De tractiecontrole en anti-uitbreekcontrole zijn onafhankelijk van elkaar aan en uit te schakelen. De GT biedt naar wens geen hulp, alleen hulp wanneer dat hoog nodig is ("Competition mode") of alle hulp. In deze laatste stand is er geen enkele speelruimte, het elektronische vangnet grijpt in voordat de bestuurder ook maar een beetje kan dollen.
Turbo
De kracht komt van een twee liter vier cilinder turbomotor die de achterwielen aandrijft. Het geluid van de krachtbron is diep en imposant, maar niet zo prominent dat het vermoeit. De turbo geeft een prachtige puf bij het schakelen op hoge toeren, wat bijdraagt aan de sensatie.
De GT is in beginsel geen agressieve of opdringerige sportwagen. Het is goed mogelijk kalm te toeren en te genieten van de omgeving. Dat is ook hoe Opel de auto presenteert: als een razendsnelle toerauto, niet als een volbloed racemonster.
Wanneer het mag, is de GT wel degelijk een razendsnelle sprintmachine. Zodra de turbo bijspringt is de GT zinderend snel. De sprint van 0 naar 100 km/u kost 5,7 seconden. De versnellingsbakverhoudingen zijn kort, om het motorvermogen maximaal te kunnen benutten. Bij tussenacceleraties kan de GT de inzittenden heerlijk in de stoelen drukken. De motor brult, de turbo fluit, de bestuurder geniet. Daar gaat de zondagsrust ...
Conclusie
De Opel GT heeft een dubbel karakter. Op een aantal punten gedraagt de auto zich als een pure sportwagen. Dat blijkt uit de elementaire opzet, de minimale bodemvrijheid, de sterke turbomotor en het perfect gebalanceerde onderstel. Het pure karakter wordt echter teniet gedaan door een te prominente stuurbekrachtiging en opdringerige veiligheidssystemen.
Toch is het plezier er niet minder om. De riante uitrusting hoort misschien niet in een roadster, maar is wel heel prettig. De veiligheidssystemen zijn misschien iets te prominent aanwezig, maar maken het rijplezier wel zorgeloos. Rijden met de Opel GT maakt van iedere dag een feestdag!
- Heel veel rijplezier
- Geslaagde vormgeving
- Uitstekende prestaties
- Minimale bergruimte
- Bijzonder weinig bodemvrijheid
- Halfslachtig karakter: deels racewagen, deels luxe wagen