11 juni 2002
 

Mazda 6 (2002 - 2008)

Van zessen klaar

Autotest | Het lijkt een trend te worden onder de Japanse merken. Nadat de auto's uit het land van de rijzende zon steeds onopvallender, gladder en anoniemer werden, is ook Mazda een nieuwe weg in geslagen. Daarom heet de opvolger van de Mazda 626 geen 626 meer, maar simpelweg "Mazda6". Met dit nieuwe vlaggenschip toont het merk naar eigen zeggen zijn toekomstbeeld. Een test met de 6 leert dat Mazda helemaal klaar is voor de toekomst.
 

Gezeten achter het stuur van de Mazda6 heeft de testrijder direct een aangenaam gevoel dat uitnodigt tot het maken van veel kilometers. Het met leder beklede stuurwiel ligt prettig in de hand, de dikke korte versnellingspook met leder en chroom valt prettig in de handpalm en de stoelen geven mede dankzij een materiaal dat het midden houdt tussen stof en suède een aangename zit. De zetels zijn prima verstelbaar, alleen worden ze rond de schouderbladen iets smaller en dat kan voor lange bestuurders minder prettig zijn.

Het dashboard is weinig origineel maar wel heel fraai verzorgd. De grote meters achter het stuurwiel zijn voorzien van een verchroomde rand en de middenconsole contrasteert met het verder zwarte dashboard door gebruik van zilverkleurig kunststof. Dat "zilver" is niet alleen gebruikt voor de achtergrond, maar ook voor alle knoppen, een deel van de middentunnel en het leder rondom de versnellingspook. Op het risico dat Mazda naast de schoenen gaat lopen: het gevoel van de cockpit van de Mazda6 heeft wel iets weg van dat van de Lexus IS200.

Mazda 6 (2002 - 2008)

Touring

De testauto is een Touring-uitvoering en dat is het op één na eenvoudigste uitrustingsniveau. Toch is het aantal knoppen niet gering en heeft de bestuurder het tijdens de eerste testkilometers voor het uitzoeken om de diverse functies eens aan een test te onderwerpen. Wat opvalt is dat dit "eenvoudige" exemplaar steeds een stapje verder doet dan gebruikelijk. Zo zijn de zijruiten niet alleen voor, maar ook achter elektrisch te bedienen.

Ook de airconditioning is niet handmatig, maar als automatische klimaatcontrole uitgevoerd. Alle gegevens over het klimaat zijn te vinden op een breed display centraal bovenop het dashboard. Dat display wordt gedeeld met de standaard gemonteerde boordcomputer. Deze laatste voorziening wordt bediend met kleine toetsjes naast het display en niet, zoals meer gebruikelijk, met een knop op het uiteinde van een hendel aan de stuurkolom.

Ook cruise-control is standaard op de Touring-uitvoering. Deze laat zich samen met het audiosysteem bedienen met toetsen op het stuurwiel en blinkt uit in eenvoud en duidelijkheid. De standaard gemonteerde radio is een bijzonder verhaal, want het gaat hier heel letterlijk om een radio. Voor cassette of cd moet worden bijbetaald. Toch verdient het systeem een compliment, want de klank van de radio is duidelijk beter dan gemiddeld.

De hoeveelheid bakjes, vakjes en luikjes kan wedijveren met die van de beste MPV. Vaak zijn die vakjes dan weer voorzien van een ronde rand, waardoor ze tevens dienst kunnen doen als bekerhouder. Ook de grote ruimtes zijn goed verdeeld, want voor een auto in deze klasse behoort de 6 tot de zeer ruime exemplaren. De ruimte voorin is goed, de ruimte op de achterbank is beduidend beter dan die van soortgenoten en de bagageruimte is enorm.

Mazda 6 (2002 - 2008)

Dat het interieur een sportief en luxueus gevoel geeft is niet geheel toevallig. Mazda wil met de 6 een sportiever imago neerzetten dan met de 626. Daarmee wil Mazda niet alleen de trouwe klanten bedienen maar ook een hele nieuwe groep kopers voor het merk winnen.

Mazda 6 (2002 - 2008)

De vormgeving is uiteraard zakelijk en representatief, maar de tekenaars hebben kans gezien daar met lange elegante lijnen een sportieve en moderne ondertoon in aan te brengen. Vooral de koplampen en achterlichten benadrukken het vooruitstrevende aspect. De brede maar lage koplampen lopen om de hoeken door en geven het front een vastberaden blik. De achterpartij is rond waarbij vooral een mooie lijn tussen de bumper en de fraaie transparante achterlichten voor het elegante element zorgt. Het is mede dankzij deze achterpartij dat dit de eerste Mazda in een lange tijd is die weer bekijks wist te trekken van omstanders tijdens de diverse fotostops.

Techniek

De Mazda6 is leverbaar met een 1.8, 2.0 of 2.3-liter benzinemotor of een 2.0-liter common rail diesel. De 1.8-liter viercilinder in de testauto heeft een goedmoedig karakter. Met de 120 pk die de krachtbron levert is de 6 in staat om probleemloos met het overige verkeer mee te komen en als het moet sneller te zijn. Omdat de maximale kracht pas bij een relatief hoog toerental beschikbaar is, maakt de bestuurder vaak onwillekeurig wat meer toeren dan gebruikelijk.

Mazda 6 (2002 - 2008)

Wanneer op de snelweg vlot van 100 naar 120 km/u moet worden geaccelereerd, komt de motor soms iets te kort en is het noodzakelijk kortstondig terug te schakelen naar de vierde versnelling. Gevolg is dat de Mazda6 ook iets minder stil is dan de meeste soortgenoten, zij het nog steeds binnen zeer acceptabele grenzen. Ondanks het harde werken, zou de motor over de testperiode genoegen nemen met 7,1 liter Euro loodvrij per 100 kilometer.

Een tamme motor wil niet zeggen dat de Mazda6 geen sportief weggedrag kent. Het onderstel en de besturing geven de 6 het dynamische gevoel van een compacte auto, terwijl dankzij de lange wielbasis het comfort van een grote auto behouden blijft. Dat maakt de 6 bijvoorbeeld eenvoudiger en aangenamer te rijden in de stad, terwijl het gedrag op de buitenweg niet onderdoet voor dat van andere grote auto's.

Bovendien reageert de auto iets directer op de besturing zodat ook stevig bochtenwerk met de 6 een zekere voldoening geeft. Het is vooral dit rijgedrag dat de Mazda6 wel eens tot het verkoopsucces kan maken waar Mazda op hoopt. De schijven rondom (met ABS/EBD) zijn dankzij een zeer direct en precies te doseren pedaal altijd in staat de 6 vastberaden en veilig weer tot stilstand te brengen.

Conclusie

Met de Mazda6 luidt het merk duidelijk het begin van een nieuw tijdperk in. De Mazda6 onderscheidt zich van andere Mazda's door een meer gedurfd ontwerp (alhoewel in het zakelijke segment nooit vuurwerk verwacht kan worden) en meer dynamische rijeigenschappen dan voorheen. In vergelijking met andere auto's in deze klasse zijn de sterkste punten van de Mazda6 de moderne vormgeving, het praktische en fraaie interieur, de nette prijs en opnieuw het levendige rijgedrag. Wat blijft van het "oude" Mazda is de Japanse betrouwbaarheid, die zich vertaalt naar gegarandeerde onderhoudskosten van de dealer en/of een aantrekkelijke leaseprijs.

plus
  • Levendig rijgedrag
  • Vele praktische details
  • Fraai en ruim interieur
min
  • Geen achterruitenwisser
  • Iets minder stil dan gemiddeld
  • Wel radio, maar cassette of cd is optioneel
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!