Subaru Legacy (1990 - 2003)
Schijn bedriegt
Subaru heeft een eigen kijk op veiligheid. Ook bij Subaru zijn airbags, gordelspanners en verstevigingsbalken in de portieren niet meer weg te denken. Maar het zijn allemaal middelen om een klap zo goed mogelijk op te vangen. Beter is een ongeluk te voorkomen en daarom zet Subaru "all wheel drive" (AWD) in. Door niet alleen de voorwielen of alleen de achterwielen, maar alle vier de wielen aan te drijven, krijgt de auto veel betere rijeigenschappen.
Bij een voor- of achterwielaandrijver bestaat de kans dat de auto naar de buitenkant van de bocht glijdt of dat de achterkant een eigen koers inzet bij een panieksituatie. Bij vierwielaandrijving hebben alle wielen voorwaartse energie zodat de auto in een scherpe bocht of uitwijkmanoeuvre de gewenste koers blijft volgen, ook als één of enkele wielen tijdelijk grip verliezen.
Dit komt het best tot zijn recht bij regen of gladheid, maar ook op droog wegdek is het voordeel van AWD gemakkelijk te bewijzen. De beruchte "elanduitwijkproef" wordt door de Legacy zo glansrijk doorstaan dat de verleiding niet is te weerstaan tijdens de proefrit diverse denkbeeldige elanden te ontwijken. Op een compleet verlaten Maasvlakte werden dat zelfs hele kuddes. Reuze leuk dat AWD.
Omdat het motorvermogen op alle vier de wielen wordt overgebracht, is de Legacy ondanks zeer zware regenval niet te verleiden tot wielspin bij een verkeerslicht; de auto gaat kaarsrecht en vastberaden richting horizon.
Remmen met extra's
Als de horizon te snel op de bestuurder af komt, kan deze een beroep doen op een prima set remmen (schrijven voor, trommels achter) met ABS.
Bovendien heeft de Legacy, evenals de meeste Subaru's, een aardige extra: een "hillholder". Deze voorziening zorgt ervoor dat wanneer de auto op een helling staat, de voetrem automatisch wordt vastgehouden zolang het koppelingspedaal is ingedrukt. De auto voert dus het hellingproefje voor de bestuurder uit. Als het koppelingspedaal wordt losgelaten, wordt ook de rem losgelaten. Zeker met een zware aanhanger is dit een uitkomst en wordt de veiligheid gediend doordat de bestuurder beide handen aan het stuurwiel kan houden.
Boxer
Een andere verklaring voor het voorbeeldige weggedrag van de Legacy is de boxermotor. Dit type motor is compacter en heeft een lager zwaartepunt dan een traditionele lijnmotor. Een ander voordeel van de boxermotor is de eenvoud, dat zorgt voor lage onderhoudskosten en een verminderde kans op storingen. Dit basismodel van de Legacy reeks is voorzien van een 2 liter viercilinder boxermotor die wordt gekenmerkt door trekkracht en souplesse.
Rijden met de Legacy geeft hetzelfde genoegen als langzaam rijden met een sportwagen: altijd het gevoel veel kracht beschikbaar te hebben om ineens weg te kunnen schieten. Ongeacht de gekozen versnelling heeft de Legacy altijd meer dan voldoende trekkracht.
Als het op echte brute kracht aankomt is de Legacy zeker geen sportwagen, maar voor een auto van nog geen fl. 50.000,- zijn de prestaties heel behoorlijk. Bovendien mag deze Legacy LX een aanhanger tot 1.400 kg trekken. Voor zwaarder gemotoriseerde uitvoeringen geldt zelfs een maximum van 1.800 kg. Subaru rekent er op dat de auto als trekauto zal worden gebruikt, want de bekabeling voor een trekhaak is af-fabriek al aanwezig.
Ook het onderstel is berekend op een zware last, want met slechts één inzittende is het stevig of zelfs hard te noemen. Wie daarvan houdt valt definitief voor de Legacy, voor anderen kan het vooral op de lange afstand vermoeiend zijn.
De rijgeluiden zijn sterk afhankelijk van de omstandigheden. Tot zo'n 3000 toeren per minuut is de motor nauwelijks hoorbaar, daarboven worden de inzittenden op de karakteristieke zang van de boxermotor getrakteerd. Op de snelweg maakt de motor aangenaam weinig toeren, zodat alleen de banden en de rijwind hoorbaar zijn. Op dit laatste gebied had Subaru beter werk kunnen leveren, want in vergelijking met andere auto's in dit segment is de rijwind (opnieuw: afhankelijk van de omstandigheden) nadrukkelijker aanwezig.
Interieur
Het interieur van het basismodel van de Legacy is bepaald geen toonbeeld van creativiteit. Het dashboard is opgetrokken uit sober kunststof en telt een groot aantal blanco toetsen die alleen op duurdere uitvoeringen een functie hebben.
Ook de stoelen zijn bekleed met een weinig inspirerende grijze stof. De zijdelingse steun is goed, maar door een wat diep vallende rugleuning zitten grote bestuurders continu met het hoofd tegen de hoofdsteun. Deze houding is in eerste instantie wat onwennig, maar na een lange dag rijden blijven de stoelen aangenaam. De geleerden bij Subaru zullen er dus wel over hebben nagedacht. Het meubilair in de duurdere Legacy's is in hoogte verstelbaar en heeft een lendensteun.
De ruimte op de achterbank is riant. Hier houden twee volwassenen het ook tijdens een lange rit goed uit. De achterruit loopt ver naar achteren door zodat een enorme hoedenplank maar slechts een kleine achterklep overblijft. Het voordeel hiervan is dat de auto gemakkelijk is te overzien tijdens het parkeren. De opening tot de kofferruimte is voldoende en de kofferruimte is met 455 liter inhoud gigantisch.
Conclusie
De Subaru Legacy is op het eerste gezicht een gewone middenklasser. Zowel het interieur als het exterieur vallen in de slaapverwekkende middenklasse waar de Mitsubishi Carisma en Toyota Avensis de boventoon voeren.
Maar de Subaru is een middenklasser met een paar extra's, extra's waarmee de auto duidelijk boven dat gemiddelde uitsteekt. Die extra's zijn echter niet aan de buitenkant te zien, maar moeten worden gezocht in techniek die borg staat voor zeer goede rijeigenschappen. Dankzij de toepassingen van permanente vierwielaandrijving en een heerlijke boxermotor staan de rijeigenschappen van de Legacy op een welhaast eenzaam hoog niveau. Dat geeft niet alleen extra rijplezier, maar ook een grote dosis actieve veiligheid.
- Heel prettige motor
- Zeer goede wegligging
- Grote actieve veiligheid
- Zijwindgevoelig
- Geen zijairbags
- Matig schakelende versnellingsbak