15 februari 2008
Saab 9-3 Turbo X

Saab 9-3 Turbo X

De X factor

Autotest | Saab introduceert een heel bijzondere uitvoering van de 9-3: de Turbo X XWD. De turbomotor levert 280 paardenkrachten. XWD wijst op vierwielaandrijving, dat er samen met een elektronisch sperdifferentieel voor zorgt dat het extra vermogen ten volle kan worden benut. Om het nog exclusiever te maken produceert Saab slechts 2.000 stuks van deze Turbo X. Autozine kreeg er één te pakken ...
 

Aanleiding voor deze speciale uitvoering van de Saab 9-3 is de dertigste verjaardag van de turbo-technologie van het merk. Dertig jaar geleden maakte een illustere zwarte Saab met turbomotor de straten onveilig en nu is het de beurt aan een nieuwe generatie.

Om de Turbo X te onderscheiden van de gewone 9-3 is de 2.8 liter zescilinder motor met chiptuning sterker gemaakt. Deze levert nu 280 in plaats van 250 pk. Het koppel steeg van 350 naar precies 400 Nm. Bovendoen is het volle vermogen nu beschikbaar in de eerste versnelling, terwijl gewone Saabs 9-3 iets worden beperkt om de bestuurder tegen zichzelf te beschermen.

Dankzij al deze aanpassingen sprint de Turbo X vanuit stilstand naar 100 km/u in 5,7 seconden (een volle seconde sneller dan voorheen). Daarmee kan deze supersportieve 9-3 zich meten met iconen als de Subaru Impreza WRX en Mitsubishi Lancer Evo.

Saab 9-3 Turbo X

Cross wheel drive

Om het toegenomen motorvermogen nuttig te kunnen gebruiken, wordt het niet alleen op de voorwielen overgebracht. Dankzij "XWD" (Cross Wheel Drive) wordt de kracht van de motor afhankelijk van de situatie over de voor- en achterwielen verdeeld. Dankzij "e-LSD" (elektronisch gelimiteerd slip differentieel) wordt het vermogen bovendien over het linker- en rechterachterwiel verdeeld.

Het probleem is dat het zwaartepunt van een auto afhankelijk van de situatie meer op de voor- of de achterwielen rust. Bij accelereren verplaatst het zwaartepunt zich naar achteren, waardoor de voorwielen minder grip hebben. Daarom stuurt XWD het motorvermogen grotendeels naar achteren bij voluit accelereren. Bij het wisselen van richting verschuift het gewicht van de auto van links naar rechts. Daarom verdeelt "e-LSD" het vermogen ook over het linker- en rechter achterwiel.

Saab 9-3 Turbo X

Het effect is dat de Turbo X de 280 paardenkrachten optimaal kan benutten. Wielspin vermindert, de grip neemt toe en bochten kunnen sneller genomen worden. Bij andere auto's wordt ditzelfde bereikt door individuele wielen af te remmen wanneer deze het motorvermogen niet goed kunnen verwerken. Saabs oplossing geeft echter meer comfort (geen rem-ingreep) en maakt de auto sneller (wederom: geen rem-ingreep).

Saab 9-3 Turbo X

Daarbij zijn er andere verbeteringen aan de Turbo X gedaan. De remschijven zijn groter, de anti-roll bar is zwaarder, het onderstel is verlaagd en de velgen/banden zijn aangepast.

De auto is niet lichter gemaakt en daarom blijft dit een zware, luxe personenauto en geen sportwagen. De Turbo X is daarom veel minder agressief en scherp dan de eerder genoemde Subaru en Mitsubishi. Daar staat tegenover dat de Saab veel comfortabeler is en zich daarom nog beter leent voor het afleggen van lange afstanden.

Saab 9-3 Turbo X

Zwart

Uiterlijk is de Turbo X herkenbaar aan de zwarte kleur, die consequent is doorgevoerd in het interieur. Als ode aan Saabs luchtvaarttak verschijnt na het starten van de motor de inspirerende tekst "Ready for take-off" in het display. Op verzoek van de klant kan de dealer deze tekst aanpassen. Zoals iedere Saab 9-3 verwent ook deze Turbo X met voortreffelijke stoelen en een dashboard dat om de bestuurder is heengebouwd. Helaas is en blijft de ruimte op de achterbank beneden gemiddeld.

Saab 9-3 Turbo X

Omdat Saab slechts 2.000 exemplaren van de Turbo X fabriceert, is de auto op het moment van schrijven al bijna uitverkocht. Maar er is hoop! Zowel de getunede 2.8 V6 motor als XWD-aandrijving (maar niet het "e-LSD") zijn voortaan ook leverbaar op de gewone 9-3. Alleen de illustere zwarte verschijning blijft voorbehouden aan de Turbo X.

Conclusie

Het was een waar voorrecht om te mogen rijden met één van de 2.000 Saabs 9-3 Turbo X XWD. Deze 9-3 turbo is nog sneller geworden en kan het extra vermogen dankzij XWD optimaal benutten. Deze snelste uitvoering van de 9-3 is echter geen haarscherpe sportwagen geworden. De Turbo X is een eersteklas reisauto die buiten comfort en veiligheid nu nog betere prestaties biedt.

Zowel de sterkere turbomotor als XWD zijn binnenkort ook beschikbaar voor de gewone Saab 9-3. Kortom: dankzij de X factor heeft iedere Saab 9-3 er een talent bij gekregen!

plus
  • Sublieme prestaties
  • Zeer veilig dankzij vierwielaandrijving
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!