Audi S3
Ook verkrijgbaar in grijs
Audi levert de A3 met een 3.2 liter zescilinder motor. Maar wanneer de sleutel van de S3 wordt omgedraaid, klinkt niet het machtige geluid van een V6. In plaats daarvan klinkt een heel gewoon motorgeluid. Ook een oliedrukmeter, turbodrukmeter, stopwatch of andere pretverhogende zaken komen niet tot leven.
Audi heeft de snelste A3 voorzien van een gewone viercilinder motor met een heel gewone inhoud van twee liter. Dankzij benzine-injectie en een turbo is die krachtbron toch goed voor een ongewoon hoog vermogen van 265 pk en maximaal 320 Nm trekkracht.
Klaar voor de start ...
De versnellingsbak is aangepast aan het sportieve karakter van de auto. De versnellingen zijn kort en de verhoudingen zijn zo gekozen dat de turbo optimaal gebruikt wordt. Dat is vanaf het eerste moment te merken. De S3 is al even ongeduldig als de testrijder en het duo wil presteren. Dit is het type auto waarmee het lastiger is om kalm op te trekken dan weg te spuiten bij ieder verkeerslicht. Wie zich laat verleiden, heeft 5,7 seconden na vertrek de 100 km/u al bereikt. Wie zich niet laat verleiden is ongemerkt toch vaak het snelste weg.
Ondanks de korte verhoudingen van de versnellingsbak duurt het toch heel even tot de turbo wakker wordt, maar dan levert de S3 prestaties van sportwagenniveau. De inzittenden worden flink in de stoelen gedrukt, de horizon komt alarmerend snel dichterbij, wegen lijken korter dan voorheen en de S3 blijft accelereren.
Ook als het al hard gaat, kan de S3 tussenacceleraties neerzetten die vriend en vijand doen verstellen. Vooral een signaal-oranje auto moet zich keer-op-keer bewijzen. Of is dat het opgewonden type achter het stuur?
Dankzij het forse koppel is de S3 niet alleen een stoplichtsprinter, maar is de Autobahn ook een geschikt speelterrein. Om de coureur tegen zichzelf te beschermen heeft Audi de topsnelheid elektronisch begrensd op 250 km/u. Gevoelsmatig kan het ook niet heel veel harder dan dat, alhoewel de schaalverdeling van de snelheidsmeter doorloopt tot een optimistische 300 km/u.
Het enige dat ontbreekt bij al dit spektakel is een omlijsting met een sportief geluid. Daardoor lijkt het soms allemaal minder hard te gaan en is de ervaring minder intens dan met soortgelijke auto's.
Quattro
Dankzij de Quattro vierwielaandrijving kan de S3 het overvloedige vermogen probleemloos overbrengen op het asfalt. Wielspin is alleen op te wekken door de auto op slecht wegdek doelbewust uit balans te brengen en dan vol gas te geven. Wie de auto in balans houdt, kan zelfs in een bocht vol accelereren en dan blijft de S3 even stabiel als bij een sprintje op het rechte stuk.
Dit is waar de S3 uitblinkt, want alleen het motorvermogen is niet uniek. Zo heeft een beduidend voordeliger Seat Leon Cupra dezelfde motor (zij het met ander motormanagement), maar moeten daar alleen de voorwielen het vermogen zien te verwerken. Waar andere snelle auto's wringen, piepen en uiteindelijk slippen blijft de S3 onverstoorbaar de ingezette koers volgen. Op een bochtig parcours moet deze Audi alleen de vierwielaangedreven concurrentie van Subaru en Mitsubishi voor zich dulden.
De goede wegligging is ook te danken aan het aangepaste onderstel. De S3 ligt 2,5 cm lager bij het wegdek dan een gewone A3. Uiteraard zijn de banden en dempers van het sportieve type. Achter de 18 inch velgen zijn 17 inch remschijven te vinden die goed op hun taak zijn berekend. De S3 is hard afgeveerd, maar niet zo hard dat het vermoeiend wordt. Iedere rimpel in het wegdek is voelbaar, iedere richel geeft een klap door de auto, maar toch is het redelijk uit te houden op de lange afstand.
Gewoontjes
Vooral wanneer het gas niet te diep wordt ingedrukt, kan de S3 zich gedragen als een heel gewone Audi A3. Zo lang de naald van de toerenteller onder de 2.500 toeren per minuut blijft, is nauwelijks te merken dat dit één van de snelste hatchbacks op de markt is.
Dan is het ineens heel prettig dat Audi niet heeft gekozen voor een grote motor, een grote uitlaat en een groots geluid. Dan is het prettig dat de turbomotor ook heel zuinig kan zijn.
Dan is de S3 vooral het topmodel van de A3-lijn met standaard onder andere xenon koplampen, cruise-control, links/rechts gescheiden klimaatcontrole en alarm. Het "Pro Line"-pakket voegt daar een navigatiesysteem, uitgebreide boordcomputer en parkeerhulp aan toe. Het optionele Bose audiosysteem is geen aanrader, het heeft een bombastisch en vermoeiend discogeluid dat alleen in de smaak valt bij tieners met chronische toondoofheid.
Zoals iedere A3 is ook de S3 smetteloos afgewerkt. De ruimte voorin is royaal en de grote sportstoelen bieden comfort en een prima zijdelingse steun. Als de testrijder de rijstijl en het jasje aanpast, is de Audi S3 ineens een heel beschaafde zakenauto.
Conclusie
De oranje flits die naar de naam "Audi S3" luistert, maakte een week lang de omgeving rondom de Autozine-redactie onveilig. Alhoewel, dat laatste woord is strikt genomen niet correct. De prestatiedrang van de Audi S3 is enorm en juist daarom heeft Audi er alles aan gedaan het vermogen veilig op het asfalt over te brengen. Een straf onderstel, bijterige remmen en vierwielaandrijving maken het mogelijk de paardenkrachten optimaal te benutten. Tegelijkertijd is de S3 even praktisch als een gewone A3, waardoor dit pretnummer dagelijks is te gebruiken.
Helaas heeft Audi de S3 voorzien van een prijskaartje dat al even gepeperd is als de prestaties. Voor minder geld zijn een nog snellere Subaru Impreza WRX of Mitsubishi Lancer Evo met gelijkwaardige uitrusting te koop, die ook een turbomotor en vierwielaandrijving hebben. Met hun brullende motoren en gigantische spoilers geven die auto's nog meer het gevoel een pure sportwagen te rijden en kunnen de beide Japanners nog harder een hoek om. Maar de Audi heeft een groot voordeel: de S3 is ook in het grijs verkrijgbaar en dan is het een beschaafde zakenauto die op z'n tijd uiterst onbeschaafd huis kan houden.
- Zeer snel
- Dagelijks bruikbaar
- Extra veiligheid dankzij vierwielaandrijving
- Duur
- Matige ruimte achterin