21 december 2007
Renault Grand Modus

Renault Grand Modus

De juiste modus?

Autotest | Renault had het zo goed bedoeld. De Modus was een guitig wagentje dat maximale binnenruimte haalde uit minimale buitenmaten. De vormgeving was vrolijk, het interieur ronduit slim. Ondanks alle goede bedoelingen koos de klant voor meer traditionele MPV's van andere merken. Daarom is de Modus nu aangepast en verkrijgbaar als extra ruime Grand Modus. Heeft Renault dit keer de juiste modus gevonden?
 

Is het vrolijke er af of is de Modus juist stoerder geworden? De meningen verschillen. In ieder geval is duidelijk dat de Modus is gemoderniseerd om beter bij de andere Renault-modellen te passen. De koplampen kijken niet langer als brave ogen de wereld in, maar hebben nu een vastberaden blik. Aan de achterzijde zijn de ronde lampen vervangen door strakke, moderne exemplaren. Een horizontale chromen strip zorgt er voor dat de auto er breder uitziet. Dit is niet langer een guitige mini MPV, maar een serieuze ruimteauto.

Renault Grand Modus

Grootse mode

De Modus onderging niet alleen een facelift, er is nu ook een compleet nieuwe versie verkrijgbaar. De "Grand Modus" is 16 cm langer dan de gewone Modus. Deze extra lange versie is herkenbaar aan een extra zijruitje. De "Grand Modus" heeft een langere wielbasis (+ 93 mm) en biedt daarom zowel meer beenruimte achterin als een grotere bagageruimte.

De achterbank staat op rails om afhankelijk van de situatie te kunnen kiezen voor meer beenruimte of meer bagageruimte. Met de achterbank in de voorste stand biedt de Modus achterin alleen ruimte aan kinderen, maar is achterin ruimte voor 410 liter bagage. Meer concreet: dat is voldoende voor de vakantiekoffers van een klein gezin.

Wel lastig is dat de achterklep niet bijzonder ver opent. Menigeen moet onhandig gebukt laden en lossen, met het risico daarbij het hoofd te stoten. Ook de forse tildrempel bemoeilijkt het in- en uitladen van bagage. Helaas heeft Renault deze problemen niet aangepakt tijdens de verjongingskuur.

Zowel aan de voor- als achterkant is een hendel te vinden om de achterbank te verschuiven. Met de achterbank in de achterste stand is de beenruimte achterin riant. De beenruimte achterin de Grand Modus is dan gelijk aan die van de Vel Satis; Renault's luxe directielousine! De bagageruimte (305 liter) is nu nog steeds voldoende voor enkele reistassen.

Renault Grand Modus

Bakjes & vakjes

Het optionele glazen dak (een groot paneel boven de voorstoelen en een glasplaat boven de achterbank) versterkt het gevoel van ruimte enorm, maar dit gaat ten koste van enkele kostbare centimeters hoofdruimte.

Zonder dit panoramadak is de Modus te voorzien van handige bergvakken in het plafond. Ook heel praktisch zijn de vliegtuigtafeltjes aan de rugleuningen van de voorstoelen. Helaas voorziet Renault niet in de bijbehorende 12 volt stopcontacten achterin, het DVD en laptopplezier achterin is daarom van beperkte duur.

Alle bergruimte van de vorige versie is gebleven. Van de grote vakken in de portieren tot het afsluitbare kastje bovenop het dashboard: iedere vrije centimeter is nuttig gebruikt. Ook heel handig is de opklapbare zitting van de voorstoel, waarmee kleine spullen op hun plaats kunnen worden gehouden.

Renault Grand Modus

Behalve praktisch is het dashboard origineel vormgegeven. De ronde vormen sluiten aan bij de vormgeving van het exterieur. De klokken zijn midden op het dashboard, vlak onder de voorruit te vinden.

Renault Grand Modus

Dat is de meest logische plek, want het is makkelijker om de ogen van midden voor de auto te focussen op een object centraal onder de voorruit, dan op een klok links achter het stuurwiel. Omdat de snelheidsmeter digitaal is, is deze in één oogopslag af te lezen.

TCE 100

Op het gebied van motoren is groot nieuws te melden. Zowel de Modus als de hier gereden Grand Modus zijn voortaan leverbaar met een "TCE 100" motor. Die afkorting duidt op een motor met een bescheiden inhoud van 1.2 liter, die dankzij "Turbo Control Efficiency" toch een royale 100 pk levert. In tegenstelling tot ouderwetse turbomotoren levert dit exemplaar ongeacht het toerental volop trekkracht.

In de stad reageert de "TCE 100" alert op ieder commando. Op de snelweg is deze "turbo modus" vlot en stil. Het beloofde verbruik van krap 1 op 17 is alleen haalbaar met een uiterst kalme rijstijl. In de praktijk is dit een heerlijke krachtbron die presteert als een 1.5 motor, maar verbruikt als een 1.2!

Renault Grand Modus

Hoog

De Modus is hoger dan een gewone personenauto en dat heeft twee voordelen. De instap is eenvoudig en dankzij de hoge zit is het overzicht over het verkeer prima.

De grote hoogte heeft ook een keerzijde. De Modus reageert heviger op stuurbewegingen en helt eerder over dan een traditionele auto. Door de hevige reacties voelt de Modus onderweg klein en wat onrustig. Bovendien vraagt de besturing de nodige gewenning. De Modus reageert scherp en direct op iedere stuurbeweging, maar stuurt tegelijkertijd zo licht dat goede feedback ontbreekt.

De wegligging is desondanks voorbeeldig. Omdat Renault veel nadruk legt op veiligheid is ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) leverbaar voor een zeer scherpe prijs. Gezien de keurige wegligging is ESP echter niet strikt noodzakelijk.

De Modus leent zich voor het afleggen van lange afstanden, maar voelt zich vooral thuis in de stad. Dankzij de overzichtelijke koets is de Modus eenvoudig te overzien voor messcherp invoegen en nog scherper parkeren. Ook de nieuwe Grand Modus is compact en is ondanks de toegenomen ruimte uiterst praktisch in de drukke stad.

Renault Grand Modus

Conclusie

De vernieuwde Renault Modus heeft een moderner uiterlijk en is voortaan leverbaar als extra ruime "Grand Modus". De Modus is en blijft een ruime, doordachte mini MPV. De Grand Modus is nu even groot als de directe concurrenten, maar biedt meer binnenruimte.

Dankzij de nieuwe "TCE 100" motor levert de Modus dezelfde prestaties als de tegenstrevers, maar verbruikt en vervuilt minder. Kortom: Renault heeft de juiste modus gevonden!

plus
  • Originele vormgeving
  • Handzaam en toch heel ruim
min
  • Forse tildrempel
  • Achterklep opent niet hoog genoeg
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!