Honda Jazz (2008 - 2015)
Van Tokio naar Huis ten Bosch
De reis begint in Tokio, een miljoenenstad waar ruimte een schaars goed is. Wolkenkrabbers bepalen het straatbeeld. Wegen liggen in drie lagen boven elkaar voor lokaal, regionaal en lange afstandsverkeer. Er rijden metro's onder de grond, treinen op straatniveau en monorails er boven. Zelfs voetpaden zijn gestapeld met ondergrondse paden, traditionele voetpaden en enorme voetgangersbruggen die gebouwen onderling verbinden.
Tokio: Ruimte
In een stad als deze is een grote auto ronduit onhandig. Een reis als deze vraagt echter veel bagageruimte. En dan is de Jazz al snel een logische keuze, want deze compacte Honda is een waar ruimtewonder. Omdat de brandstoftank niet onder de achterbank maar onder de voorstoelen ligt, biedt de Jazz veel meer laadruimte dan de meeste andere compacte auto's.
Om nog meer ruimte te creëren, is de neus zo kort mogelijk gehouden en is het dashboard zo ver mogelijk naar voren geplaatst. De ruimte voorin is daarom prima. Helaas zijn de voorstoelen niet helemaal ontworpen op het Europese postuur; de zittingen zijn erg kort en ondersteunen de benen nauwelijks.
De Jazz lijkt misschien kostbaar voor een auto van deze omvang, maar dat wordt verklaard door het riante uitrustingsniveau. Zo is de testauto voorzien van sleutelvrije toegang, parkeerhulp, elektrisch bedienbare zijruiten, elektrisch verwarmbare voorstoelen en een uitgebreid audio- en navigatiesysteem (geheel in het Japans). Overal in de cabine zijn bergvakken, flessenhouders en wat dies meer zij te vinden. Al snel is de auto "ingericht". De grote reis kan beginnen!
Nagoya: Hybride
Het eerste reisdoel is Nagoya, zo'n 350 km ten zuiden van Tokio voor een bezoek aan het hol van de leeuw: de Toyota-fabrieken en bijbehorende musea. Toyota is inmiddels bijna synoniem met hybride rijden, maar Honda was het eerste merk dat wereldwijd een hybride-auto op de markt bracht.
Ondanks de keuze voor Honda, zijn de gastheren en -dames bij Toyota er niet minder gastvrij om. Ze tonen zelfs grote interesse in de Honda! De aanpak van Honda en Toyota verschilt namelijk sterk. Beide hybrides gaan uit van het principe dat een elektromotor het meest efficient is voor lage, wisselende snelheden. Een verbrandingsmotor leent zich beter voor lange afstanden op een constante, relatief hoge snelheid. Door tijdens remmen en uitrollen energie terug te winnen, maakt een hybride auto gebruik van "gratis" stroom.
Een Toyota hybride kiest in de regel voor de elektromotor in de stad, voor de benzinemotor op buitenwegen en voor beide wanneer maximaal moet worden gepresteerd. Honda kiest vrijwel altijd voor de benzinemotor en zet de elektromotor voornamelijk in als assistent. Wanneer de benzinemotor hard moet werken, tijdens accelereren of klimmen, springt de elektromotor bij om energie te besparen.
Express way: verbruik
In de praktijk is het systeem van Toyota meer verfijnd. Het systeem van Honda is eenvoudiger en dus goedkoper. De verbruikscijfers van beide systemen ontlopen elkaar nauwelijks.
Over de gehele reis zou het testverbruik op gemiddeld 1 op 22,8 km uitkomen. En in een land als Japan is dat een zegen, want autorijden in Japan is duur. Heel duur.
Vrijwel alle wegen zijn tolwegen. Toegang tot de ringweg van Tokio kost 9 euro, ongeacht de af te leggen afstand. Wie geen abonnement heeft, betaalt gemiddeld 50 cent per kilometer op doorgaande wegen. In grote steden is 40 euro voor een nachtje parkeren geen uitzondering.
Hiroshima: prestaties
Het volgende reisdoel is Hiroshima, zo'n 550 km van Nagoya. Dat lijkt een geringe afstand, maar in Japan liggen de maximumsnelheden zeer laag. Op ringwegen bedraagt de maximumsnelheid 40 of 60 km/u. Op snelwegen mag maximaal 80 en slechts in een enkel geval 100 km/u worden gereden. Op die manier is 550 km een hele afstand!
Hoewel Japanners bijzonder gezagsgetrouw zijn, lijkt men zich weinig van de maximumsnelheden aan te trekken. Het lijkt alsof de overheid hier op heeft geanticipeerd en de snelheid zo laag heeft vastgesteld, dat zelfs een notoire hardrijder het nog steeds kalm aan doet. Wanneer ook ondergetekende de Japanse wetten met voeten treedt doorbreekt de Jazz de stilte, zetten beide motoren zich schrap en zet de Jazz Hybrid prima prestaties neer! Uiteindelijk blijkt Hiroshima toch niet zo heel ver weg.
Fukuoka: dynamiek
Na een bezoek aan de Mazda-fabriek in Hiroshima, wordt verder koers gezet naar het zuiden. Fukuoka wordt door vele reisgidsen omschreven als de "meest leefbare" stad van Japan. Bovendien wordt het landschap hier ruiger, zodat de Jazz zich van een meer dynamische kant kan laten zien. Tijdens de eerste kennismaking met de Jazz Hybrid verschilde het weggedrag sterk van dat van de gewone Jazz. Dit in het voordeel van de niet-hybride, die stukken beter stuurde.
Het lijkt alsof Honda naar de klachten heeft geluisterd, want dit exemplaar van modeljaar 2013 helt minder over en geeft meer "feedback" aan de bestuurder. Alhoewel de besturing gevoelloos blijft, is deze wel direct. Dat wil zeggen: een geringe stuuruitslag is al voldoende om een scherpe bocht te sturen en dat maakt de auto toch dynamisch.
Nagasaki: The Power of Dreams
Vanaf Fukuoka wordt koers gezet richting Nagasaki. En dan gebeurt er iets vreemds! Op de borden boven de weg verschijnt een bekende naam: "Huis ten Bosch". Dat is toch nog dik 10.000 km van hier? In de verte steekt de Dom-toren al prominent boven de huizen uit. Niet veel later doemt het Amsterdamse Centraal Station zelfs in volle glorie op! Wat is hier aan de hand? Het lijkt wel een droom!
In de 17e en 18e eeuw was Nederland de enige natie die handel mocht drijven met Japan. Ter gelegenheid daarvan is in de buurt van de voormalige handelshaven het pretpark "Huis ten Bosch" te vinden. In "Huis ten Bosch" zijn niet alleen bekende Nederlandse gebouwen op ware grootte nagemaakt, maar zijn zelfs complete grachten, dorpspleinen en winkelstraten nagebouwd. Wie niet beter weet, waant zich helemaal op eigen bodem!
Toch is "Huis ten Bosch" Nederland met een Japans smaakje, want achter de vertrouwde gevels zijn 3D theaters, spookhuizen, achtbanen, souvenirwinkels en ontelbare sushi-restaurants te vinden. In zekere zin is "Huis ten Bosch" zelfs beter dan het origineel, want hier is geen criminaliteit, alles is brandschoon en de straten zijn autovrij. Behalve die ene verdwaalde Honda Jazz dan...
Conclusie
Wat is de meest passende auto voor een reis van Tokio naar Huis ten Bosch? Wat Autozine betreft is dat de Honda Jazz Hybrid. In de stad biedt de Jazz alle voordelen van een compacte auto, terwijl de ruimte vergelijkbaar is met die van een MPV. De uitrusting is modern en compleet, zonder overdadige luxe.
Zolang elektrische auto's niet in staat zijn om zonder tussenstops lange afstanden af te leggen, is een hybride-auto de meest verantwoorde keuze. De Jazz Hybrid is zuiniger dan zomaar een compacte auto, terwijl de elektrische hulpmotor op de snelweg ook nog eens voor betere prestaties zorgt. De hybride-aandrijving zorgt bovendien voor meer comfort op de lange afstand en daarmee biedt de Jazz het beste van beide werelden. Heel toepasselijk heet deze Honda in Japan "Fit".
- Uitzonderlijk ruim
- Stil en comfortabel
- Zeer zuinig (hybride)
- Gevoelloze besturing
- Zittingen voorstoelen te kort