Publicatiedatum: 28 maart 2006
Nissan Note (2005 - 2013)
Autotest

Nissan Note (2005 - 2013)

Van de Note een deugd maken

Autotest - Het verschil tussen gewone personenauto's en MPV's wordt steeds kleiner. Niet alleen worden de rijeigenschappen van "Multi Purpose Vehicles" steeds beter, ook het uiterlijk is steeds minder dat van een familiebusje en steeds meer dat van een royale familieauto. De Nissan Note is de laatste van een generatie veelzijdige ruimtewondertjes waarbij de fabrikant er lustig op los combineert met elementen van de personenauto en ruimteauto. Weet Nissan het beste van beide te combineren?

De testauto is gefotografeerd op een plein in de Rotterdamse binnenstad. Daar komen auto, openbaar vervoer en diverse rondvaarten samen. Alhoewel de mensen zich niet massaal op de Note storten, heeft menigeen van de auto gehoord en is dit de eerste kans de nieuwste Nissan in het echt te bekijken. Zelfs jongeren geven spontaan complimenten over de geslaagde vormgeving; en dat voor een familieauto!

Note breekt wet

De Note is van binnen veel ruimer dan de auto van buiten doet vermoeden. Bovendien breekt de Note met de wetmatigheid dat bij een kleine MPV veel ruimte voorin ten koste gaat van de ruimte achterin. De Note is namelijk langer dan directe concurrenten als de Renault Modus en Fiat Idea. Die extra lengte is omgezet in een grotere wielbasis en dat vertaalt zich direct in meer bruikbare binnenruimte.

Nissan Note (2005 - 2013)

De achterbank staat op rails zodat afhankelijk van de situatie kan worden gekozen voor meer bagageruimte of beenruimte achterin. Met de achterbank in de achterste stand, zitten zelfs lange volwassenen prima achterin. In tegenstelling tot de meeste concurrenten is de bagageruimte dan nog steeds voldoende voor een aantal grote koffers. Dankzij de dubbele laadvloer kan de kofferruimte bovendien slim worden ingedeeld.

Veel Noten op zijn zang

Nissan positioneert de Note nadrukkelijk als ruime gezinsauto, maar niet als rijdende kraamkamer. Het interieur is kindvriendelijk en robuust, maar tegelijk ook zakelijk en modern. Vooral de afwerking van de hier gereden "Tekna"-uitvoering met half lederen stoelen en opvallende rode stiknaden die ook terugkomen in andere delen van het interieur is erg fraai. Het enige minpuntje is de slordige overgang van de middenconsole naar de middentunnel waar een lelijke opening tussen beide dashboarddelen valt.

Nissan Note (2005 - 2013)

De Note is bedoeld als vierzitter, maar dan wel vier volwassenen inclusief een forse hoeveelheid bagage. Het interieur is voorzien van legio bakjes, vakjes, netjes en tafeltjes. Juist daarom valt op dat de ontwerpers niet naar boven hebben gekeken. In het plafond is geen bergruimte gemaakt en zelfs een zonnebrilhouder bij de binnenspiegel is niet aan de Note besteed. Wel heel slim is de klep van het dashboardkastje waarin een uitsparing is gemaakt voor het instructieboekje. Ook heel handig: onder de opklapbare zitting van de rechter voorstoel is een bergvak gemaakt voor de standaard meegeleverde verbandtrommel.

Nissan Note (2005 - 2013)

Harde Noten kraken

De Note is leverbaar met een 1.5 liter dieselmotor en een 1.4 of 1.6 liter benzinemotor. De testauto is voorzien van deze laatste en levert daarmee bovengemiddeld goede prestaties. Na een koude start wordt deze motor gekenmerkt door een wat onrustige loop en het ontbreken van de gebruikelijke souplesse, maar na enkele minuten is de krachtbron warm. Dan is de Note vlot en comfortabel maar nog steeds iets minder stil dan gemiddeld.

De 1.6 liter motor is een echte all-rounder die zich prima thuisvoelt in de stad en op de snelweg. Met een rijstijl die in veel auto's goed is voor een verbruik dat lager ligt dan fabrieksopgave, is de Note toch minder zuinig dan beloofd. Wie er een "sportieve" rijstijl op nahoudt is gewaarschuwd.

Note-gevallen

Bij een gezinsauto staat de veiligheid voorop. Uiteraard is de Note voorzien van alle gangbare airbags, kreukelzones en elektronische assistenten. Om klein leed te voorkomen zijn de bovenste bollingen van de koplampen vanaf de bestuurdersstoel te zien. Die vormen een handig oriëntatiepunt bij parkeren en manoeuvreren. De motorkap mag dan aan het zicht zijn onttrokken, de bestuurder hoeft niet te gokken hoe groot de auto is!

De rijeigenschappen zijn echter het belangrijkst. Een auto moet ook in extreme situaties handelbaar blijven en ongelukken weten te voorkomen. Aan die eis voldoet de Note. De rijeigenschappen zijn precies zoals te verwachten: tussen die van een MPV en een personenauto in.

De bestuurder zit merkbaar hoger dan in een personenauto. Dat betekent een makkelijke instap en goed overzicht over het verkeer, maar ook iets meer overhellen dan gebruikelijk. De Note is logischerwijs ook iets gevoeliger voor zijwind dan lagere auto's. Het verschil met een gewone personenauto is echter zeer gering en dat is een knappe prestatie van Nissan. Zelfs bij snel bochtenwerk of hard remmen, is nauwelijks iets te merken van een hoog zwaartepunt.

Het rijden met de Note voelt daarom niet als een opoffering ("Note-oplossing") omdat het gezin het vereist, maar als een slimme keuze die het leven makkelijker maakt.

Conclusie

"Is 't wat?" vroeg het publiek steevast tijdens de diverse fotosessies. Na diverse demonstraties van de ruimte en nog veel meer testkilometers is het antwoord een volmondig "ja". De Nissan Note weet zich duidelijk te onderscheiden dankzij veel binnenruimte, een slim in te delen bagageruimte en een geslaagde vormgeving.

Daarbij zijn de prestaties en de wegligging vergelijkbaar met die van een gewone personenauto. Nissan is er in geslaagd het weggedrag van een personenauto met de praktische mogelijkheden van een MPV te combineren. Dat is met recht van de Note een deugd maken.

plus
  • Slim gebruik van ruimte
  • Goede prestaties 1.6 motor
  • Rijeigenschappen benaderen die van gewone personenauto
min
  • Autoradio speelt geen MP3
  • Minder zuinig dan beloofd
  • Hinderlijke reflectie bergvakje op dashboard