Honda Jazz Hybrid
Fusion
Het is misschien logisch om een zuinige auto nog zuiniger te maken, maar gemakkelijk is dat allerminst. Een hybride aandrijving bestaat namelijk uit twee motoren: een benzinemotor en een elektromotor. Bovendien vraagt de elektromotor grote accu's en daar moet wel ruimte voor zijn.
Ruimte
Daarom heeft Honda de Jazz als uitgangspunt voor de kleine hybrideauto genomen. De Jazz is een zogenaamde "mini MPV" (Multi Purpose Vehicle) en dat betekent dat de auto maximale binnenruimte uit minimale buitenmaten haalt. Zo heeft de Jazz standaard extra bergruimte onder de laadvloer en die wordt nu gebruikt om de benodigde accu's te huisvesten.
De "Jazz Hybrid" is daarom even ruim als de gewone Jazz. Alhoewel de Jazz in cijfers uitgedrukt niet de ruimste auto in z'n klasse is, is het in de praktijk wel de slimste. De ruimte is flexibel in te delen en omdat de laadvloer uitzonderlijk laag ligt, kan de Jazz hogere objecten vervoeren dan menig concurrent.
Zowel de ruimte voor- als achterin is uitstekend voor een auto van deze omvang. Alhoewel de beenruimte prima is, zijn de zittingen van de voorstoelen storend kort. Het optionele glazen panoramadak gaat ten koste van de hoofdruimte, wat vooral op de achterbank lastig is voor volwassenen. De beenruimte achterin is juist bovengemiddeld goed.
Helaas heeft het dashboard een hoog plastic-gehalte. De standaarduitrusting is prima voor een auto in deze prijsklasse. Bovendien is de "Jazz Hybrid" aangepast om zich ook optisch te onderscheiden van de alledaagse Jazz. De nieuwe bumper, grille, koplampen met blauwe gloed en heldere achterlichten staan de auto bijzonder goed. Alleen die aanpassingen maken de Hybrid al begeerlijker dan de standaard Jazz!
Rijden
Aanvankelijk is er niets te merken van de bijzondere techniek onder de motorkap. Sterker nog: het belangrijkste verschil met de gewone Jazz is, dat de besturing van het hybride-exemplaar veel lichter is. Sommige bestuurders ervaren dit als een vooruitgang en noemen de Hybrid daarom comfortabeler dan de standaard Jazz.
Anderen betitelen het juist als storend, omdat de bestuurder totaal geen gevoel met de auto heeft. De gewone Honda Jazz is één van de scherpst sturende auto's in z'n klasse en dat geldt allerminst voor deze hybride. Wanneer het er op aan komt is de wegligging in beide gevallen prima, alleen ontbreekt bij de Jazz Hybrid het nodige rijplezier.
Integrated Motor Assist
Het gaat natuurlijk allemaal om de bijzondere aandrijving. Het idee achter hybride aandrijving is, dat een verbrandingsmotor het meest efficiënt is bij een hoge, constante snelheid. Een elektromotor is geschikt voor lage, wisselende snelheden. Door beide te combineren is een auto zowel op de snelweg als in de stad zo zuinig mogelijk.
Honda geeft echter een eigen invulling aan het hybride-concept. De elektromotor wordt vooral ingezet om de benzinemotor te assisteren wanneer extra vermogen nodig is. De Jazz kan kortstondig alleen door de elektromotor worden aangedreven. Dit kan alleen bij lage snelheden (tot 50 km/u) en dient dan alleen om tempo vast te houden.
De accu's worden opgeladen tijdens remmen of uitrollen. De Jazz Hybrid hoeft daarom nooit aan het stopcontact opgeladen te worden.
Het voordeel van Honda's "Integrated Motor Assist" (IMA), zoals de vereenvoudigde hybride-aandrijving officieel heet, is de eenvoudige opzet. Een Honda hybride is daarom goedkoop te produceren en ook toe te passen in een kleine auto als de Jazz, zonder dat de prijs onevenredig stijgt.
Prestaties
Bovendien is "IMA" in de praktijk minstens zo effectief als meer gecompliceerde hybride-aandrijvingen van andere merken. Rijden met de Jazz Hybrid vraagt geen speciale vaardigheden. De computer bepaalt welke motor wanneer wordt gebruikt, de bestuurder heeft hier geen invloed op. Wel kan met een druk op de "eco"-knop worden gekozen voor een laag verbruik of juist meer koppel (+4%).
De Jazz Hybrid is standaard voorzien van een CVT (Continu Variabele Transmissie) automaat. Deze heeft geen vaste versnellingen, maar kiest afhankelijk van de situatie de optimale overbrenging. Dat verlaagt het verbruik nog verder. Bovendien zet het aan tot een kalme rijstijl, want bij onregelmatig gas geven klinkt een zeurderig geluid omdat de automaat dan zoekt naar een ideale overbrenging. Bij een kalme en regelmatige rijstijl, verhoogt CVT het comfort juist.
De hybride aandrijving van de Honda Jazz is afkomstig uit de veel grotere Honda Insight. Het ligt daarom voor de hand te denken dat deze kleine auto geweldig presteert met de motor van een grotere auto. Dat is niet het geval. De Jazz Hybrid komt moeiteloos met het verkeer mee, maar is allerminst snel of uitdagend.
Verbruik
Wanneer desondanks hard wordt gereden (de topsnelheid van 170 km/u is gemakkelijk haalbaar), komt het verbruik uit op 7.5 liter per 100 km. Dat is echter het hoogst mogelijke verbruik. Zelfs wanneer op een veeleisend traject met kronkelige binnenwegen, talloze hellingen en veel stadsverkeer met de verkeersstroom wordt meegereden, toont de boordcomputer een verbruik van 6.4 liter per 100 km.
De Jazz spoort de bestuurder echter op vele manieren aan om zo zuinig mogelijk te rijden. Zo kleurt de verlichting van de snelheidsmeter groen bij zuinig rijden en blauw bij onzuinig rijden. De boordcomputer toont niet alleen het gemiddelde en actuele verbruik, maar ook het verbruik van de laatste drie ritten. Het doel is zuiniger te rijden dan tijdens de voorgaande rit.
Een zuinigheidsrit (airco en andere grootverbruikers uit, extra anticiperen, zeer voorzichtig met het gaspedaal omgaan, maximumsnelheid van 80 km/u) resulteerde in een gemiddeld verbruik van 4.2 liter per 100 km. Wanneer alle hulpmiddelen optimaal worden gebruikt, is de Jazz daarom zelfs zuiniger dan fabrieksopave!
Conclusie
"Fusion" is de samensmelting van twee muzieksoorten. Honda heeft "Jazz" en "high tech" succesvol samengebracht. De Jazz was al een zuinige auto, maar door de combinatie van een benzinemotor en een elektromotor ("hybride aandrijving") is het verbruik significant verlaagd.
De bijzondere techniek gaat niet ten koste van het weggedrag, alhoewel de Jazz Hybrid wel anders rijdt dan een gewone Jazz. De CVT-automaat geeft een zeurderig geluid bij hard rijden en dwingt daarom een kalme rijstijl af. De besturing van de Hybrid is veel lichter dan van een gewone Jazz en de meningen lopen sterk uiteen of dat een positief of een negatief punt is. De wegligging is als vanouds prima.
Wat is gebleven, is de royale binnenruimte. In vergelijking met andere MPV's is de Jazz uitzonderlijk slim van opzet. De Jazz biedt niet meer ruimte dan gemiddeld, maar de beschikbare ruimte is wel nuttiger te gebruiken. Kortom: de Honda Jazz Hybrid is zuinig, ruim en toch de voordeligste hybride van Nederland. Klinkt dat niet als muziek in de oren?
- Zeer zuinig
- Ruim en praktisch
- Japanse betrouwbaarheid
- Gevoelloze besturing
- Zitvlak voorstoelen te kort
- Zeurderig geluid CVT versnellingsbak