9 september 2006
Audi A3 Sportback (2004 - 2012)

Audi A3 Sportback (2004 - 2012)

Alleen voor fijnproevers

Autotest | Het rijdt heerlijk, zo'n Audi A4 of A6. Maar het heeft ook nadelen. Een grote auto is onhandig in de stad en vraagt veel parkeerruimte. Bovendien is een grote, luxe auto in sommige kringen niet politiek correct. Daarom is er voor de echte fijnproever ook een compacte auto die alle luxe en comfort biedt van grote sedans. Die auto heet voluit de "Audi A3 Sportback 3.2 Quattro Ambition S-tronic".
 

Bij het in ontvangst nemen van de testauto is het even schrikken. Deze kleinste Audi kost rijklaar bijna 70.000 euro! Voor dat geld is heel wat anders moois te koop. Om in eigen huis te blijven, levert een dergelijk bedrag ook een snelle TT, coole A4 Cabrio of chique A5 op. De testauto is dan ook het absolute summum in de A3-lijn.

"Sportback" is een mooie naam voor "vijfdeurs". De achterpartij van de vijfdeurs Audi A3 is aangepast om meer hoofdruimte te bieden achterin. Het effect daarvan is echter matig, want de hoofd- en beenruimte op de achterbank is nog steeds beneden gemiddeld. De bagageruimte is flink, maar dit is zeker geen stationcar.

Audi A3 Sportback (2004 - 2012)

Weelde

De ruimte voorin is prima. Sterker nog: na het instappen maakt een weelderig gevoel zich meester van de inzittenden. De testauto is voorzien van de "Exclusive line", waarbij de auto naar wens van de klant in iedere kleur, stof en patroon kan worden uitgevoerd. Voor dit exemplaar hebben de makers zich uitgeleefd met zwart en rood nappa-leder.

Daarnaast is de testauto voorzien van alle leverbare opties, waarmee het uitrustingsniveau vergelijkbaar is met dat van een luxe reisauto. Een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, xenon verlichting met lichtsensor, (matig functionerende) regensensor, cruise-control, alarm, stoelverwarming, telefoonvoorbereiding en een DVD navigatiesysteem zijn allemaal aanwezig.

Audi A3 Sportback (2004 - 2012)

Toch blijven er een paar punten van kritiek. Hoe lekker de stoelen ook zitten en hoe fraai ze ook zijn bekleed: voor dit bedrag zijn de zetels nog steeds niet elektrisch verstelbaar. Het audiosysteem is zeer compleet met een kaartlezer voor geheugenkaartjes (SD) met MP3-bestanden, maar de klank is erg opdringerig en onrustig. De bediening van Audi's gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem laat te wensen over. De concurrentie biedt meer mogelijkheden en toch een eenvoudigere bediening.

3.2 V6

Onder de motorkap is voor deze gelegenheid het fijnste te vinden dat Audi in huis heeft voor de A3: een 3.2 liter zescilinder. Die krachtbron klinkt buiten de auto machtig en imposant, in de auto blijft het heerlijk stil en is slechts in de verte een gesmoorde grom te horen.

Audi A3 Sportback (2004 - 2012)

De 250 paardenkrachten worden overgebracht naar de wielen via een "S-tronic" versnellingsbak. Dat is een ingenieuze techniek waarbij in feite twee versnellingsbakken worden gebruikt. Wanneer de ene daadwerkelijk de kracht overbrengt, kiest de andere alvast een volgende versnelling. Het gevolg is dat het wisselen van verzet geen tijd kost. Daardoor is de auto nog sneller en heeft de bestuurder significant meer rijplezier. S-tronic laat de bestuurder zelf schakelen door middel van hendels achter het stuurwiel, maar kan zich ook gedragen als volautomaat. Die automaat voelt de bestuurder goed aan en schakelt schokvrij.

Net als in een grote, luxe auto geeft deze A3 een enorm gevoel van superioriteit. De kleinste beweging van de rechtervoet is voldoende voor een enorme zet vooruit, terwijl de rust blijft. Het maakt niet uit hoe hard het gaat, de V6 heeft altijd een enorme reserve paraat om er nog eens een flinke schep bovenop te doen. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u om de bestuurder tegen zichzelf te beschermen. In de praktijk is 220 km/u goed haalbaar en daarna is het met de echte overmacht gedaan. Vooral tot zo'n 180 km/u is het sprintvermogen enorm. Het is een heerlijk gevoel dat deze onopvallende hatchback menig sportwagen of luxe reisauto op z'n nummer kan zetten.

Audi A3 Sportback (2004 - 2012)

Dankzij de Quattro vierwielaandrijving heeft de A3 altijd grip, ongeacht het wegdek of het weer. Ook in de bocht kan straffeloos worden geaccelereerd. Het onderstel biedt een prima compromis tussen sportiviteit en comfort. De bestuurder voelt goed wat zich afspeelt tussen banden en asfalt, maar het comfort blijft. Deze A3 leent zich daarom minstens zo goed voor het afleggen van lange afstanden als de grotere Audi's.

Conclusie

Het lijkt gekkenwerk om bijna 70.000 euro neer te tellen voor de Audi A3. En de eerste dagen leek dit een volstrekt belachelijke testauto. Wie geeft er nu zo veel geld uit aan een A3 terwijl er zo veel ander moois te koop is voor zo veel geld? Maar hoe langer de testauto in gebruik was, hoe meer deze ultieme A3 wist te behagen.

Deze top-uitvoering van de A3 doet qua luxe, comfort en prestaties niet onder voor grote sedans met eenzelfde prijskaartje. Maar een A3 is een uiterst handelbare en praktische compacte auto. In de stad is een A3 in de praktijk zelfs prettiger dan een grotere auto. Bovendien is de A3 Sportback geen opvallende auto en dus blijft negatieve aandacht uit.

plus
  • Snel als een grote, luxe auto
  • Comfortabel als een grote, luxe auto
  • Praktischer en wendbaarder dan een grote, luxe auto
min
  • Uiterst kostbaar
  • Weinig ruimte achterin
  • Bombastisch geluid audiosysteem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!