3 juli 2007
Ford Mondeo Wagon (2007 - 2014)

Ford Mondeo Wagon (2007 - 2014)

Nieuwe inspiratie

Autotest | Ford lichtte eerder al een tipje van de sluier op. De nieuwe Galaxy en S-Max gaven aan hoe de nieuwe Fords er ongeveer uit zouden zien. Het waren voorbodes van het belangrijkste nieuwe model in jaren: de Mondeo. Nu staat de geheel nieuwe Mondeo bij de dealer, de hoogste tijd voor een uitgebreide proefrit!
 

Tot voor kort werden Fords getekend volgens het "New Edge" design. Voor de nieuwe generatie heeft Ford de term "Kinetic Design" in het leven geroepen. De vormgevers hadden duidelijk inspiratie, want de nieuwe Mondeo is moderner, scherper gelijnd en simpelweg karaktervoller dan menig andere auto in z'n klasse. Mede daarom trekt de auto veel aandacht. Van tankstation tot fotostop: geïnteresseerden knoopten regelmatig een praatje aan over de nieuwe Mondeo. Iedereen vond 'm mooi, een enkeling heeft moeite met de agressieve grille.

De creativiteit van de ontwerpers stopt niet bij het exterieur, ook binnenin is de Mondeo nieuw en anders. Afhankelijk van de uitvoering is de sfeer klassiek met hout en chroom (uitrustingsniveau "Ghia") of juist modern met hippe kleuren en metalen panelen (het hier getoonde "Titanium"). De glimmende panelen strekken zich uit tot op het stuurwiel, maar kunnen juist daar hinderlijk reflecteren bij volle zon.

Ford Mondeo Wagon (2007 - 2014)

Schermen

De uitrusting is vooruitstrevend en modern met MP3, Bluetooth, DVD en alles wat een auto anno 2007 aan boord dient te hebben. Anders dan anders is het grote display tussen de toerenteller en snelheidsmeter. Hierop zijn gegevens van de boordcomputer, het navigatiesysteem, de telefoon en het audiosysteem af te lezen. Met knoppen op het stuurwiel kan eenvoudig tussen de diverse pagina's met informatie worden gebladerd.

Een schematische weergave van de auto laat zien of de portieren gesloten zijn en of bijvoorbeeld het licht brandt. Vreemd genoeg wordt dit handige overzichtsbeeld van de auto niet gebruikt door de parkeerhulp, die beperkt zich tot akoestische signalen.

Ford Mondeo Wagon (2007 - 2014)

Meer traditioneel is het tweede beeldscherm in de middenconsole. Net als het eerste beeldscherm toont het graphics die zo mooi zijn dat menig PC er nog wat van kan leren. De helderheid van beide schermen kan worden ingesteld, maar geheel op zwart zetten is niet mogelijk. De menu-optie "uitschakelen" levert slechts een testbeeld met klok op. Bij het rijden in het donker zijn de beide gedimde beeldschermen alsnog uiterst vermoeiend voor de ogen.

Een andere misser is het links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem dat ongeacht de ingestelde temperatuur altijd een onderstroom met een koude bries van de airconditioning het interieur in blaast. De airconditioning kan uit, maar dan is de luchtstroom juist weer te warm.

Ford Mondeo Wagon (2007 - 2014)

Ruimte

Het interieur is zeer ruim opgezet. De ruimte voorin is prima, de voorstoelen zitten voortreffelijk. Ook achterin biedt de Mondeo meer ruimte dan gemiddeld in dit segment.

De hier gereden Wagon is bedoeld als echt lastdier, niet als life-style auto met stationcar-uiterlijk. De bagageruimte is daarom enorm, zelfs wanneer de achterbank niet is opgeklapt.

Wat echter opvalt bij een vooruitstrevende auto als deze, is dat Ford de trukendoos niet heeft opengegooid voor de bagageruimte. Zo ontbreken een dubbele bodem, een systeem om de ruimte flexibel in te delen, verborgen vakken of andere slimmigheden. Het opklappen van de achterbank is voor hedendaagse begrippen een omslachtige procedure, maar het levert wel een gigantisch grote (1.745 liter) laadruimte met een perfect vlakke laadvloer op.

Ford Mondeo Wagon (2007 - 2014)

Motoren

De Mondeo is leverbaar met drie benzine- en drie dieselmotoren. Bij de benzinemotoren valt op dat het verbruik beduidend lager is dan tot nu toe gebruikelijk bij Ford. Ook de technici hadden inspiratie!

Toch is voor de testauto gekozen voor de zwaarste dieselmotor; naar verwachting de favoriet onder leaserijders. De 2.0 TDCi (met roetfilter) is goed voor 140 pk / 320 Nm en is daarmee lichter dan gangbaar in deze klasse. Na een druk op de startknop loopt de zelfontbrander bijzonder mooi rond, ook na een koude start.

Ford Mondeo Wagon (2007 - 2014)

In de stad is de Mondeo 2.0 TDCi vlot en er is altijd voldoende reserve in huis om vlot te accelereren of desnoods brutaal in te voegen. De kleine buitenspiegels en de kleine zijruitjes achter, maken de auto minder overzichtelijk. Dat geeft zeker de eerste dagen een onzeker gevoel.

Op de snelweg heeft de 2.0 TDCi opnieuw meer dan voldoende vermogen paraat om vlot mee te komen. Bij echte haast geeft de krachtbron echter niet thuis. Een sprint van bijvoorbeeld 120 naar 150 kost relatief veel moeite. Dat is mede te wijten aan de zeer lange zesde versnelling die het toerental laag houdt. Daar staat tegenover dat de Mondeo tot zo'n 130 km/u vlot, opmerkelijk stil en bovendien zeer zuinig is.

Ford Mondeo Wagon (2007 - 2014)

Weggedrag

Het weggedrag is onder alle omstandigheden uitstekend. Ford weet als geen ander een perfecte combinatie van comfort en sportiviteit te vinden. Het onderstel is niet te hard en niet te zacht. De wegligging is uitstekend, ook in extreme gevallen. Kortom: de nieuwe Ford Mondeo rijdt zo goed als 'ie er uitziet.

Conclusie

De ontwerpers van Ford hadden frisse ideeën en volop inspiratie. Het resultaat is een auto die op alle fronten een enorme sprong vooruit maakt; niet alleen ten opzichte van de vorige Mondeo maar ook in vergelijking met veel concurrenten.

Het begint met het onderscheidende uiterlijk en het ruime, keurig verzorgde interieur. De laadruimte van de Wagon is enorm, maar slimme vindingen om die ruimte ook optimaal te benutten ontbreken. De dieselmotoren zijn vlot, zuinig en zeer stil. Net als alle andere Fords heeft ook de Mondeo een uitstekend weggedrag.

De ontwerpers hadden duidelijk nieuwe inspiratie en hebben van de Mondeo een verfrissende, karaktervolle en bovenal een voortreffelijk rijdende auto gemaakt.

plus
  • Moderne techniek
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Sterke, zuinige, stille dieselmotor
min
  • Matige ontvangst radio
  • Te kleine buitenspiegels
  • Klimaatcontrolesysteem houdt temperatuur niet constant
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!