9 november 2006
Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat Panda (2003 - 2011)

Wilde beer

Autotest | In de stadsjungle waren Jaguars, Puma's, Mustangs, Pony's en lelijke eenden rond. Daar komt nu een bijzondere bewoner bij: de wilde Panda, onder geleerden ook wel bekend als "Panda 100 hp". Deze brute beer in oorlogstooi brult er op los en doet zich voor als nieuwe koning van de jungle. Maar maakt de Panda dat ook waar?
 

De Fiat Panda, zoals die in 2003 is geïntroduceerd, onderscheidt zich van andere kleintjes met veel ruimte voorin, een keurige afwerking, veel comfort en een nette prijs. De Panda weet minder te overtuigen met ruimte achterin, de wegligging en de prestaties. Kortom: de gewone Fiat Panda is een brave beer. Maar de nieuwe "Panda 100 hp" is heel wat minder braaf, om te beginnen met het uiterlijk.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Pimp je Panda

De "Panda 100 hp" is niet zomaar een bestaande auto met alleen een nieuwe motor of alleen een flamboyant uiterlijk. De Italiaanse makers hebben de Panda stevig onder handen genomen en dat begint met het exterieur. Het front van de sportieve Panda is herkenbaar aan een enorme luchtinlaat, de achterkant wordt zelfs gesierd door iets wat verdacht veel op een diffuser lijkt. Uiteraard ontbreken een kekke achterspoiler en verchroomd sierstuk op de uitlaat niet.

De getinte zijruiten geven een spannend tintje. De Italiaanse vlaggetjes onder de veel te kleine buitenspiegels tonen het oog voor detail. De brede wielkasten geven ruimte aan fraaie lichtmetalen velgen met daaromheen breed schoeisel (195/45R15) met hip eenrichting profiel in V-vorm. Bovendien is de gespierde Panda voorzien van schijfremmen rondom. De race-streep over de testauto is een optie, maar die staat zo goed dat geen enkele "Panda 100 hp" de showroom zou mogen verlaten zonder.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Ook het interieur is aangepast. Om een spannende sfeer te creëren is het dashboard uitgevoerd in een donkere kunststof. De standaarduitrusting omvat onder andere centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, airconditioning, een radio/CD-speler, elektrisch bedienbare zijruiten en een boordcomputer.

De stoelen zijn vervangen door sportzetels. Die hebben echter een te korte rugleuning, waardoor de schouderbladen van lange bestuurders tegen de verdikte bovenrand duwen en zij met een kromme rug zitten. Voorin biedt de Panda volop hoofd- en beenruimte. Net als bij de gewone Panda is de ruimte op de achterbank kleiner dan gemiddeld terwijl de bagageruimte juist wel heel royaal is.

Brullender beer

Nog belangrijker dan al het uiterlijk vertoon zijn de onderhuidse aanpassingen. De "Panda 100 hp" heeft behalve de eerder genoemde schijfremmen een aangepast onderstel, scherpere besturing en versnellingsbak met zes verzetten. Pièce de résistance is de 1.4 liter viercilinder motor die goed is voor 100 pk / 131 Nm. Met al die aanpassingen kost deze Panda op krachtvoer bijna het dubbele van een tamme Panda, maar het resultaat is er naar.

Zelfs de startmotor lijkt te zijn opgevoerd, want met een venijnige zwiep komt de krachtbron tot leven. Vanaf de eerste meter is het effect van alle aanpassingen duidelijk. De auto reageert zeer alert op het gas en wil er het liefst zo snel mogelijk vandoor. Eenmaal warmgereden krijgt de Panda de sporen. Dan briest en blaast de motor terwijl de banden het uitgillen. Een druk op de "sport"-knop doet er allemaal nog een schepje bovenop.

Fiat Panda (2003 - 2011)

De sprint van 0 naar 100 km/u wordt in 9,5 seconden geklaard. Op dat moment voelt de Panda-coureur zich als Schumacher zelf, terwijl de gemiddelde zakensedan het met gemak sneller doet. Eenmaal op snelheid kan de Panda het de grote jongens wel degelijk moeilijk maken. Zelfs boven de 120 km/u is volop vermogen beschikbaar en de beloofde topsnelheid van 185 wordt gretig en gemakkelijk gehaald.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Pas op! bijt!

Een ding kan de losgeslagen Panda nog beter dan accelereren: remmen. Het rempedaal luistert nog alerter naar de commando's en is tegelijkertijd perfect te doseren. De Panda is vanuit volle vaart in een minimale afstand als een blok tot stilstand te brengen. Wie de veiligheidsgordel dan niet om heeft, maakt gegarandeerd op de harde wijze kennis met de voorruit.

Een smal, hoog stadsautootje is in de regel geen goede basis voor een sportwagen. Fiat heeft daarom alles uit de kast gehaald om de "Panda 100 hp" toch een goede wegligging te bezorgen. Zowel de besturing als de wielophanging zijn aangepast met als gevolg een Panda die zich maar wat graag leent voor een stoeipartij. Dat vraagt echter enige durf en gewenning. De auto mag dan niet overhangen, een hoge koets als deze reageert heel anders dan een lage sportwagen. Het onderstel weet goed raad met het toegenomen vermogen, ook op de limiet en ook in slecht weer.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Geheel terecht is een anti-slip regeling slechts een optie. Wel storend is de belachelijk grote draaicirkel; stapvoets een minirotonde om in een nieuwbouwwijkje is een grotere uitdaging dan met een veelvoud van de maximumsnelheid over een klaverblad.

Prijs

Voor alle pret moet wel een prijs worden betaald. Het onderstel is kei-en-keihard. Iedere rimpel in de snelweg wordt vertaald in een klap van het onderstel. Rijden op een snelweg bestaande uit betonplaten betekent headbangende passagiers, ook zonder muziek. Die is trouwens toch nauwelijks hoorbaar, want vooral boven de 100 km/u overstemmen het motor- en bandengeluid menig goed gesprek. De Panda is door de hoogte zeer gevoelig voor zijwind. Het mag duidelijk zijn: dit is geen ideale auto voor de lange afstand.

Bij de eerste kennismaking is de Panda vermoeiend, opdringerig maar wel heel leuk. Uiteindelijk zijn het lawaai, de nerveuze besturing en het harde onderstel geen nadeel, maar juist een onmisbaar onderdeel van de ervaring. Er rest daarom maar één oplossing: vraag om een lange proefrit!

Fiat Panda (2003 - 2011)

Conclusie

Het lijkt een dwaas idee om een Fiat Panda te voorzien van een 100 pk sterke motor. De sterke punten van de Panda zijn de royale ruimte voorin, de hoge mate van comfort en de vriendelijke prijs. Een sterkere motor is daarom geen logische aanvulling. Bovendien is de Panda smal en hoog, wat geen goede basis is voor een sportwagen.

Tegen alle logica in, is de "Panda 100 hp" in de praktijk echter pret op wielen. De Panda is deskundig en ingrijpend aangepast, waarna de brave beer van weleer een woesteling is geworden die scherp stuurt, snel accelereert en bijterig remt. Bovendien is geen enkele andere fabrikant op het lumineuze idee gekomen een kleintje om te bouwen tot racemonster. Dat maakt de Panda automatisch tot de feestelijkste auto in z'n klasse en koning van de stadsjungle.

plus
  • Nette prijs
  • Leuke aankleding
  • Fantastisch scheurijzer
min
  • Enorme draaicirkel
  • Vermoeiend op lange afstand
  • Onhandig kleine buitenspiegels
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!