Smart ForTwo (2007 - 2014)
Een streepje voor
Wat is een Smart? De Smart ForTwo is één van de weinige echt vernieuwende auto's van de laatste jaren. Bovendien is de Smart een auto die zijn naam echt waarmaakt.
Dom!
Waarom Smart zo slim is, kan het best worden geïllustreerd met een voorbeeld van hoe het niet moet. Misschien wel de minst slimme auto van dit moment is de SUV, de geciviliseerde terreinauto. In de decennia dat ondergetekende een rijbewijs heeft, is het asfalt nooit abrupt opgehouden en was het nooit onmogelijk de reis te volbrengen zonder vierwielaandrijving.
Ook het aantal keren dat het absoluut noodzakelijk was om een aanhanger van 3,5 ton achter de auto mee te tornen, is op de vingers van één hand te tellen; zelfs na het afsteken van vuurwerk met een iets te kort lontje. Kortom: de SUV is een oplossing voor een probleem waar (bijna) niemand mee zit.
Leuk, spannend maar minstens zo overbodig is de sportwagen. Ook dit is een antwoord op een vraag die nooit rijst. Nimmer was het noodzakelijk om 300 pk of meer onder de rechtervoet te hebben om thuis te komen. Nooit was een verkeerssituatie alleen te overwinnen door vele honderden paardenkrachten in de strijd te werpen. Daarbij hebben uitgebouwde, opgeklopte en opgevoerde racertjes vaak een averechts effect op het andere geslacht: de bestuurders van dergelijke boy-racers maken met hun fratsen duidelijk wanhopig te zijn.
Slim!
Smart biedt juist wel oplossingen voor problemen waar de automobilist dagelijks mee wordt geconfronteerd. In de stad is het uiterst praktisch om een auto te rijden van slechts 2 meter 70. De Smart ForTwo is extreem wendbaar en laat zich watervlug tussen het overige verkeer door sturen. Parkeren kan in de kleinste vakken en op de gekste plekken. Omdat een Smart relatief voordelig is, kan de auto ook worden achtergelaten zonder zorgen. Een kleine, lichte auto is van nature zuinig en dus biedt Smart een constructieve oplossing voor het milieuvraagstuk.
De gemiddelde auto vervoert één of hoogstens twee personen. Daarom biedt de Smart ForTwo twee stoelen, maar dan wel verbluffend ruime stoelen. Daarbij is aan de nodige kofferruimte gedacht. Achter de voorstoelen is 220 liter bagageruimte te vinden en dat is meer dan de gemiddelde stadsauto biedt! In de achterklep is een handig "geheim" bergvak te vinden.
Zorgen
Omdat een extreem kleine auto zorgen over de veiligheid oproept, heeft Smart vanaf het eerste uur veel aandacht aan de stevigheid van de auto besteed. De "Tridon" veiligheidskooi is zelfs aan de buitenkant van de auto te zien. Inmiddels is uit botsproeven gebleken dat de Smart ForTwo zelfs ongelukken met grote auto's glansrijk doorstaat.
Toch kleven aan het bijzondere concept van de ForTwo wel degelijk nadelen. De hier gereden tweede generatie Smart is extreem zijwindgevoelig en dat is storend op de snelweg. Zelfs bij windkracht 4 zijn veel stuurcorrecties nodig en dat is vermoeiend. Ook geluiden van de rijwind zijn prominent aanwezig. Door de korte wielbasis ligt de ForTwo minder rustig op de weg dan conventionele stadsauto's.
Brabus
Reden voor deze test is de introductie van de Smart ForTwo Brabus. Huistuner Brabus heeft de ForTwo stevig onder handen genomen en op alle punten verfijnd. Daarbij is het originele doel niet vergeten: ook de Smart Brabus is een slimme stadsauto en geen overgedimensioneerde sportwagen.
Daarom is in eerste instantie weinig van het extra motorvermogen te merken. In de stad is de Brabus razendsnel weg bij het verkeerslicht, maar niet veel sneller dan de andere Smarts. Met name op de snelweg biedt de Brabus een aangenaam extra die bij andere Smarts ontbreekt. De acceleratie naar 100 km/u kost minder moeite, wat zich vertaalt in meer comfort. Ook boven de 100 km/u bijt de motor beter door en voelt de auto zich beter thuis op de linkerrijstrook.
Dankzij de krachttraining heeft de Smart Brabus een iets hogere topsnelheid. Smart belooft maximaal 155 km/u, in de praktijk komt de naald van de snelheidsmeter iets voorbij de 160 km/u. Bij die snelheid giert de wind rond de auto en lijkt het veel harder te gaan.
Omdat het onderstel is aangepast aan de verbeterde prestaties, is deze snelle Smart geen tweepersoons kamikaze-coupé geworden. Het onderstel is stugger, de auto helt minder over en voelt ook op hoge snelheid stabieler.
Schakelen
Een punt dat niet merkbaar is verbeterd, is de vaak vervloekte en verguisde automatische versnellingsbak. Dit heeft voor een deel te maken met onbegrip. Met name een koude motor biedt weinig souplesse en de computer houdt hier helaas geen rekening mee.
Gelukkig is het ook mogelijk om sequentieel te schakelen. Een tikje tegen de meesturende hendels achter het stuurwiel is voldoende voor de volgende of vorige versnelling. Toch is het schakelen met de Smart ForTwo een kunst op zich. Wanneer te vroeg wordt geschakeld, is te weinig vermogen beschikbaar en valt de auto terug. Te laat schakelen resulteert in een schop in de rug, omdat juist te veel vermogen beschikbaar is. Wie de auto goed aanvoelt, kan wel degelijk soepel en vlot schakelen (tip: laat het gas iets los tijdens het schakelen).
De ultieme Smart
Naast extra vermogen en een betere wegligging biedt de Smart Brabus vooral exclusiviteit. De Brabus biedt de meest complete uitrusting en de stoerste aankleding van alle Smarts. Dankzij een aerodynamica-pakket met spoilers, dorpelverbreders en kloeke lichtmetalen velgen ziet deze kleine Smart Brabus er dapper uit. Binnenin de auto zetten aluminium accenten en een onmisbare hoeveelheid Brabus-logo's de toon.
Als bonus is de testauto voorzien van een stickerpakket van "OntwerpJeSmart.nl". Iedere nieuwe Smart wordt tijdelijk gratis verfraaid met deze bijzondere opdruk. De testauto met "Camouflage" print heeft daarom letterlijk en figuurlijk een streepje voor!
Conclusie
De Smart ForTwo is onder handen genomen door tuning-specialist Brabus. Daarmee is dit geen sportwagen geworden, maar wel een nog fijnere stadsauto. Het onderstel is stabieler en daarmee vertrouwenwekkender. Het extra motorvermogen is vooral op de snelweg merkbaar. Tussenacceleraties worden met meer gemak neergezet en het comfort op hoge snelheid is iets toegenomen. Bestaande problemen zoals de onwennige automatische versnellingsbak en extreme zijwindgevoeligheid zijn niet aangepakt.
Daarbij is de Smart Brabus vooral exclusief. De binnen- en buitenkant zijn verfraaid, waarmee de Smart ForTwo Brabus niet alleen de beste maar ook de ultieme stadsauto is.
- Ruim en veilig
- Uiterst praktisch in de stad
- Positieve aandachtstrekker op wielen!
- Extreem zijwindgevoelig
- Brabus-uitvoering zeer kostbaar
- Automatische versnellingsbak vraagt veel gewenning