Forum Fiat Panda (2003 - 2011)
Reacties van eigenaren
Ervaring met Fiat Panda: Ik heb geen advies, maar ik wil graag advies en heb een vraag. Waarom wordt mijn rempedaal ingedrukt zonder hem aan te raken als ik hem van de handrem haal? In elk geval hebben wij erg veel reparaties achter de rug, het is bijna een nieuwe auto geworden echt alles is gerepareerd eraan. Ik kan niet iets opnoemen wat er nu nog voor iets ouds in zit voor onderdelen, echt,...
Ervaring met Fiat Panda: Na 28,000 km nu 88.500 km op teller de volgende reparaties. Draagarm vervangen voorste schokbrekers vervangen, bobine vervangen, lekke koppakking, voortdurende foutmeldingen van boordcomputer, die volgens de garage van alles kan betekenen. Na op nieuw uitlijnen en nieuwe banden stuurt de Fiat recht. Ik ben een rijder, die defensief rijdt, nooit hard en met een zeer gelijkmatige rijstijl. Na al die Mazda's ben ik er weer achter wat er allemaal defect kan raken. Benzine verbruik 1:19 dat is het enige positieve.
Ervaring met verkoop: Auto bleek later vol mankementen te zitten. In de garantietijd geen bijzonderheden, heeft precies 3 maanden uitgehouden, daarna een wekelijks bezoek garage.
Ervaring met onderhoud: Duidelijk prijs vooraf afspreken.
Antwoord: Mag ik vragen waarom de bobine is vervangen? Wat was de klacht en is die nu op gelost?
MvrG
Dave Hildebrand
Antwoord: Lekke koppakking. Zo als niet warm draaien van de motor. Reden niet onder de 2000 toeren en niet boven de 3000 toeren de motor rijdend.
Als je rijdt dan hou in de gaten dat je altijd rijd vanaf 2000 toeren rij je regel matig onder deze toeren zal koppakking sneuvelen net als boven de 3000 toeren draaien.
Niet te hoog en niet te vroeg schakelen dus rijd altijd tussen 2000 / 3000 toeren in rijden.
Antwoord: Op nieuw uitlijnen. Komt door de stoeprand even er tegen aan of overheen rijden.
Antwoord: Voorste schokbrekers. Gezien de ouderdom is er niets mee te doen, dus vervangen is normaal.
Antwoord: Draagarm vervangen. Komt versleten fusee pennen en of roest. 1e is normaal bij 90.000 of 100.000 km.
Roest volgende keer even het wiel ophanging voor en achter in spuiten met motorketting olie goedkoop bij action 2 spuitbussen genoeg elke zomer voor de winter.
Antwoord: Het vinden van een defecte bobinesysteem is vaak helemaal niet zo makkelijk. Niettemin treden een hele reeks tekenen voor defecten van afzonderlijke bobines in de motor op. Daaronder vallen o.a. de volgende symptomen:
- De auto springt regelmatig slecht aan. Dat betekent dat hij vaak niet bij de eerste poging tot ontsteking komt.
- De motor loopt onrond en klinkt onzuiver. Let geregeld op de motorgeluiden om de verschillen vast te stellen.
- Het motorwaarschuwingslampje, d.i. het controlelampje in het dashboard springt aan.
Waarom gaat een bobinesysteem kapot? Ook bobines behoren over het algemeen tot de slijtageonderdelen van de auto. Door het constante gebruik en de weerstand van de bougies treden een aantal slijtageverschijnselen op.
Hoe meer kilometers de auto heeft afgelegd, des te meer stijgt de kans voor een defect van de bobine. Maar ook een defecte stroomtoevoer van de bobine systeem of vocht kan op de lange duur schade veroorzaken, hetgeen voor uitval zorgt.
Ervaring met Fiat Panda: Prima auto ook op lange stukken (1000 km). Geen roest. Zitcomfort kan beter (zie nieuwe model Panda). Richtingaanwijzer springt te laat of niet terug. Knipper geluid te zwak. Kan gevaarlijke situaties opleveren. In vergelijk met het nieuw model Panda heeft het oude model een soepele motor en een betere stuurbekrachtiging. Tevens is het knipperlicht probleem opgelost.
Aanrader: nieuwe model met oude motor en oude stuurbekrachtiging.
Ervaring met Fiat Panda: Ruime auto, ook voor grotere mensen (zelf 1,98) alleen binnenspiegel zit op een vervelende plaats, haalt veel zicht weg.
Ervaring met onderhoud: Alleen nog maar een kleine beurt gehad, auto is ideaal.
Ervaring met Fiat Panda Panda 1.2 Active: Sinds kort (6 augustus 2013) in bezit van een Fiat Panda 1.2 Active (bwj.2011) Gekocht met een kilometerstand van 14.350. Altijd fervent Opel- rijder geweest van verschillende types. Nu dus voor het eerst een Panda. Een geweldige auto, ruim, zuinig en modern in uitvoering. Zeer overzichtelijk en gebruikersvriendelijk dashbord. Een auto om van te houden. Geen minuut spijt van mijn overstap van Opel naar Fiat. Kan iemand mij vertellen waar je een goed passend uitlaatsierstuk voor deze Panda kan krijgen? Al overal rondgekeken, zonder echt goed resultaat.
MHM. Smeets
Antwoord: De meeste uitlaatsierstukken passen qua diameter wel, maar zijn te lang. Zelf inkorten is een optie. Of een origineel vaak duur sierstuk bij de dealer bestellen.
Ervaring met Fiat Panda: Prima auto, weinig kosten echter de laatste 2 jaar. In de winter stokt de brandstoftoevoer een seconde rijdt wel door. Probleem alleen in de winter.
Ervaring met verkoop: Geen nare ervaring.
Ervaring met onderhoud: Geen problemen.