Publicatiedatum: 17 april 2011
Kia Picanto (2011 - 2017)
Autotest

Kia Picanto (2011 - 2017)

Supermini

Autotest - Waar zijn ze gebleven, die superhelden van weleer? Waar zijn die noeste strijders die, gehuld in een wonderlijk tenue, middels hun superkrachten de mensheid tegen onrecht behoeden? Gelukkig is er nu een nieuwe superheld opgestaan. Zijn missie is u zo goedkoop en comfortabel mogelijk naar uw bestemming te brengen. Die nieuwe held heet: Kia Picanto.

Een superheld is niets zonder een flitsend uiterlijk. Daarom heeft Kia er alles aan gedaan om van de Picanto geen aandoenlijk uitziend autootje te maken. Dat is gerealiseerd middels een hoge schouderlijn en een neus die de onverzettelijke uitstraling van een buldog heeft. De achterlichten staan rechtop, om dit kleintje toch iets groots te geven.

De Picanto is er in een drie- en een vijfdeurs uitvoering. De driedeurs heeft een scherper getekend front, een andere achterklep en spannendere velgen, waardoor die versie er nog dynamischer uitziet.

Ruimte en uitrusting

Ongeacht de uitvoering zijn de wielen relatief klein ten opzichte van de rest van de auto. Dat staat iets minder sportief, maar het heeft als voordeel dat het extra binnenruimte oplevert.

Kia Picanto (2011 - 2017)

De ruimte voorin is mede daarom prima. De hoofdruimte is zelfs uitzonderlijk goed! De stoelen zijn niet te klein en staan niet te dicht op elkaar, zodat de auto groter voelt dan deze eigenlijk is. De ruimte op de achterbank is net voldoende voor twee (inschikkelijke) volwassenen, maar dat is al een hele prestatie voor een auto in dit segment. De bagageruimte is groter dan gemiddeld (en zelfs 27% groter dan bij de vorige Picanto).

Het interieur is niet speels van opzet, zoals bij veel andere kleintjes. In plaats daarvan heeft het dashboard dezelfde strakke opzet als de andere modellen van Kia. De gebruikte materialen zijn van eenzelfde kwaliteit. Ook vele details zoals de layout van de klokken en de vorm van de grille die terugkomt in het stuurwiel, versterken het volwassen gevoel. De Suzuki Alto en Nissan Pixo hebben de kleine auto recentelijk naar een hoger plan getild, maar de Picanto gaat nu nog een stap verder.

Kia Picanto (2011 - 2017)
Kia Picanto (2011 - 2017)

Prijs

De missie van deze nieuwe superheld is u zo comfortabel en goedkoop mogelijk te vervoeren. Het eerste deel van die opdracht is geslaagd, zowel op het gebied van luxe als ruimte.

Maar voor de Nederlandse markt zit er een adder onder het gras. De basisprijs is weliswaar scherp, maar om boven het gemiddelde uit te stijgen moeten ook bovengemiddeld veel opties worden toegevoegd. Sommige extra's zijn zelfs bijna noodzakelijk. Zo heeft de auto alleen schijfremmen op de achterwielen als ook ESC (elektronische stabiliteits controle) wordt besteld. Tijdens iedere rijtest wordt ook een remproef gedaan en juist met schijfremmen rondom stopt de Picanto kaarsrecht en binnen een minimale afstand.

Kia Picanto (2011 - 2017)

Terwijl Kia in de diverse communiqués verklaart het beste met het milieu voor te hebben, is een stop/start-systeem (dat in de praktijk uitstekend functioneert) niet standaard. De reden is dat de Picanto zonder deze voorziening al zo zuinig is dat in Nederland maximaal belastingvoordeel kan worden behaald. De auto is vrij van BPM en wegenbelasting.

Het zou nog zuiniger kunnen, maar dan wordt de auto iets duurder. Dat zou ten koste gaan van de omzet en nu betaalt het milieu de prijs. Hier laat onze nobele held echt een steek vallen! Gelukkig zijn een schakelindicator en banden met lage rolweerstand wel standaard.

Kia Picanto (2011 - 2017)

Prestaties en verbruik

De Picanto is vooralsnog leverbaar met twee motoren. Naar verwachting zal de 1.0 liter driecilinder de meest populaire krachtbron worden. Eenmaal onderweg valt allereerst op dat de Picanto zeer goed is geïsoleerd. Daarom is de kenmerkende driecilinder-roffel nauwelijks hoorbaar. Ook geluiden van de banden en rijwind zijn voor een auto als deze minimaal.

„de 1.0 liter krachtbron is al zo verfijnd, dat de 1.2 motor eigenlijk overbodig is“
Kia Picanto (2011 - 2017)

De 1.0 liter benzinemotor is levendig en gretig. In cijfers uitgedrukt is de Picanto bepaald geen snelle auto. Zo kost de sprint van 0 naar 100 km 14.4 seconden. Bij het dieper indrukken van het gas volgt echter onmiddellijk een reactie en daarom voelt de auto niet traag.

Wel is het belangrijk om te weten dat de Picanto zich beter thuisvoelt in de stad dan op de snelweg. Tijdens tussenacceleraties moet de motor hard werken, waardoor het door Kia beloofde lage verbruik (4.2 liter / 100 km) nauwelijks haalbaar is. Reken in de praktijk op een verbruik van zo'n 5.5 liter per 100 km.

Kia Picanto (2011 - 2017)

Als alternatief voor de 1.0 liter motor, is een 1.2 liter krachtbron leverbaar. Deze telt vier cilinders en heeft daarom een rustigere loop. Daarbij presteert de 1.2 met iets meer gemak, waardoor het comfort toeneemt. Omdat de grotere motor minder hard hoeft te werken, is het ook makkelijker om zuiniger te rijden. In de praktijk is het verbruik van de grotere motor daarom nauwelijks hoger dan van de kleine motor. Echter, de 1.0 liter krachtbron is al zo verfijnd, dat de 1.2 motor eigenlijk overbodig is.

LPG

Heel bijzonder is dat de 1.0 liter motor ook leverbaar wordt met een LPG-installatie. Het betreft hier geen conversie achteraf door de importeur, maar een gastank die al door de fabriek wordt ingebouwd. De benzinetank wordt gereduceerd tot 10 liter, zodat de vrijgekomen ruimte kan worden gebruikt voor de LPG-tank. Het display waarop te zien is hoeveel gas resteert, is keurig geïntegreerd; de bestuurder zit niet met een los kastje zoals dat het geval is bij achteraf inbouwen.

Kia Picanto (2011 - 2017)
Kia Picanto (2011 - 2017)

In de stad is slechts één verschil merkbaar tussen het rijden op gas of benzine. Wanneer het gaspedaal tijdens het schakelen niet helemaal is losgelaten, klinkt bij de Picanto "LPi" een kuchje uit de motor. Alleen bij snelheden boven de 80 km/u levert de Picanto op LPG merkbaar minder goede prestaties (ondanks het hogere vermogen volgens de specificaties). Plankgas geven bij 100 km/u heeft zelfs geen enkel effect. De oplossing is terug te schakelen, waarna deze supervoordelige versie alsnog voldoende presteert.

Weggedrag

Waar het allemaal om draait bij een superheld is natuurlijk het gedrag. Oneffenheden in de weg kunnen de Picanto gemakkelijk uit koers brengen. Ook is de auto gevoelig voor zijwind.

De wegligging is juist uitstekend voor een kleine auto. De besturing is licht, maar tegelijkertijd is ook voelbaar hoeveel weerstand de voorwielen ondervinden in een bocht. Evenzo is het onderstel stevig en voelt de auto solide, terwijl het comfort op slecht wegdek toch prima is.

Kia Picanto (2011 - 2017)

Deze Koreaanse held zal zijn kunsten over de gehele wereld gaan vertonen en is per regio aangepast om aan iedere smaak te voldoen. Dat is voor Europa prima gelukt, zodat deze ster aan het firmament ongetwijfeld een groot publiek gelukkig zal maken.

Conclusie

De wereld is een superheld rijker: de Kia Picanto wil u zo voordelig en comfortabel mogelijk van A naar B brengen. Maar slaagt dit dappere Koreaantje daar ook in?

Het eerste deel van de missie is het bieden van voordeel. Hier scoort onze held slechts een krappe voldoende. De basisprijs is weliswaar scherp gesteld, maar alleen met de diverse optiepakketten wordt het nodige comfort geboden. Het beloofde lage verbruik is in de praktijk moeilijk te realiseren, waardoor de gebruikskosten oplopen.

Als het gaat om comfort, dan scoort de Picanto hoge ogen met de royale ruimte en uitstekende geluidsisolatie. Ook op het gebied van rijeigenschappen is de Picanto een echte held. De auto remt, schakelt en presteert prima. De Engelsen hebben een fraaie term voor zo'n hoogwaardige kleine auto: supermini.

plus
  • Prima weggedrag
  • Ruim en praktisch
  • Stil en comfortabel
min
  • Niet zo zuinig als beloofd
  • Prijs loopt snel op door (noodzakelijke) optiepakketten