14 april 2006
SsangYong Rodius

SsangYong Rodius

Groots

Autotest | Is alles te klein? Biedt ook de grootste MPV niet voldoende ruimte? Dan heeft SsangYong het antwoord. De Koreaanse specialist op het gebied van terreinauto's heeft haar kennis gebruikt om een MPV te bouwen. De Rodius belooft ruimte aan zeven volwassenen én hun bagage. Bovendien is de grootse Rodius sinds kort ook leverbaar op grijs kenteken; dubbel reden voor een test!
 

Aan de buitenkant is het verschil tussen de Rodius voor particulieren of bedrijven nauwelijks te zien. Ongeacht de doelgroep blijft de Rodius een auto die complimenten verdient voor de vormgeving, want het ontwerp is gedurfd en origineel. Mooi is de auto echter allerminst. Vooral de achterkant met achteraf aangebouwde dakkapel is voldoende om spontaan tranen in de ogen te krijgen. De fotograaf vreest even dat de lens van de camera zal barsten bij het vastleggen van deze creatie op de gevoelige chip.

Lachen

Binnenin de Rodius maakt het huilen snel plaats voor lachen. Kijk vanaf de bestuurdersstoel naar achteren en de Rodius is bijna onwerkelijk groot. Deze kolos meet 5 meter 13 en is daarmee zo'n halve meter langer dan de langste MPV op de markt. Alleen verlengde uitvoeringen van reislimousines voor de rijken der aarde zijn nog langer.

SsangYong Rodius

De extreme binnenruimte is hét sterke punt van de Rodius. Andere grote MPV's mogen 7 zitplaatsen bieden, de achterste zitplaatsen van die auto's zijn in de regel alleen geschikt voor kinderen of uiterst lenige volwassenen. Zijn de achterste zitplaatsen in gebruik, dan is de resterende bagageruimte bij dergelijke auto's vaak nihil. De Rodius biedt 7 volwaardige zitplaatsen plus een bruikbare kofferruimte.

Twee + twee + drie

De stoelopstelling is: 2 voorstoelen, 2 achterstoelen en helemaal achterin een volwaardige achterbank met 3 zitplaatsen. De Rodius is zo royaal bemeten dat de auto in theorie zou kunnen worden uitgevoerd als 9 zitter, maar nu resteert een middenpad waar langs alle plekken eenvoudig bereikbaar zijn. Om de achterbank te bereiken zijn dus geen klimpartijen nodig. De beenruimte is voldoende voor volwassenen en mede dankzij die onooglijke dakkapel is ook de hoofdruimte op de achterste zitplaatsen prima. De achterbank staat op rails zodat afhankelijk van de situatie kan worden gekozen voor meer beenruimte of (nog) meer bagageruimte.

SsangYong Rodius

Voor de achterbank zijn twee achterstoelen te vinden die eveneens op rails staan. Ook hier zijn zowel de hoofd- als beenruimte royaal te noemen. Deze stoelen zijn bovendien draaibaar zodat een rijdende vergader- danwel speelruimte ontstaat. Kinderen kunnen achterin de Rodius tikkertje spelen, een speurtocht uitzetten of desnoods verstoppertje spelen.

Bagage

Alle stoelen kunnen worden uitgebouwd om een gigantische laadruimte te creëren. Dit is echter niet eenvoudig en het meubilair is knap zwaar. SsangYong voorziet niet in een slim systeem waarbij de stoelen bijvoorbeeld in de vloer verdwijnen. De Rodius rijder zal noeste arbeid moeten leveren en moet bovendien over een flinke garage beschikken om het meubilair te stallen.

Zijn alle stoelen eenmaal uitgebouwd dan is de bagageruimte, niet geheel onverwacht, enorm. De laadruimte van de grijskenteken versie is 223 cm diep, 128 cm breed en 115 cm hoog. Is dat nog niet voldoende, dan mag de Rodius ook nog eens een aanhanger van 2.5 ton trekken. Handig!

Voorin

In tegenstelling tot het exterieur, is de vormgeving van het interieur wel degelijk geslaagd. Het dashboard is strak, modern en ergonomisch goed doordacht. Dat begint met de klokken die centraal op het dashboard zijn geplaatst. Voor de bestuurder die de ogen beurtelings op het verkeer en de snelheidsmeter focust, vraagt dit minder inspanning dan klokken pal achter het stuurwiel. Ook de bediening van alle knoppen en hendels is logisch en eenvoudig. Het uitrustingsniveau is mede gezien de prijs al even genereus als de Rodius zelf.

SsangYong Rodius

De ruimte voorin is, opnieuw, overweldigend. Niet alleen de beweegruimte rondom de voorstoelen is gigantisch, ook de hoofdruimte is enorm. Daarbij is de Rodius voorin royaal voorzien van bakken en vakken (de termen "bakjes en vakjes" zijn hier misplaatst). Met name de dubbellaags bergruimte tussen de voorstoelen is uiterst praktisch.

Rijden

Ondanks de extreme afmetingen laat de Rodius zich verrassend eenvoudig sturen. De hoge zit is prettig en de lengte van de auto vraagt geen aangepaste rijstijl. Het is niet nodig om in de bochten een speciale lijn te kiezen om te voorkomen dat de achterwielen een stoeprand raken. Ook op de buitenweg is het niet nodig de rijstijl aan te passen. Dankzij de enorme breedte en lengte is de Rodius uiterst stabiel en rustig. Vooral op de lange afstand is deze SsangYong aangenaam gezelschap.

Bovendien is het onderstel aangenaam stevig afgeveerd, zodat de auto ook handelbaar blijft bij volle belading. Pas wanneer doelbewust de grenzen worden opgezocht is de Rodius een geval apart. De auto blijft zeer lang stabiel, maar wanneer de enorme massa eenmaal uit balans is heeft de bestuurder de handen vol om deze mastodont weer te corrigeren. Gelukkig liggen die grenzen zo ver weg dat ze in het dagelijks verkeer nooit zullen worden overschreden.

Stadsauto?

Het zal geen verrassing zijn dat de Rodius niet de ideale stadsauto is. De draaicirkel is relatief bescheiden en de Rodius is gemakkelijk te manoeuvreren. De breedte maakt van smalle straatjes een hele uitdaging.

Parkeren vraagt behalve om een overbemeten parkeervak ook een bovengemiddeld inschattingsvermogen. Standaard wordt de Rodius niet geleverd met parkeerhulp en dat is echt een gemis. Een eenvoudig "piepertje" is in dit geval een minimale vereiste, een achteruitrijdcamera is nog beter op zijn plaats. Gelukkig is de Rodius wel eenvoudig te overzien; de motorkap is zichtbaar vanaf de hoge commandopost en de achterkant van de auto is vlak.

Motor

De Rodius wordt geleverd met één motor: een 2.7 liter diesel die ook wordt geleverd in de terreinauto's van SsangYong. Deze vijfcilinder moet vooral in de stad flink doortrappen om te presteren en is dan niet de stilste. Op de buitenweg, waar deze gigant sowieso beter thuis is, zijn de prestaties verdienstelijk. Omdat de motor afkomstig is uit een terreinauto, is de Rodius niet snel maar wel heel sterk; precies zoals het hoort bij een MPV.

SsangYong Rodius

Conclusie

Is iedere MPV te klein en biedt geen enkele auto voldoende ruimte? Dan is de SsangYong Rodius de oplossing. Citroën noemt de C8 niet ten onrechte de rijdende suite. Renault plakt het label "Grand Espace" op haar grootste MPV en ook Chrysler heeft de Voyager inmiddels omgedoopt tot "Grand Voyager". Maar de SsangYong Rodius doet er allemaal nog een schepje bovenop.

De Rodius biedt dankzij een enorme lengte én een uitbouw op het dak meer ruimte dan enig andere MPV. Deze eerste MPV van SsangYong biedt ruimte aan 7 volwassenen en hun bagage. De enorme omvang maakt de auto bovendien zeer stabiel en comfortabel. De royaal bemeten dieselmotor zorgt voor voldoende prestaties. Het enige wat niet groots is aan de Rodius is de prijs, in vergelijking met andere grote MPV's heeft deze grootse SsangYong een klein prijskaartje.

plus
  • Zeer ruim
  • Scherpe prijs
  • Prima rijeigenschappen
min
  • Mooi is anders
  • Geen schuifdeuren
  • Achterste hoofdsteunen belemmeren zicht in binnenspiegel, voorste hoofdsteunen zijn te laag
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!