4 maart 2006
Opel Meriva (2003 - 2010)

Opel Meriva (2003 - 2010)

Applaus!

Autotest | Dames en heren ... jongens en meisjes ... hooggeëerd publiek ... Opel stelt aan u voor: de vernieuwde Meriva! De Meriva zal u verleiden met een aangepaste vormgeving. De nieuwe motoren zullen u aangenaam verrassen met prima prestaties en een laag verbruik. Tenslotte zal deze compacte familieauto voor u goochelen met ruimte.
 

Het orkest begint te spelen, het doek gaat open en de Meriva betreedt vrolijk toeterend de piste. De hoofdrolspeler van deze voorstelling presenteert zich met een aangepast uiterlijk.

Act 1: Nieuwe vormgeving

De grille is voorzien van een chromen strip en de luchtinlaat onder de bumper is vergroot. Ook de achterkant wordt gedecoreerd door chroom en de achterlichten zijn donker gekleurd. Het interieur is opgefrist met frisse stoffen voor de stoelen en decoratieve strips in het dashboard.

De standaarduitrusting blijft gelijk. Dat betekent dat het stuurwiel nog steeds alleen in hoogte en niet in afstand tot de bestuurder is te verstellen. De hoofdsteunen van de voorstoelen zijn niet voldoende te verstellen en bieden daarom geen optimale veiligheid aan lange bestuurders.

Opel Meriva (2003 - 2010)

De optielijst wordt aangevuld met moderne extra's. Het audiosysteem speelt mp3 en de mobiele telefoon wordt gekoppeld via Bluetooth. Met het optionele "Adaptive Forward Lighting" vertoont de Meriva het eerste kunstje: verlichten om een hoekje. De gefacelifte Meriva is leverbaar met meesturende koplampen en dat komt de veiligheid merkbaar ten goede!

Act 2: Nieuwe motoren

Voor de tweede act gaat de motorkap open om de nieuwe motoren te tonen. Het leveringsprogramma is aangevuld met een geheel nieuwe 1.6-liter benzinemotor en een 1.3-liter diesel. De eerste rit wordt gemaakt met de benzinemotor. Die is buitengewoon stil. De prestaties zijn voldoende, maar de Meriva is zo comfortabel dat alles langzamer lijkt te gaan dan het is. Zelfs bij 120 km/u heerst een rust die zeldzaam is voor een auto in deze prijsklasse.

In de stad zijn de prestaties niet meer dan gemiddeld, maar wederom weet de 1.6-liter "Twinport Ecotec" de aandacht van het publiek vast te houden door de enorme souplesse. In iedere versnelling is royaal kracht beschikbaar en de Meriva kan zeer schakellui gereden worden.

Als alternatief biedt Opel de 1.3-liter CDTi dieselmotor met roetfilter die meteen opvalt door de levendigheid en overvloedige kracht. Alhoewel metingen anders uitwijzen, voelt de Meriva met deze kleine diesel veel sneller dan de benzine-uitvoering.

Opel Meriva (2003 - 2010)

Ongeacht de motor heeft de Meriva een prima wegligging. Net als z'n grote broer, de Zafira, lijkt de Meriva in eerste instantie hevig te reageren op plotselinge stuurbewegingen of sterk remmen. Dit is immers een hoge auto met een hoog zwaartepunt en dat betekent een minder goede wegligging. Maar iedere beweging wordt uitstekend gecontroleerd en de Meriva is een ware acrobaat in het drukke stadsverkeer. De kleine koets is gemakkelijk te overzien zodat de Meriva zich scherp laat sturen en eenvoudig laat parkeren.

Opel Meriva (2003 - 2010)

Act 3: flexspace

Het beste is voor het laatst bewaard. Het interieur is flexibel in te delen. Deze truc is niet gewijzigd sinds de eerste introductie van de Meriva in 2003, maar het is nog steeds dé publiekstrekker. Het "Flexspace" systeem combineert alle ruimtebesparende vindingen van alle andere MPV's in één auto.

De achterbank staat op rails, zodat afhankelijk van de situatie voor meer beenruimte of meer bagageruimte kan worden gekozen. Met de achterbank in de achterste stand is de beenruimte voor volwassenen voldoende, maar de Meriva blijft overduidelijk een midi MPV en geen "full size" MPV. Daarom kan de middelste van de drie zitplaatsen in de vloer verzinken. De twee overgebleven zittingen schuiven iets naar elkaar toe en nu schuift de achterbank tussen de achterste wielkasten en neemt de beenruimte enorm toe. Applaus! De ruimte van een grote MPV in een veel handzamer formaat!

Maar de trukendoos is nog niet leeg, want de middelste zitplaats van de achterbank kan ook worden vervangen door een keur van eenvoudig te wisselen opbergmodules. Een CD-rek tussen de achterstoelen? Liever een bekerhouder? Het kan allemaal met de "travel assistant". Klik en klaar!

Tenslotte kan de Meriva worden omgetoverd tot een ware bestelauto. De achterbank kan geheel in de vloer verzinken (eerst de hoofdsteunen verwijderen) om tot een enorme laadruimte (1.420 liter) met vlakke laadvloer te komen. Als dat niet genoeg is, kan ook de rechtervoorstoel worden opgeklapt om zelfs de langste stukken (2,4 meter) te vervoeren. In alle gevallen hoeven de stoelen niet uit de auto te worden gehaald en is de procedure eenvoudig en snel uit te voeren; een clown kan de was doen!

Opel Meriva (2003 - 2010)

Conclusie

De gefacelifte Opel Meriva heeft z'n voorstelling gegeven. Het publiek is enthousiast, want op de te lage hoofdsteunen in de voorstoelen na was het optreden foutloos. Het aangepaste uiterlijk staat de auto goed, de moderne opties hebben indruk gemaakt. Ze zijn geen reden om een bestaande Meriva direct in te ruilen voor een nieuwe, maar de vernieuwde Meriva maakt het de concurrentie nog moeilijker. De 1.6-liter Twinport Ecotec benzinemotor is uitzonderlijk stil en presteert prima. De 1.3-liter CDTi diesel is ronduit levendig, snel en zuinig.

De belangrijkste act van de Meriva blijft echter het flexibele interieur. De achterbank en bagageruimte vormen als vanouds een trukendoos waarmee deze mini MPV een regelrecht ruimtewonder is. Het publiek heeft genoten, applaus voor de Opel Meriva! (Ivo Kroone)

plus
  • Slim gebruik van ruimte
  • Prettige nieuwe motoren
  • Rijdt als een gewone personenauto
min
  • Hoofdsteunen voorstoelen te laag
  • Stuurwiel niet axiaal verstelbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!