24 november 2004
Citroen C4 Coupe

Citroën C4 Coupé

Auto of ufo?

Autotest | Er is een ufo geland in het Hollandse polderlandschap! Onderzoekers van Autozine.nl zijn er op afgegaan en hebben het vreemde voertuig onderzocht. Na grondige inspectie blijkt het te modern voor 2004, te mooi voor het Nederlandse platteland en te snel voor de openbare weg. Uiteindelijk hebben de onderzoekers het fenomeen wel een naam kunnen geven: Citroën C4 Coupé. Lees er alles over in dit dossier.
 

Met een zilveren buitenkant, een crème lederen binnenkant en veel glas straalt de Citroën C4 schoonheid en snelheid uit. De vormgeving heeft veel weg van de droomauto's die menig schooljongen tekent als droomauto. Opvallend element is de recht aflopende achterkant met klein opstaand ruitje en nog kleiner ruitenwissertje. Bovenop de achterklep is een kloeke spoiler te vinden die het sportieve gevoel benadrukt. De voorzijde toont het nieuwe gezicht van Citroën, dat ook al te zien was bij de nieuwe C5. Minder positief is dat die vorm in de dagelijkse praktijk verantwoordelijk is voor een windfluit bij hoge snelheid.

Ruimtelijk

In het interieur keert het gevoel terug met een buitenaards ruimteschip te maken te hebben. Niet alleen is de C4 zeer "ruimtelijk"; de buitengewoon fraaie vormgeving kent z'n gelijke nauwelijks in dit segment. Bovendien zorgen de vormgevers niet alleen voor een streling voor het oog. Ook het reukorgaan wordt verwend. De airconditioning (links/rechts gescheiden) is voorzien van parfum en dat is buitengewoon prettig.

Citroen C4 Coupe

De bijzondere vormgeving is niet alleen te danken aan de vormen en gebruikte materialen (licht / donker met steeds terugkerend de crème-kleurige accenten), ook de bediening maakt het interieur bijzonder. Op het dashboard zijn nauwelijks knoppen te vinden, maar wel vier displays, waarvan één bovenop het dashboard die half doorzichtig is uitgevoerd. De meeste knoppen zijn op het stuurwiel ondergebracht. De functie ervan is echter niet meteen duidelijk. Symbolen als een muis en een ster geven weinig duidelijkheid. Ook de knop die na het indrukken "pardon" uit de luidsprekers laat klinken is in eerste instantie een raadsel. Dit is een wonderlijk stuk techniek dat rechtstreeks uit de toekomst is neergedaald op aarde!

Om er achter te komen hoe dit allemaal werkt is gedegen onderzoek nodig, want dit is één van de weinige auto's waarbij het instructieboekje noodzakelijk is om gebruik te kunnen maken van alle voorzieningen. Hoe slim het ook allemaal is bedacht, de functies laten zich niet intuïtief bedienen.

Gelukkig is een groot deel van de functies automatisch. De ruitenwissers en koplampen doen hun werk vanzelf indien nodig. Deze laatste sturen mee en doen dat bovendien effectiever dan bij andere auto's met eenzelfde voorziening. Wel jammer is dat het mechaniek meer dan eens een storing meldde, alhoewel het systeem prima bleef functioneren. Tenslotte is ook de telefoon-integratie geheel automatisch dankzij Bluetooth-technologie.

Citroen C4 Coupe

Thuiscomputer

Na enig puzzelwerk blijkt dat de knoppen op het stuur zijn verdeeld in vier blokken met ieder twee niveaus (dit zorgt voor de verwarring) en een draaiwieltje. Ze zijn voor het audiosysteem, het navigatiesysteem, de cruise-controle c.q. snelheidslimiet en een laatste blok voor algemene functies. Een kleurenscherm op de middenconsole toont menu's die als een moderne thuiscomputer precies aangeven welke keuzes gemaakt kunnen worden. Toch ontstaat ook dan verwarring, want soms moet een wieltje naar boven worden gedraaid om een lager liggende optie uit een menu te kiezen.

Het vraagt allemaal enige oefening, maar dan maakt Citroën het mogelijk zelfs een bestemming (plaats- en straatnaam) in het navigatiesysteem te kiezen terwijl de handen veilig aan het stuur kunnen blijven. De instructies van het navigatiesysteem vormen het definitieve bewijs dat dit automobiel van een buitenaardse beschaving komt, want de stem is hoog, hees en geslachtsloos. Bovendien zijn de instructies van matige kwaliteit. Op de meest wonderlijke manier zoekt de C4 een route door de stad naar de snelweg, om daar regelmatig geheel onnodig een parallelweg te kiezen wat de route opnieuw onnodig gecompliceerd maakt.

Citroen C4 Coupe

De knop die eerst alleen in "pardon" resulteerde, blijkt stemcommando's te accepteren. Dit werkt in de praktijk heel behoorlijk, alhoewel de testrijder intuïtief Engels tegen de computer sprak en daarom in eerste instantie alleen excuses terug kreeg. In het Nederlands worden heel wat commando's verstaan en begrepen, wat dan in extra veiligheid en comfort resulteert. Zeg: "Navigatie huis, Radio 3", en het navigatiesysteem wijst de weg naar huis onder het genot van een goed stuk muziek.

Veiligheid

Met alleen knoppen op het stuurwiel is dit vreemdsoortige voertuig nog lang niet beschreven. Nog vreemder is dat de kern van het stuurwiel op de plaats blijft, terwijl alleen de rand draait in een bocht. Dat biedt een groot voordeel, want als de airbag ooit nodig is bestaat geen risico dat de bestuurder slechts wordt opgevangen door een hoekje ervan omdat het stuur gedraaid is. De ongebruikelijke besturing vraagt geen gewenning en bovendien biedt de C4 een uitstekende wegligging. De auto is zelfs uitdagend en nodigt uit tot hoge bochtsnelheden. Wel valt op dat het elektronische hulpsysteem weinig subtiel ingrijpt als dat ooit nodig is (dagelijkse praktijk: nooit).

Behalve de gebruikelijke elektronica die zelfs een goede wegligging in extreme situaties verzekert, biedt de C4 ook hulp die zorgt dat de bestuurder altijd binnen de lijnen blijft. Deze alien heeft niet alleen ogen aan de voorzijde, maar zelfs aan de onderkant! Bij snelheden boven de 80 km/u, trilt het zitvlak van de bestuurdersstoel bij het overschrijden van een doorgetrokken streep.

Helaas geeft het systeem regelmatig valse meldingen (de spontane derrière-massage is overigens geen straf) en wie een dergelijk systeem nodig heeft moet zich afvragen of een auto wel het meest geschikte vervoermiddel is.

Warpspeed

In het vooronder van deze toekomstauto geen ionen-aandrijving, maar een traditionele aardse verbrandingsmotor. De C4 is leverbaar met een 1.4, 1.6 en 2-liter benzinemotor. Voor de echte kilometervreters zijn een 1.6 en 2-liter HDi diesel beschikbaar. Voor de test valt de keuze op de 2-liter benzinemotor met 180 pk. Daarmee haalt de C4 Coupé maximaal warpspeed 2, wat overeenkomt met 227 aardse kilometers per uur.

Ondanks het forse vermogen is de C4 in de gereden versie geen racemonster of uitdagende sportwagen. De motor maakt op de snelweg relatief veel toeren en pas bij 7.000 rpm komt het volle vermogen los. Het surplus aan vermogen is vooral bedoeld als fikse reserve om altijd vlot in te kunnen halen of veilig in te voegen.

Bij een flink motorvermogen en prima wegligging hoort een passende set remmen. Het middelste pedaal is uiterst gevoelig en de geringste aanraking is voldoende voor een bijna sensationele vertraging (even oefenen bij aanvang van een proefrit is aan te raden). Een veilig gevoel!

Citroen C4 Coupe

Conclusie

Is de Citroën C4 Coupé een ufo of auto? Het antwoord is "auto", maar wel één van de meest vernieuwende van de laatste tijd. Dit is een wonderlijk voertuig waarbij over ieder detail opnieuw is nagedacht en waarvan het kleinste onderdeel opnieuw is uitgevonden: van de achterruitverwarming die is doorgetrokken naar de achterste zijruiten tot de vormgeving van de motorkap die extra veiligheid biedt aan voetgangers. Echte aanraders zijn de meesturende koplampen en geparfumeerde airconditioning. Handig maar niet essentieel zijn de Bluetooth-koppeling en stemherkenning. Onbetrouwbaar en hopelijk overbodig is het systeem dat waarschuwt wanneer de bestuurder niet binnen de lijnen op het wegdek blijft.

De hier gereden snelste variant met 2-liter 180 pk sterke motor is snel, maar biedt niet de sensatie die verwacht mag worden bij een dergelijk vermogen. Desondanks bewijst zelfs de kortste proefrit dat de rijeigenschappen ongeacht de gekozen aandrijving dik in orde zijn. De wegligging is prima, de remmen zijn zelfs uitzonderlijk goed. Kortom: goede rijeigenschappen, een geslaagde vormgeving en vooruitstrevende techniek die nu binnen het bereik van de gewone sterveling komt (Ufo Kroone).

plus
  • Revolutionair!
  • Zeer fraai interieur
  • Zeer fraai exterieur
min
  • Matig navigatiesysteem
  • Diverse kleine storingen
  • Dit is de snelste? Niets van gemerkt!
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!