Opel Astra (2009 - 2015)
Succesformule
Voor de Astra 2009 heeft Opel zichzelf een ambitieus doel gesteld: breng alle luxe en innovatie van een luxe zakenauto naar de middenklasse. Om dat doel te realiseren heeft Opel een uitstekend rolmodel in huis: de Insignia. Deze auto heeft precies een jaar geleden de zakelijke markt op z'n kop gezet door meer luxe en een hoogwaardigere uitstraling te bieden dan menig tegenstrever.
Het begint met de "ontwerptaal" van de Insignia. Alhoewel de Insignia niet meer is dan een middelgrote zakenauto, heeft deze favoriet onder de leaserijders de uitstraling van een directielimousine.
Toch is de Astra zeker geen "kleine Insignia" geworden. De Astra is bedoeld als sportieve en praktische middenklasser en is slechts geïnspireerd op de Insignia. De Astra heeft een vlotte, moderne uitstraling met chique accenten. De grille is laag en breed, zodat de auto er belangrijk uitziet. Het lijnenspel wordt benadrukt door de chromen omlijsting van de zijruiten.
Interieur
Neem plaats in de Astra en het is onmiddellijk duidelijk wat Opel bedoelt met "democratisering van techniek". De opzet van het dashboard doet in niets denken aan een eenvoudige, compacte auto.
De voorruit is nadrukkelijk naar voren geplaatst om een groter gevoel van ruimte te creëeren. Ook het dashboard ligt extra naar voren en dat draagt bij aan de bewegingsruimte voorin.
Ten opzichte van de vorige Astra is de generatie voor modeljaar 2009 17 cm langer en is de wielbasis met 7 cm toegenomen. Daarmee zit de Astra exact tussen de Corsa en Insignia. De extra centimeters vertalen zich in volop ruimte voor- en achterin. Ook met een forse bestuurder voorin, rest voldoende ruimte op de achterbank voor volwassenen.
De voorstoelen zijn letterlijk overgenomen van de Insignia, alleen de bekleding verschilt. Voor een auto in deze klasse biedt de Astra daarom een riante zit en alleen dat al geeft het gevoel een klasse hoger te rijden.
Ergonomie
Bijzonder in het interieur zijn de vele bergvakken. In de regel wordt loze ruimte gebruikt als bergruimte, maar bij de Astra is de bergruimte vanaf het eerste begin gepland. In de middentunnel zijn een USB-aansluiting (werkt ook met iPod!), AUX-ingang en 12 volt stopcontact te vinden om draagbare muziekspelers en/of telefoons aan te sluiten. Heel handig zijn de geheime vakken, om bijvoorbeeld een telefoon of draagbaar navigatiesysteem veilig in op te bergen.
Een doordacht detail zijn de luchtroosters waarvan niet alleen kan worden bepaald hoeveel lucht ze de auto in blazen, maar ook of de luchtstroom geconcentreerd of juist diffuus moet zijn.
De kofferruimte is voorzien van een in hoogte instelbare laadvloer ("FlexFloor"). Met de "dubbele laadvloer" in de laagste stand biedt de Astra maximale bagageruimte, maar het laden en lossen wordt dan bemoeilijkt door een hoge tildrempel. Daarom kan voor het laden van zware stukken de laadvloer omhoog worden gebracht en vervalt de laaddrempel (ten koste van de ruimte). Onder de laadvloer ontstaat dan een groot vak waarin tere spullen kunnen worden gescheiden van zwaardere bagage.
Uitrusting
Alhoewel de binnenruimte goed en doordacht is benut, is dit niet het punt waarmee de Astra zich nadrukkelijk van de concurrentie onderscheidt. Wat de Astra bijzonder maakt is de vooruitstrevende techniek. Alle vernieuwende elektronica van de Insignia is namelijk ook beschikbaar in de Astra. Terwijl de Insignia al voorzieningen biedt die uniek zijn in het zakelijke segment, maakt dit de Astra helemaal bijzonder!
Het belangrijkste nieuws is het "Opel Eye". Dit is een camera in de voorruit die verkeersborden leest. Een melding van bijvoorbeeld een maximumsnelheid of inhaalverbod verschijnt als geheugensteuntje in een display tussen de snelheidsmeter en toerenteller.
Het navigatiesysteem "DVD 8000" beschikt over een ingebouwde reisgids, waarmee op het kleurenscherm zelfs foto's en details over bezienswaardigheden zijn op te roepen.
FlexFix
Een heel andere vernieuwing is "FlexFix". Dit is een fietsendrager die in de achterbumper geïntegreerd is. Monteren of demonteren (en opslaan!) is daarmee overbodig. Wanneer de fietsendrager nodig is, kan deze binnen luttele seconden uit de achterbumper worden getoverd. Na gebruik vouwt de fietsendrager weer onzichtbaar weg. Een nadeel: een trekhaak is niet mogelijk in combinatie met FlexFix.
De moeilijkheid bij het ontwikkelen van FlexFix was dat de achterwielophanging in de weg zat. De oplossing is gevonden in een veel compactere achterwielophanging, die tijdens de ontwikkeling ervan zelfs beter bleek te zijn dan een traditioneel exemplaar! Dankzij de zogenaamde "Watt-link" blijven de achterwielen in een bocht beter recht op het asfalt staan. Dit vergroot zowel het comfort (geen geluid van wringende banden) als de grip.
Weggedrag
Een andere ontwikkeling is "FlexRide" en ook dit is afgekeken van de Insignia. Een computer houdt de rijstijl van de bestuurder in de gaten. Wanneer de bestuurder hard rijdt, maakt de computer de besturing directer en wordt de reactie op het gaspedaal alerter. Bij een kalme rijstijl wordt het weggedrag juist aangepast om meer comfort te bieden. Het verschil tussen beide is in de praktijk echter zeer gering.
Omdat dit een auto is die een groot publiek moet aanspreken, kon Opel niet kiezen voor een uitgesproken sportief of comfortabel karakter. In plaats daarvan streeft Opel er naar de best mogelijke combinatie van beide te bieden en mede dankzij "FlexRide" is dat gelukt.
In vergelijking met de vorige Astra is de wegligging merkbaar verbeterd. Op slecht wegdek is de auto stiller en comfortabeler, op snelheid is de Astra juist scherper en capabeler. In vergelijking met de directe concurrenten is het verschil echter niet zo groot als Opel wil doen geloven.
Diesel
Op het moment van schrijven wordt de Astra aangeboden met vier benzine- en vier dieselmotoren. Ook hier is niet nadrukkelijk gekozen voor sportiviteit of een laag verbruik, maar streeft Opel er naar de best mogelijke combinatie van beide te bieden.
Eerst is gereden met de 2.0 liter dieselmotor. Zoals veel onderdelen is ook deze overgenomen uit de Insignia. Alhoewel de Astra veel kleiner is dan de Insignia, is de "2.0 CDTi" in de Astra alleen zuiniger en nauwelijks sneller. De optionele automaat verstaat z'n werk goed, maar schakelt zeker niet onmerkbaar.
1.4 Turbo
De meeste testkilometers zijn afgelegd met de geheel nieuw ontwikkelde 1.4 liter turbomotor. Het voordeel van het gebruik van een turbo is dat de relatief kleine motor veel vermogen levert, maar toch heel zuinig is. De Opel-krachtbron is goed voor 140 pk / 200 Nm en zou desondanks in staat zijn 17 kilometer af te leggen op een liter benzine. Ondanks het streven naar een laag verbruik ontbreken een start/stop-systeem of een schakelindicator.
Met een kalme rijstijl is de Astra 1.4 Turbo zeer stil. Bovendien is al bij een laag toerental veel trekkracht beschikbaar, zodat de motor zich goed leent voor zuinig rijden. In de praktijk is de auto echter niet zo zuinig als Opel belooft. Met een uitgesproken kalme rijstijl kwam het gemiddelde verbruik (stadsverkeer en provinciale wegen) uit op 1 op 16.4.
Op de snelweg valt de Astra 1.4 Turbo op door de hoge mate van comfort. Omdat het toerental aangenaam laag blijft, presteert de auto gevoelsmatig met groot gemak. Bij 100 km/u blijft de naald van de toerentaller iets onder de 2.000 tpm, 120 is ongeveer 2.500 tpm. Ook veel hogere kruissnelheden (170 km/u) worden met groot gemak vastgehouden en daarmee is Opel in z'n opzet geslaagd: de Astra brengt inderdaad het comfort van een luxe zakenauto naar het middensegment.
Conclusie
Terwijl veel nieuwe auto's meer een evolutie zijn dan een revolutie, weet de Opel Astra zich op vele vlakken te vernieuwen. Dat beperkt zich niet alleen tot de vormgeving, maar heeft ook betrekking op de ergonomie. Denk daarbij aan grote, uiterst comfortabele stoelen, heel veel bergruimte in het interieur en een slimme, geïntegreerde fietsdrager.
De uitrusting is ronduit vernieuwend. Het "Opel Eye" leest verkeersborden en maakt het de bestuurder makkelijk in onbekende gebieden. "FlexRide" zorgt ervoor dat de auto zich razendsnel aanpast aan een sportieve of juist ontspannen rijstijl.
Zoals mag worden verwacht van een moderne auto, zijn de motoren sterk en toch zuinig. De dieselmotoren zijn stil, maar ietwat karakterloos. Met name de 1.4 liter benzine Turbomotor is een echte aanrader. Deze is levendig en vlot wanneer gewenst, maar leent zich even makkelijk voor een kalme en zuinige rijstijl. In zekere zin houdt Opel dus toch vast aan een bewezen succesformule: vernieuwing.
- Prima rijeigenschappen
- Vooruitstrevende techniek
- Veel aandacht voor ergonomie (vooral: fantastische stoelen)
- Onoverzichtelijk bij achteruit rijden
- 1.4 Turbo-motor niet zo zuinig als beloofd