Seat Leon SC
Verleidelijke lijnen
Afgaande op de reacties op straat is het meer dan terecht dat Seat de driedeurs Leon als nieuw model presenteert. Vrijwel iedere dag scoorde de testrijder opgestoken duimen van andere weggebruikers. Tijdens een fotostop of tankbeurt komen mensen spontaan informeren naar deze fraaie auto. Zoiets gebeurt normaal gesproken alleen met auto's in de prijsklasse van een villa.
Die complimenten zijn voor een groot deel terug te voeren op de uitvoering van de testauto. De hier gereden Leon is uitgevoerd in de kleur "Alor blauw" die het midden houdt tussen blauw, turquoise en groen. Daarbij is dit een "FR"-uitvoering en dat staat bij Seat voor de meest sportieve versie onder de supersnelle "Cupra".
En dan is er uiteraard het lijnenspel. Sinds 2005 is de Belgische vormgever Luc Donckerwolke verantwoordelijk voor het uiterlijk van alle Seats. Hij kiest voor strakke, elementaire en scherpe lijnen. Alledaagse modellen zoals de Seat Mii of Alhambra onderscheiden zich hiermee duidelijk van de massa. De lijnen komen echter het beste tot hun recht op de Leon. Door het ontbreken van achterdeuren is de SC nog eenvoudiger en daarom nog eleganter gelijnd.
Driedeurs
Toch beperkt het verschil tussen de vijfdeurs en driedeurs Leon zich niet tot alleen het uiterlijk. De SC is bedoeld als exclusief, sportief model. Om dat te bereiken is de SC rijker uitgerust. De hier gereden "FR"-variant overtuigt met een complete uitrusting, zij het dat er nooit sprake is van overdaad of echte verwennerij. De gebruikte materialen en afwerkingskwaliteit zijn goed, maar niet bijzonder. Er is moederbedrijf Volkswagen duidelijk alles aan gelegen om te voorkomen dat Audi of VW worden overschaduwd door Seat.
Net als bij de andere producten van Volkswagen is voor het aansluiten van een iPhone de optionele multimedia box nodig. Daarbij moet vervolgens de optionele iPhone-kabel worden gekocht. Onhandig en kostbaar!
Het sportieve tintje komt ook van de zithouding. Met de stoel in de laagste stand zitten de bestuurder en bijrijder tot aan de schouders in het metaal. Bovendien bieden de voorstoelen volop zijdelingse steun. Mede door de donkere kleuren geeft het interieur de geborgenheid van een coupé. Dat gevoel wordt nog eens versterkt door het luxeprobleem dat kenmerkend is voor coupés: matige overzichtelijkheid. Dit laatste wordt niet alleen veroorzaakt door de grote C-stijl, maar ook door de (te) kleine buitenspiegels.
De toegang tot de achterbank is redelijk, hetzelfde geldt voor de ruimte achterin. De vijfdeurs Leon biedt meer hoofd- en beenruimte op de achterbank. De bagageruimte meet 380 liter. Dat is hetzelfde als bij de vijfdeurs Leon en een keurige waarde voor een auto als deze.
Weggedrag
Om er voor te zorgen dat de SC anders rijdt dan een gewone Leon, heeft de driedeurs een kortere wielbasis. Dit is bijzonder, want een auto op een ander platform zetten betekent in de regel een enorme investering. Seat maakt echter gebruik van Volkswagens "MQB"-platform, waarop eenvoudig verschillende auto's met verschillende afmetingen kunnen worden gebouwd. Dit is waarom ook een Leon stationcar in aantocht is.
De kortere wielbasis maakt de Leon SC minder rustig op de snelweg, maar beweeglijker in de stad en op buitenwegen. Het verschil is echter gering en alleen merkbaar wanneer beide auto's direct na elkaar worden gereden.
Het is vooral de "FR"-uitvoering die de Leon sportief maakt. Zoals eerder aangegeven, houdt de "FR" het midden tussen een gewone Leon en een echte sportwagen. Wanneer vlot wordt gereden, gedraagt de Leon FR zich als een sportieve en uiterst capabele hatchback.
Pas wanneer het uiterste wordt gevraagd, is het verschil merkbaar. Bijvoorbeeld bij een plotselinge lastwissel (uitwijkmanoeuvre of ineens van scherp rechts naar scherp links) is de grip minder snel hersteld. Daar staat tegenover dat de Leon FR meer comfort biedt dan een echte GTi, Cupra of RS.
Motoren
De SC is leverbaar met dezelfde motoren als de gewone Seat Leon. Alleen de allerlichtste motoren zijn niet beschikbaar op de SC om het exclusief te houden. Voor deze test is de "1.8 TSI" ingezet. Deze krachtbron klinkt na een koude start wat rauw, maar past verder prima bij het karakter van de auto.
In de regel is de 180 pk / 250 Nm sterke benzinemotor soepel en vergevingsgezind. Ongeacht het toerental is volop trekkracht aanwezig, dus schakellui rijden is geen probleem. Terwijl de 1.4 TSI met gemak zuiniger rijdt dan fabrieksopgave, is deze 1.8 TSI in de praktijk veel lastiger tot zuinig rijden te bewegen.
Wanneer de Leon wordt aangespoord, presteert de FR uitstekend en dat geeft het bevoorrechte gevoel een bijzondere auto te mogen rijden.
Conclusie
De Seat Leon is nu ook als "SC" beschikbaar. Geheel terecht geeft Seat de driedeurs Leon een eigen naam. De auto oogt niet alleen beter, maar staat ook op een ander platform waardoor de nadruk nog meer op dynamiek ligt.
Alleen de ruimte achterin is iets minder dan die van de vijfdeurs Leon, verder deelt de SC alle sterke punten. De Leon SC is leverbaar met dezelfde motoren als de gewone Leon. De hier gereden "1.8 TSI" overtuigt met souplesse en prestaties, maar de eerder geteste "1.4 TSI" biedt een betere combinatie van levendigheid en een laag verbruik.
De proefrit met de Leon SC was niet alleen aangenaam vanwege de kwaliteiten van de auto. Het blijkt ook dat de buitenwacht de verleidelijke lijnen van de Leon SC waardeert. Nooit eerder kreeg een auto in deze prijsklasse zo veel complimenten!
- Nette prijs
- Vlot en zuinig
- Veel positieve aandacht
- Te kleine buitenspiegels
- Minder zuinig dan beloofd
- Minder beenruimte achterin dan bij vijfdeurs Leon