22 februari 2015
Seat Leon ST Cupra

Seat Leon ST Cupra

Goed gezind

Autotest | Een gezin stichten is mooi, maar het vraagt de nodige opofferingen. Zo zal de spannende sportcoupé plaats moeten maken voor een ruime, praktische auto. Volgens Seat kan het ook anders: de "Leon ST Cupra" zou de praktische mogelijkheden van een stationcar combineren met de sensatie van een sportwagen.
 

De eerste stap zette Seat een jaar geleden. De nieuwe generatie van de Leon was niet alleen leverbaar als driedeurs en vijfdeurs, maar voor het eerst ook als stationcar. Daarmee werden de strakke lijnen en het sportieve karakter van de Leon voor het eerst gecombineerd met de ruimte van een stationcar.

Tot nu toe bleef het echter bij een sportieve ondertoon. Een standaard Leon heeft een dynamischer, meer lichtvoetig weggedrag dan de meeste concurrenten en presteert bovendien prima. Maar een sportwagen is een doorsnee Leon zeker niet.

Seat Leon ST Cupra

Cupra

Voor de "Cupra" heeft Seat de zaken daarom groots aangepakt. De inzittenden worden op hun plaats gehouden door fraaie, tweekleurige sportstoelen met extra zijdelingse steun. Het uitrustingsniveau is extra rijk met (vrijwel) alle luxe die Seat in huis heeft.

Toch is de Leon Cupra niet het toonbeeld van moderne techniek, zo ontbreken een camera die verkeersborden leest of een elektrisch bedienbare achterklep. De manier waarop smart phones worden gekoppeld is ronduit ouderwets: voor ieder toestel dient een aparte verloopkabel te worden aangeschaft die vervolgens op een "multi media box" wordt aangesloten.

Seat Leon ST Cupra

Het uiterlijk wordt verfraaid met 19 inch lichtmetalen velgen, LED koplampen, twee dikke uitlaten, accenten in hippe kleuren, een dakspoiler én een imposante grille.

Die laatste is er niet alleen voor de show, maar is bittere noodzaak omdat de extra krachtige motor veel meer zuurstof tot zich neemt dan de standaard varianten. De Cupra heeft zelfs zo veel lucht nodig, dat de breedstralers noodgedwongen zijn komen te vervallen en dat ook in de bovenbumper luchtroosters zijn gemaakt.

Seat Leon ST Cupra

Het hart van de Leon ST Cupra wordt namelijk gevormd door een uiterst potente 2.0 liter, viercilinder turbomotor. Deze wordt ook gebruikt in de Volkswagen Golf GTI en Audi TT, maar Seat zorgt met een eigen motormanagement voor een eigen karakter. In de Leon ST levert de "2.0 TSI" 280 pk en een maximum koppel van 350 Nm en da's heel wat meer dan de stalgenoten!

Prestaties

Dat dit niet zomaar een Leon is, is vrijwel meteen merkbaar! Vrijwel meteen, want na het starten klinkt deze sportieve Leon teleurstellend tam. De Leon Cupra is bedoeld om zelf van te genieten en niet om hele woonwijken mee te laten genieten.

Zelfs wanneer kalm wordt gereden, is in iedere vezel van de Leon Cupra merkbaar dat deze bijzondere uitvoering is gemaakt om te presteren. De geringste beweging van de rechtervoet is voldoende voor instant versnelling, de besturing is uiterst direct en dankzij het stugge onderstel voelt de bestuurder precies wat er gaande is tussen de auto en het asfalt.

Seat Leon ST Cupra

Terwijl een gewone Leon al levendiger is dan de meeste andere auto's in zijn soort, is de Cupra ronduit uitdagend. Al bij een laag toerental is het maximum koppel beschikbaar, waardoor de auto sterk is. Als het toerental toeneemt, nemen ook de paardenkrachten toe en die combinatie van kracht en agressie maakt de Cupra bijna verslavend. De verleiding is groot om iedere oprit en iedere kilometer open snelweg te benutten om een sprintje te trekken.

Seat Leon ST Cupra

De sprint van 0 naar 100 km is geklaard in 6.1 seconden (sneller dan een VW Golf GTI, een fractie trager dan een Audi TT). Daarbij worden slechts de eerste twee versnellingen gebruikt; bij exact 100 km/u moet de derde versnelling worden gekozen, waarop de Cupra enthousiast blijft versnellen. Ook ruim boven de in Nederland geldende maximumsnelheid is nog heel veel sprintkracht beschikbaar.

Weggedrag

Met een vermogen van meer dan 200 pk is het risico groot dat de voorwielen het vermogen niet kunnen verwerken. Dan is voelbaar in het stuur hoe de aandrijfkrachten (voorwaarts) en de besturing (zijwaarts) elkaar beïnvloeden, waarna de auto vervolgens een eigen richting kiest.

Seat Leon ST Cupra

Seat voorkomt dit probleem door middel van een "differentieel met beperkte sper". Deze zorgt ervoor dat het buitenste wiel in een bocht meer aandrijfkracht krijgt toebedeeld. Op die manier werken de aandrijving en besturing elkaar niet langer tegen, maar vullen ze elkaar zelfs aan.

Niet alleen heeft de Leon Cupra daarom een zuiverder gevoel in het stuurwiel, de auto kan domweg harder door de bocht. Bovendien is de Leon Cupra dankzij deze voorziening uiterst vergevingsgezind; zelfs wie zich schromelijk verkijkt op een bocht, zal deze in veel gevallen nog halen.

Seat Leon ST Cupra

Op het instapmodel na, is iedere Leon voorzien van een dergelijk systeem. De Cupra is echter als enige voorzien van een mechanisch differentieel, terwijl de gewone Leons het moeten doen met een elektronische variant. Een elektronisch differentieel kan slechts het binnenste wiel afremmen, terwijl een mechanisch exemplaar het vermogen nooit beperkt maar verdeelt.

Smoesjes

Bij een sterke motor horen ook sterke remmen. Speciaal voor de Cupra heeft specialist Brembo remmen ontwikkeld die zijn berekend op de krachten die vrijkomen bij meer dan sportief rijden. Zelfs tijdens een lange dag op het circuit bleven deze remmen keer op keer krachtig hun werk doen. De extra veiligheid die deze remmen en de superieure wegligging bieden, zijn dan ook dé smoes om de auto aan het gezin te "verkopen".

Seat Leon ST Cupra

En... wanneer kalm wordt gereden is de ST Cupra dankzij DCC (Dynamic Chassis Control) even comfortabel als de gewone uitvoering. Met een druk op de knop kunnen de besturing, het onderstel en het gaspedaal namelijk van "Cupra"-stand in een veel beschaafdere "Comfort"-stand worden gezet. Dan is de Cupra even braaf en praktisch als iedere andere gezinsauto.

Conclusie

Voor het eerst is de Seat Leon niet alleen verkrijgbaar als 3 en 5-deurs hatchback, maar ook als stationcar. En net als de 3 en 5-deurs varianten is de stationcar voortaan leverbaar als uiterst sportieve "Cupra".

En dat levert een bijzondere combinatie op! Dankzij de 280 pk sterke turbomotor is de ST Cupra razendsnel. Dankzij een slimme verdeling van de aandrijfkrachten is dat vermogen bovendien nuttig en veilig te gebruiken, ook voor beginnende bestuurders.

Tegelijkertijd is de Cupra even ruim en praktisch als een gewone Leon ST. Een volbloed sportwagen is de Leon Cupra zeker niet, maar als compromis tussen ruimte en rijplezier is de Leon ST met vlag en wimpel geslaagd.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Uitmuntend weggedrag
  • Sportief wanneer het mag, comfortabel als het moet
min
  • Geen spannend motorgeluid
  • Onhandig kleine buitenspiegels
  • IPhone alleen te koppelen via ohandige / dure multi-media box
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!