9 december 2003
Toyota RAV4 (2003 - 2006)

Toyota RAV4 (2003 - 2006)

Pretmobiel wordt volwassen

Autotest | De Toyota RAV4 begon het leven ooit als "Funcruiser". Zoals de naam destijds aangaf, bood de fabrikant daarmee een vrolijk uitziende compacte terreinauto aan die vooral bedoeld was voor vrije tijd en plezier. In de loop der tijd is dit "pretmobiel" echter steeds serieuzer geworden. Het aanbod werd uitgebreid met een 5-deurs variant en de naam veranderde in het weinig zinnenprikkelende "RAV4". Recentelijk heeft de auto opnieuw een aantal veranderingen ondergaan, waarbij het uiterlijk, de rijeigenschappen en het veiligheidsniveau zijn opgewaardeerd. Wat is er over van de Funcruiser van weleer?
 

De nieuwe RAV4 is herkenbaar aan een licht gewijzigde grille, bumper en koplampen. Ook de achterlichten en de kap om het reservewiel zijn opnieuw ontworpen. Daarbij geeft Toyota aan dat de auto in nieuwe kleuren leverbaar is, waarmee de wijzigingen beter tot hun recht zouden komen. De testauto is in twee tinten grijs in ieder geval een fraaie verschijning!

De wijzigingen aan het dashboard maken het interieur donkerder. Belangrijker is echter dat de standaarduitrusting rijker is geworden. Vooral de uitrusting van de hier gereden SOL-uitvoering laat weinig te wensen over. De indeling van de klokken roept echter enige vraagtekens op. De toerenteller is centraal geplaatst, zoals bij een sportwagen. De snelheidsmeter is links daarvan geplaatst, terwijl een levensgrote benzine- en koelwatertemperatuurmeter rechts de ruimte moeten opvullen.

Luxe en veiligheid

Dat Toyota de RAV4 voorziet van de meest moderne techniek die het bedrijf in huis heeft, blijkt uit het (optionele) full map navigatiesysteem. Deze wegwijzer blinkt uit in duidelijkheid en veelzijdigheid. Iedere situatie kan op vele manieren worden uitgelegd. Als de kaart niet duidelijk is, dan kan deze worden gedraaid of worden vervangen door een compleet routeplan in tekst en symbolen. De route kan eenvoudig worden aangepast en al bij het plannen, kan vaak uit diverse alternatieve routes worden gekozen. Daarbij is het systeem voorzien van TMC, waarmee het navigatiesysteem niet alleen de weg wijst maar ook helpt files te omzeilen.

Toyota RAV4 (2003 - 2006)

Op het gebied van veiligheid heeft de RAV4 een belangrijke stap vooruit gezet. Allereerst is het aantal airbags vergroot. Veel belangrijker is echter de actieve veiligheid, die voorkomt dat airbags ooit nodig zijn. Zo is de SOL-uitvoering voorzien van voertuigstabiliteitscontrole, tractiecontrole en een remassistent. Om het rijplezier te vergroten, heeft Toyota de stuurwieloverbrenging en lagers van de stuurinrichting vernieuwd.

Ook het rijcomfort is verbeterd, dankzij een gewijzigde voorwielophanging, een nieuwe onderstelafstemming en toepassing van schokbrekers met aangepaste dempingskarakteristiek. Het resultaat van dit alles is duidelijk merkbaar, want de RAV4 geeft minder het gevoel van een terreinauto en meer het geval van een gewone personenauto. Sterker nog, de RAV4 is zo stabiel dat de auto zich leent voor enig gooi-en-smijt werk; iets waar niet veel auto's in dit segment toe uitnodigen.

Motor

Het motorenaanbod is niet gewijzigd. Nog steeds is de RAV4 leverbaar met een 1.8 of 2.0 liter benzinemotor of een 2-liter D-4D diesel. Geheel onverwacht voor Toyota, loopt de 2-liter benzinemotor na een koude start ronduit slecht. De auto hort en stoot onrustig bij het indrukken of loslaten van het gas. De beste oplossing is zo snel mogelijk een hogere versnelling te kiezen. Het probleem is dan binnen een minuut opgelost, waarna de RAV4 rijdt zoals een Toyota hoort te rijden.

Wel blijft de motor bij gas loslaten iets langer toeren maken dan gebruikelijk, wat betekent dat snel ontkoppelen resulteert in een doorrazende motor. Ook met diverse merken benzine (vooral bij dieselauto's wil dit nog wel eens verschil maken), werd dit verschijnsel niet opgelost.

Toyota RAV4 (2003 - 2006)

De 2-liter benzinemotor maakt van de 1245 kg wegende RAV4 een vlotte maar niet al te levendige auto. De 150 pk die de krachtbron levert is ruim voldoende voor een vlotte inhaalactie, maar agressief is de auto nooit. Het is juist de hoge zit, het bescheiden motorgeluid en de afwezigheid van geluiden van rijwind die de RAV4 tot een comfortabele reisgenoot maken.

Terreinauto?

Toyota geeft zelf aan dat de RAV4 niet bedoeld is als pure terreinauto, maar een verschijning als deze nodigt uit om toch te proberen waartoe de RAV4 in staat is op het onverhard. Een aantal lichte terreinproefjes vormen geen enkel probleem, maar daarna zijn de grenzen snel bereikt. Als eerste verliezen de banden in modder of zand hun grip, omdat deze zijn bedoeld voor gebruik op de snelweg. De meeste kopers zullen Toyota echter dankbaar zijn voor deze keuze, want de meeste bestuurders zullen niet of nauwelijks terreinrijden. Het zijn juist deze banden die bijdragen aan het comfort en terreinbanden zouden daar afbreuk aan doen.

De tweede beperking bij terreinrijden is de motor. Deze moet relatief veel toeren maken om kracht op te bouwen. Juist in het terrein is iets te veel of iets te weinig kracht het verschil tussen slip en grip. Wie toch het terrein in gaat met de RAV4, doet er verstandig aan de auto zo veel mogelijk rollende te houden en kan dan een aardig eind komen.

Veelzijdig

De RAV4 is vooral bedoeld als veelzijdige auto. Dat bleek wel tijdens de testperiode waarin niet alleen grote afstanden moeiteloos werden afgelegd, maar bijvoorbeeld ook grote stukken gemakkelijk konden worden vervoerd. Dankzij de hoogte van de auto, past een grote kantoorstoel bijvoorbeeld probleemloos rechtop achterin. Bij zware vracht valt de RAV4 positief op door een zeer lage laadvloer (zonder tildrempel), waarmee het tillen wordt vergemakkelijkt.

De laadvloer kan zo laag zijn, omdat het reservewiel op de achterklep is gemonteerd. Dit betekent echter ook dat de achterklep nu zijwaarts scharniert (anders moet de eigenaar immers zowel de klep en het reservewiel de lucht in duwen). Daarmee heeft de RAV4 een aangenaam brede toegang, maar is ook veel ruimte achter de auto nodig om de enorme achterdeur te kunnen openen. Uiteraard hebben ook vijf personen alle ruimte in de RAV4. Dan geeft de luxe van permanente vierwielaandrijving een veilig gevoel.

Toyota RAV4 (2003 - 2006)

Conclusie

Met de komst van de 5-deurs variant, was de RAV4 lang niet meer de Funcruiser van weleer. In plaats daarvan is de laatste generatie RAV4 een serieuze SUV met bijbehorend serieus prijskaartje. De complete uitrusting, uitstekende rijeigenschappen en befaamde Toyota-betrouwbaarheid maken de RAV4 die prijs zeker waard. In het terrein zijn de prestaties matig, maar Toyota prijst de RAV4 ook helemaal niet aan als onoverwinnelijke terreinauto.

De RAV4 is juist een veelzijdige auto die veel ruimte combineert met de veiligheid van vierwielaandrijving. De vernieuwing is behalve in het uiterlijk ook terug te vinden in de rijeigenschappen. Daarmee heeft de RAV4 niet het karakter van een kolossale terreinauto, maar dat van een ruime personenauto.

plus
  • Comfortabel en compleet
  • Moderne veiligheidsvoorzieningen
  • Rijeigenschappen benaderen die van personenauto
min
  • Matige prestaties off-road
  • Onrustige loop met koude motor
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!