Hyundai Santa Fe (2000 - 2006)
Luxepaard
De testauto is de 2.4-liter Country uitvoering. In die gedaante onderscheidt de testauto zich van andere varianten met uiterlijk vertoon in de vorm van een pushbar, sidesteps en tweekleuren lak.
Ook voor het interieur kiest Hyundai voor twee tinten, maar nu in robuuste grijze kunststof. Uit het grote aantal hendels en knopjes rond het stuurwiel blijkt onmiddellijk dat het hier om een bijzonder complete uitvoering gaat. Zo is deze Santa Fe standaard voorzien van onder andere centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, alarm, elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter, airconditioning en cruisecontrol. Die cruisecontrol wordt bediend met vier knoppen op het stuurwiel.
De radio is hoog in het dashboard geplaatst zodat de knoppen op het stuurwiel niet zijn "verspild" aan de cruisecontrol. Onder de radio is een handig vakje te vinden voor bijvoorbeeld een mobiele telefoon. De knoppen en het display van de klimaatcontrole zijn laag in de middenconsole ondergebracht. Gelukkig is de bediening er van eenvoudig, zodat het niet nodig is al rijdende halsbrekende toeren uit te halen om een behaaglijke temperatuur in de auto te creëren.
De voorstoelen bieden weinig zijdelingse steun, maar door de vele verstelmogelijkheden is wel een prima positie achter het (in hoogte verstelbare) stuur te vinden.
Gezeten op de bestuurdersstoel wordt één van de belangrijkste pluspunten van de Santa Fe meteen duidelijk. De hoge zit geeft een goed overzicht over het verkeer zodat de bestuurder als vanzelf verder vooruit kijkt en daarmee meer ontspannen en veiliger rijdt. De grote motorkap, de afstand van de binnenspiegel tot de achterruit en diezelfde hoge zit geven de bestuurder het gevoel in een enorme auto te rijden. Dat draagt bij aan een duidelijk gevoel van veiligheid.
Achterin
De ruimte op de achterbank is riant. Hier kunnen twee grote volwassenen ook tijdens een lange rit prima zitten. Achterin zijn twee bekerhouders, een asbak en lectuurmappen in de rugleuning van de voorstoelen te vinden.
Achter de achterbank biedt de Santa Fe ruimte aan 690 liter bagage. Door de achterbank in twee ongelijke delen op te klappen wordt de bagageruimte vergroot tot 1.475 liter. De bagageruimte is voorzien van een net, afdekhoes, 12 volt stopcontact en diverse oogjes en lusjes om bagage mee vast te zetten. Rechts in de kofferruimte is een vakje te vinden voor bijvoorbeeld een cd-wisselaar.
Bijzonder handig is de apart te openen achterruit van de achterklep. Bij lading die uit de auto steekt hoeft nu niet met geopende achterklep te worden gereden, maar kan worden volstaan met het openen van de achterruit. Amerikaanse films doen geloven dat deze voorziening ook goed in de smaak valt bij honden die dan al kwijlende het achterop komende verkeer intimideren.
Als alle voorzieningen tekort schieten, mag de Santa Fe 2.4i een aanhanger van maximaal 1.650 kg (geremd) trekken. Voor andere uitvoeringen geldt een geremd gewicht tot maximaal 2300 kg.
Techniek
Het gevoel van ruimte dat de Santa Fe geeft, komt helemaal overeen met dat van een terreinauto. De techniek verschilt echter belangrijk. Dat werd al duidelijk door het luxueuze interieur, maar ook omdat twee kenmerkende extra pookjes missen. Een echte terreinauto biedt met dergelijke pookjes de keuze tussen hoge of lage gearing, en twee- of vierwielaandrijving. De Santa Fe kiest zelf.
Omdat de Santa Fe niet bedoeld is als terreinauto, heeft Hyundai gekozen voor een overbrenging die vooral tot zijn recht komt bij sneeuw, strand of een blubberige camping. Hyundai maakt gebruik van een viscokoppeling en gelimiteerd slipdifferentieel, zodat de auto onder de meeste omstandigheden als vanzelf de beste keuze maakt. Daarom zijn de extra pookjes simpelweg overbodig.
Alleen in extreme gevallen zal de Santa Fe tekort komen, maar daar zijn de echte terreinauto's dan ook voor. Tijdens twee bescheiden proeven op het onverhard bewees de Santa Fe op licht terrein redelijk z'n mannetje te staan. Zo reed de auto zonder blikken of blozen door een drassig weiland op het moment dat er een ongeluk was gebeurd op een provinciale weg en het overige verkeer geen kant op kon.
Eenmaal terug op de snelweg is de Santa Fe het meeste in z'n element. Tenminste, als de gewenste snelheid eenmaal is bereikt. De 2.4 liter 4-cilinder heeft een stevige klus aan de 1.618 kg wegende, 173 cm hoge koets en het mechaniek van de vierwielaandrijving. Eenmaal op snelheid is het mogelijk hoge kruissnelheden aan te houden en is de motor aangenaam stil (2600 tpm = 120 km/u). Ook geluiden van de banden of rijwind (wel afhankelijk van de windrichting) blijven op een zeer bescheiden niveau.
Reisauto
Door de lange wielbasis, de prima stoelen en de eerder genoemde hoge zit geeft de Santa Fe een echt gevoel van luxe en is het een fijne reisauto om moeiteloos grote afstanden mee te overbruggen.
Terug in de stad is het zaak behoorlijk gas te geven. Niet alleen moet de Santa Fe werken om vlot mee te komen, maar wie te voorzichtig met het gas omgaat om brandstof te besparen heeft goede kans de motor af te laten slaan. Als de Hyundai zich even kwaad maakt zijn heel behoorlijke (tussen)sprints neer te zetten, alhoewel de auto zich er niet prettig bij lijkt te voelen. Aan het einde van de testperiode geeft de Santa Fe desondanks niet het gevoel te langzaam of ondergemotoriseerd te zijn.
Veiligheid
Hyundai heeft voor de Santa Fe een stevig geveerd onderstel uitgekozen. Dat kan voor sommige bestuurders tegenstrijdig zijn met het geschetste beeld van een comfortabele reisauto, maar betekent voor anderen juist extra rijplezier. Bovendien garandeert een stevig onderstel dat de auto bij de maximale belasting van 2.380 kg niet dansend op zachte veren over de weg slingert. Juist bij een auto die is bedoeld voor meerdere inzittenden en veel bagage, kan dit op de lange termijn een duidelijk voordeel zijn.
Een ander voordeel van de gekozen vering is een relatief veilig weggedrag in snel genomen bochten. Terwijl veel terreinauto's en SUV's door hun hoge zwaartepunt onheilspellend overhellen in bochten of naar voren duiken bij stevig remmen, doet de Santa Fe altijd vertrouwenwekkend aan. Uiteraard helt een hoge auto als deze meer over dan een gewone personenauto, maar de limiet ligt ver. Wie gewend is aan de omvang van de Santa Fe kan er zelfs even gemakkelijk mee gooien en smijten als met een kleine stadsauto. Mede dankzij het standaard gemonteerde ABS blijft de auto ook bij een noodstop goed controleerbaar.
Conclusie
De Hyundai Santa Fe is geen terreinauto en is ook niet zo bedoeld. Het Koreaanse merk presenteert de auto zelf als Sports Utility Vehicle (SUV) of "boulevard 4x4". Dat komt terug in de zeer complete uitrusting die gezien het prijsniveau weinig te wensen over laat. De enorme binnenruimte en prima rijeigenschappen op de snelweg en in de stad maken de auto veelzijdig zoals de naam SUV belooft.
De vierwielaandrijving is bedoeld als extra veiligheidsvoorziening en om de gebruiksmogelijkheden uit te breiden tot zon, zee, strand, camping en wintersport. Daarmee wordt de veelzijdigheid nog eens verder vergroot zodat de Hyundai Santa Fe de naam Sports Utility Vehicle op alle punten waar maakt.
- Riante ruimte achterin
- Comfortabel en compleet
- Veelzijdig en doordacht
- Matige prestaties
- Geen boordcomputer
- Weinig hoofdruimte voorin