Forum Toyota RAV4 (2000 - 2006)
Reacties van eigenaren
Ervaring met Toyota RAV4 1.8 3-deurs: Katalysator probleem: het lampje motor brand in het dashboard. Uitgelezen bij de Toyota dealer blijkt de katalysator moet vervangen worden. Prijs rond de 1500 euro! Ik wil daar nog over na denken, een imitatie katalysator kost rond de 250 euro. Weet iemand of ik deze imitatie katalysator ook kan gebruiken, en dat de motor lampje dan ook niet blijft branden?
Antwoord: Net vergelijkbaar issue gehad. Vakgargage degradeerde mijn RAV4 gelijk tot schrootwaarde. :-(
Uiteindelijk naar een uitlaatcentrum die het keurig en betaalbaar hebben gefikst.
Katalysator defect/vervangen is uitzonderlijk, dus ga zeker voor een second opinion naar je lokale uitlaat-center! Indien echt kapot, dan ben je inderdaad wel rond de euro 1500 kwijt voor vervanging (waarschijnlijk zal je hele pijp vervangen moeten worden). Voor merk het dubbele.
Antwoord: Heb 2 jaar terug een imitatie katalysator online gekocht voor 325,- en hem zelf vervangen. De RAV4 rijdt prima en lampje ging meteen uit. Kapje losdraaien (meen 3 bouten) en vervolgens kun je zo de katalysator los draaien.
Antwoord: Wat bedoelt u met 3 bouten los draaien. Kan je alleen de katylisator vervangen dus niet de gehele midden pijp waar de katylisator aan vast zit.
Ervaring met Toyota RAV4 Lima sol: Geweldige auto, ontzettend weinig kosten aan gehad. Set achterveren, set remschijven, remslangen achter en verder niets dan olie en filters. Zelf dit onderhoud gedaan. Nu wordt het wel tijd voor eens wat anders.
Ervaring met Toyota RAV4 1.8 2WD: Comfortabel, voldoende ruimte in verhouding met z'n gewicht, weinig onderhoud, olie is nog...
Ervaring met onderhoud: Nu overgestapt naar merkloze garage, omdat de toyota garage Dijksman in Haarlem ons bijna belazerde (en ik vrees dat heel veel klanten hier en bij andere merkdealers ook zo makkelijk belazerd worden door onwetendheid, en "goed"-vertrouwen). Een vervanging van remleidingen e.d. zou ons 698 euro gaan kosten, maar na een second opinion, was ik met 80 euro klaar. Voornamelijk manuren dus ipv hele leidingen vervangen, hoefde er slechts wat licht opgeschuurd te worden, en met tectyl behandeld te worden. De merkloze garage stond versteld van wat ons verteld was over de leidingen...
Ervaring met Toyota RAV4 2.0 VVT-I Linea Sol: Zoals bij iedere auto geldt: let bij aanschaf op de onderhoudshistorie, schadeverleden, etc.
Ervaring met Toyota RAV4: Zolang je het oliepeil in de gaten houdt heb je geen problemen, zei de vakgarage waar ik hem kocht. Hij verbruikt bijna geen olie en deze is altijd helder, ook na een jaar. Fijne betrouwbare motor. Met een paardentrailer erachter gebruikt hij 1 op 8,5.
Ervaring met verkoop: Prima auto ook met 216000 km op de teller rijdt hij als een zonnetje met amper olieverbruik tussen de jaarlijkse beurten. Het enige wat ik in 4 jaar vervangen heb zijn de remmen en de uitlaat, die van voor tot achter 600 euro moest kosten inclusief katalysator.