8 maart 2016
BMW 2-Serie Gran Tourer

BMW 2-Serie Gran Tourer

Welkom bij de familie

Autotest | De meeste gezinsauto's hebben de ambiance van een rijdende kinderkamer. Ze zijn functioneel, maar bepaald niet aantrekkelijk voor autoliefhebbers. Daar wil BMW nu verandering in brengen. De "2-Serie Gran Tourer" zou even praktisch zijn als iedere andere gezinsauto, maar tegelijkertijd even verfijnd als een BMW. Is dat gelukt?
 

Wie had dat gedacht? Wie een jaar of tien geleden had voorspeld dat BMW een zevenpersoons MPV (Multi Purpose Vehcile) zou introduceren, zou vierkant worden uitgelachen. En wie had voorspeld dat diezelfde BMW zou zijn voorzien van voorwielaandrijving en een driecilinder dieselmotor, zou voor gek zijn verklaard. En toch is dat wat de 2-Serie Gran Tourer is: een ruime gezinsauto waarbij niet het rijplezier maar de praktische mogelijkheden voorop staan.

En toch is de 2-Serie Gran Tourer een echte BMW! Dat begint al met het uiterlijk, want de makers hebben er alles aan gedaan om te voorkomen dat de Gran Tourer er uit zou zien als een doos op wielen. De hoge schouderlijn, de puntige neus en boos kijkende koplampen geven een zelfverzekerde uitstraling die heel gewoon is voor een BMW, maar juist ongebruikelijk voor een MPV.

BMW 2-Serie Gran Tourer

Daarbij moet wel worden opgemerkt dat dit lijnenspel beter werkt op de vijfpersoons "2-Serie Active Tourer" dan op deze zevenpersoons "Gran Tourer". De Gran Tourer is 20 cm langer (10 cm langere wielbasis, 10 cm meer overhang achter de achterwielen) dan de Active Tourer en die extra lengte is lastig te verhullen.

Ruimte

Binnenin is het BMW-gevoel compleet. Deze gezinsauto biedt dezelfde smetteloze afwerking, dezelfde rijke uitrusting en daarmee dezelfde ambiance als de zakensedans van BMW.

BMW 2-Serie Gran Tourer

Een belangrijk onderdeel daarvan is "iDrive". Dit geïntregreerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem is nog steeds het krachtigste en meest gebruikersvriendelijke op de markt. Net als bij iedere andere BMW is ook de 2-Serie pas echt compleet met de nodige opties, maar dan is de uitrusting ook veel rijker dan van de doorsnee MPV.

In vergelijking met een BMW 1-Serie of 3-Serie zit de bestuurder van deze 2-Serie Gran Tourer hoger en meer rechtop. In vergelijking met andere MPV's is de zit in de Gran Tourer juist meer te vergelijken met een gewone personenauto.

BMW 2-Serie Gran Tourer

De achterbank staat op rails, zodat afhankelijk van de situatie kan worden gekozen voor meer beenruimte of meer bagageruimte. Daarbij is de rugleuning van ieder van de drie aparte zitplaatsen achterin individueel verstelbaar. Standaard meet de bagageruimte 645 liter en dat is een keurige waarde voor een auto van deze omvang.

Uit de vloer van de bagageruimte kunnen twee extra stoelen worden geklapt. De beenruimte op deze derde zitrij is sterk afhankelijk van de inschikkelijkheid van de passagiers op de tweede zitrij. De hoofdruimte op de derde zitrij is matig; op dit punt zijn de vierkante "busjes" van andere merken toch echt in het voordeel.

BMW 2-Serie Gran Tourer

En ook op andere details doen de traditionele MPV-bouwers het beter. Zo heeft deze BMW keiharde panelen aan de achterkant van de voorstoelen, die onaangenaam tegen de knieën van de achterpassagiers drukken. Tenslotte is het aantal bakjes, vakjes, tafeltjes, oplaadpunten en ander moois gering.

BMW 2-Serie Gran Tourer

Weggedrag

Vrijwel iedere BMW heeft achterwielaandrijving. Door de kracht van de motor op de achterwielen over te brengen, wordt het gevoel in het stuurwiel niet verstoord door de aandrijfkrachten. Ten gunste van het extra rijplezier dat dit oplevert, levert menig BMW-rijder graag iets op de binnenruimte in voor de as die van de motor voorin naar de achterwielen loopt. Echter, bij een MPV staat ruimte voorop en dus zijn de 2-Serie Active Tourer en Gran Tourer voorzien van voorwielaandrijving.

En.. ook zonder achterwielaandrijving is BMW er in geslaagd de 2-Serie beter te laten rijden dan een doorsnee MPV! Het onderstel is merkbaar verfijnder dan gebruikelijk, de gewichtsverdeling is gunstiger en ook de besturing is exacter. Daarmee geeft deze Gran Tourer niet de belevenis van BMW-rijden, maar wel degelijk het BMW-gevoel.

BMW 2-Serie Gran Tourer

Diesel

Als het om de aandrijving gaat, is de 2-Serie een echte BMW met sterke motoren die zorgen voor uitstekende prestaties. Zo is eerder de vijfpersoons Active Tourer getest met een 230 pk sterke benzinemotor ("225i"), waarmee deze gezinsauto zelfs sommige sportieve modellen het nakijken geeft!

Voor de Gran Tourer is gekozen voor een heel andere motor: de "216d" is een driecilinder dieselmotor die een bescheiden 116 pk / 270 Nm levert. De praktijk is echter heel anders dan de cijfers doen vermoeden. Allereerst heeft BMW het kenmerkende driecilinder-geluid zo goed weten te onderdrukken, dat de gemiddelde bestuurder er zich niet van bewust is met een cilinder minder te rijden.

BMW 2-Serie Gran Tourer

Daarbij voelt de 216d sneller dan deze eigenlijk is. Zo heeft het koppelingspedaal een zeer korte slag en zodra de koppeling aangrijpt schiet de 216d er vandoor! De 216d heeft een opmerkelijk levendig karakter, waardoor de bestuurder het gevoel heeft dat deze MPV tot heel wat in staat is.

Het blijft echter bij een gevoel, want wanneer het gaspedaal daadwerkelijk tot de vloer wordt ingetrapt bijt de 2-Serie niet door. Door juist te kiezen voor een vloeiende rijstijl, krijgt de krachtbron de tijd om voldoende vermogen op te bouwen en geeft ook deze lichtste dieselmotor de grootsheid die hoort bij een BMW.

BMW 2-Serie Gran Tourer

Conclusie

Na de vijfpersoons 2-Serie Active Tourer presenteert BMW nu de zevenpersoons 2-Serie Gran Tourer. In vergelijking met andere gezinsauto's (MPV's) is deze BMW iets minder ruim. Daar staan een verfijnder interieur, een rijkere uitrusting en een vlotter lijnenspel tegenover.

Technisch gezien wijkt de 2-Serie Gran Tourer sterk af van de sportieve zakensedans van BMW. De Gran Tourer rijdt daarom niet zo goed als de gemiddelde BMW. De rijeigenschappen zijn echter beduidend beter dan die van de gemiddelde MPV. En daarmee is de Gran Tourer welkom bij de BMW-familie.

plus
  • Sterke, zuinige 216d motor
  • Verfijnder dan de gemiddelde MPV
  • Rijdt beter dan de gemiddelde MPV
min
  • Minder ruim dan de gemiddelde MPV
  • Pas echt compleet met (kostbare) opties
  • Harde achterzijde voorstoelen onaangenaam voor achterpassagiers
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!